Gjest Ohmy Skrevet 21. november 2011 #1 Skrevet 21. november 2011 Heisann, jeg og kjæresten har snakket mye om fremtiden og om barn /barnenavn. Om vi får en sønn, så sier han at vi MÅ oppkalle vår sønn etter hans far, som har et utrolig stygt navn. Min mann er utenlandsk, og det er etter tradisjon at barn blir kalt opp etter foreldre/ besteforeldre. Dette betyr mye for min mann,men er jeg nødt til å finne meg i det? Har JEG ingenting å si i denne saken? Klart jeg bryr meg om hva som er viktig for mannen min, og jeg har tenkt over det. Men det navnet er så stygt og unaturlig for meg at jeg ikke vil gå med på det. Navnet kan nesten sammenlignes med å kalle sin sønn for kvikklunsj eller tomat. (det jeg kom på i farten, haha. Men uansett, hva er deres mening? Jeg vil jo ikke gi barnet vårt et navn jeg ikke liker selv
Gjesten Skrevet 21. november 2011 #2 Skrevet 21. november 2011 Hvis du har så mye mot navnet, synes jeg ikke du skal gi det til barnet ditt? Tror du mannen din kan gå med på et kompromiss der barnet får dobbeltnavn og dere bruker det andre til daglig? 2
Gjest Ohmy Skrevet 21. november 2011 #3 Skrevet 21. november 2011 Kanskje, men det er uansett et så stygt navn (synd å måtte si det) at jeg vet ikke om jeg takler å ha det til mellomnavn engang. Alle jeg har sagt navnet til sier at de ikke liker det og/eller gjør narr av det. ts
AnonymBruker Skrevet 21. november 2011 #5 Skrevet 21. november 2011 Selvfølgelig har du ditt å si. Det er jo fint at mannen din har tradisjoner, men han bør jo også se at det ikke kan trumfe alt annet. Hvis han vil følge en tradisjon, får dere finne en måte å gjøre det på som fungerer for begge, f.eks. kalle opp barnet etter en besteforelder som har et navn du også liker. Finner dere ingenting, får dere vurdere om tradisjonen må brytes. Mannen din har giftet seg med noen med andre tradisjoner enn ham selv, da får han finne seg i at ikke alle hans tradisjoner kan videreføres. Så får du finne ut om du er villig til å gi deg på dette mot at du får noe annet, eller ikke. Altså: Han sier "må", men det er bare en måte å presse deg på. Du bestemmer selv om du har lyst eller ikke, det er ikke noe som heter MÅ uten at du er enig i det. Stå på ditt, så finner dere nok en løsning som passer for dere
Gjest Gjest Skrevet 21. november 2011 #6 Skrevet 21. november 2011 Velg tilsvarende navn i essensen, en kortform e.l. og går ikke det så velg navnet til bestefar ettersom du sikkert kan klare å grave frem en rar og ikke minst støtende betydning av hva som helst bare en leter lenge nok/ drar det langt nok.
Moscato Skrevet 21. november 2011 #7 Skrevet 21. november 2011 Andre kompromisser (enn å ha navnet som andre fornavn) kan være å bruke en variant av navnet (deler av navnet/forkortelse, omskriving, andre små endringer), eller et annet navn som er annerledes, men har samme betydning. Jeg hadde ikke gått med på oppkalling sånn helt uten videre, i alle fall.
Gjest Ohmy Skrevet 21. november 2011 #8 Skrevet 21. november 2011 Tusen takk for svar! dere kommer med gode råd alle sammen Aah, elsker KG Det var en her som lurte på hva navnet var, og jeg kan si at det er Kallistratos... KalliSTRATOS Er det rart jeg ikke vil oppkalle mitt barn etter en sjokolade? ts
Gjest nobilian Skrevet 21. november 2011 #9 Skrevet 21. november 2011 *** Synes i utgangspunktet ikke det er noe godt tegn at en partner mener det skal være automatikk i at hans eller hennes tradisjoner skal følges, uansett hva de måtte gå ut på. Jeg ville ikke ha gått inn i (eller blitt i) et forhold med ei dame hvis hun kom med punkter hvor jeg aldri ville ha stemmerett. Når det i tillegg gjelder noe som er så til de grader opplagt at man er to om å finne ut av, ville jeg ha satt foten ned og latt forholdet stå og falle med responsen. 1
Gjest Ohmy Skrevet 21. november 2011 #10 Skrevet 21. november 2011 Ts her Du har et veldig godt poeng nobilian. Og jeg har sagt til han med alle disse tradisjonene hans at han må møte meg på halvveien, ellers kommer det ikke til å funke. Man kan ikke finne seg i at den ene parten alltid skal få viljen sin, eller at vi alltid må følge deres tradisjoner. Da er det ikke noe forhold å samle på i det hele tatt!
ninuska_ Skrevet 21. november 2011 #11 Skrevet 21. november 2011 (endret) Hva med en annen form av navnet? At grunntanken bak er å kalle han opp etter faren, men med en vri! F.eks mellomnamn Kallistos. Endret 21. november 2011 av ninuska_ 1
Gjest Ohmy Skrevet 21. november 2011 #12 Skrevet 21. november 2011 Det kan kanskje gå an ninuska, men å kalle barnet vårt opp etter hans far ved det riktige navnet er veldig viktig for han. Huff, skal ikke være lett nei! ts
Gjest ticket Skrevet 21. november 2011 #13 Skrevet 21. november 2011 Jeg synes det var et helt ok navn, og tenker overhodet ikke på hverken sjokolade eller tomater når jeg hører det. Kanskje er det en tanke som trenger og modnes hos dere begge? For hans del at det ikke er så viktig som han tror, og for din del at det kanskje ikke er så ille som du per dags dato tenker. Mye kan forandre seg over tid.
loffen Skrevet 21. november 2011 #14 Skrevet 21. november 2011 Jeg synes ikke det var stygt jeg. Høres ut som et kult gresk navn..? Men om du hater det, så hadde jeg ikke gått med på å gi barnet det navnet. Begge foreldrene må jo være enige om navnet! Håper du får ham til å skjønne det.
Gjest MorAase Skrevet 21. november 2011 #15 Skrevet 21. november 2011 Det fungerer IKKE i Norge nei... 1
ninuska_ Skrevet 21. november 2011 #16 Skrevet 21. november 2011 Det fungerer jo helt fint for hans far i Norge? Min kjæreste har et uvanlig gresk navn, og ingen har noen gang reagert på det. De aller fleste syns det er spennende med "eksotiske" navn
Gjest MorAase Skrevet 21. november 2011 #17 Skrevet 21. november 2011 Er hans far i Norge? Og fikk hans far dette navnet i Norge? Det er ikke vits i å gi unger navn som er så lette å bruke mot dem! 1
Sweet77 Skrevet 21. november 2011 #18 Skrevet 21. november 2011 (endret) Det fungerer jo helt fint for hans far i Norge? Min kjæreste har et uvanlig gresk navn, og ingen har noen gang reagert på det. De aller fleste syns det er spennende med "eksotiske" navn Edit: Point made av MorAase Men syns du hadde et bra forslag lenger oppe, med å lage en gangbar omskrivning av navnet. TS, det kan jo hende, hvis du bruker "kvinnelist" når du legger det fram, at han kan hjelpes til å se det fra sønnens synspunkt? Endret 21. november 2011 av Flair
AnonymBruker Skrevet 21. november 2011 #19 Skrevet 21. november 2011 jeg kjenner en med kallenavnet Kalli. Fet går jo an p kalle han i det daglige? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå