Gå til innhold

Litt tvangstanker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har slanket meg en del, og har nå hatt en stabil vekt i godt en mnd. Likevel føler jeg meg litt "plaget," da jeg har slike tanker om at hvis jeg tar meg en skive eller to ekstra en dag, eller spiser f.eks nøtter så må jeg gå dette av meg igjen for ikke å gå opp i vekt. Dette gjelder særlig dager jeg har fri fra jobb, da jeg som regel ikke har noe å gjøre. I jobben min går jeg veldig mye, så er ikke slik at dersom jeg har fri en dag, så må jeg trene eller bevege meg for å holde meg i form. Men er rett og slett litt tvangstanker om at jeg kan gå opp i vekt dersom jeg ikke gjør noe en dag. Er realiteten slik, eller er det bare i hodet mitt? Spiser sunt hele uken, skeier litt ut i helgene uten at det er snakk om mengder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har slanket meg en del, og har nå hatt en stabil vekt i godt en mnd. Likevel føler jeg meg litt "plaget," da jeg har slike tanker om at hvis jeg tar meg en skive eller to ekstra en dag, eller spiser f.eks nøtter så må jeg gå dette av meg igjen for ikke å gå opp i vekt. Dette gjelder særlig dager jeg har fri fra jobb, da jeg som regel ikke har noe å gjøre. I jobben min går jeg veldig mye, så er ikke slik at dersom jeg har fri en dag, så må jeg trene eller bevege meg for å holde meg i form. Men er rett og slett litt tvangstanker om at jeg kan gå opp i vekt dersom jeg ikke gjør noe en dag. Er realiteten slik, eller er det bare i hodet mitt? Spiser sunt hele uken, skeier litt ut i helgene uten at det er snakk om mengder.

Det er bare i hodet ditt. Det som vil føre til en varig vektoppgang er trend. Dersom du stadigvekk spiser for mye og stadigvekk ikke trener så er det en sjanse for at formen blir dårligere på sikt og du kan gå opp i vekt.

Kroppsvekten vil uansett svinge et par kg avhengig av trening, væske, mat, glykogenlagre.

Ikke vær for opptatt av mengdene du spiser - på sikt vil dette putte deg i risikosonen for spiseforstyrrelser og det vil du ikke!

Men det å trene på fridager er jo egentlig ikke dumt - sett fra et idrettslig synspunkt. Hva med å trene til et arrangement eller konkurranse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...