Gå til innhold

Tydelig vanskjøtsel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle.

Samboeren min er postmann, og har en gammel dame på ruta si, som ikke kan ta vare på katten. Husker at den hadde en stor floke på baken, og sist jeg så den var floken borte, men den var blitt erstattet med et stort kjøttsår på samme plass. Dette var da i sommer.

Katten er ute 24/7, og jeg føler at denne gamle damen ikke kan dette med å ta vare på henne(katten). Nå idag kjørte sambo ruta si, og han fortalte meg at denne katten nå er dekket av noe som kan ligne på søle på bakparten(fra hoftene og ned halen), det er tørt og kompakt. I tillegg har den rødt gugg fra øynene, og hårmangel i skulderområdet. Nå begynner det å bli meget kaldt ute, og dette er ikke passende levevilkår, for uansett dyr!

Denne katten er så vakker ellers, og jeg synes så utrolig synd på henne!

Hva skal vi gjøre? Har vurdert å dra å hente henne, men dette er vel ikke helt lovlig, så jeg vet ikke jeg..

Noen tips, råd el?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mattilsynet blir nok ikke å rekke denne pusen i tide, bor på en veldig liten plass skjønner dere.

Og ja, Bobler, dette er vurdert. Men samboer mener desverre ikke dette er riktig :sukk:

Gjest badeand1
Skrevet

Gå og prate med eieren da? Forklare hun hva hun må gjøre.

Skrevet

Jeg hadde tatt den. Du må iallfall ta den med til dyrlege.

• Liker 3
Skrevet

Dette er en veldig gammel dame, folkens.. Det man sier går inn ene øret, og ut det andre. Virker ikke som at katten betyr så mye for henne, da den er ute 24/7, hun mater den ute og..

Mattilsynet er vel eneste lovlige mulighet her, så jeg får ringe dem og høre! Men hva om dette tar alt for lang tid?

Jeg føler at jeg har et visst ansvar, da jeg er klar over hvilken stand denne katten er i!

• Liker 1
Gjest badeand1
Skrevet

Jeg hadde prøvd å snakke med henne uansett. Kan jo hende hun tar det til seg? Det veit du ikke.

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Er det noen muligheter for at din samboer snakker den eldre damen innimellom ?

Jeg mener, postbud på mindre steder får ofte god kontakt med kundene sine :)

Dersom han gjør det (når han leverer ut posten) så kan han jo si at han synes pus ser litt pjusk ut, og spørre om det er lenge siden de har vært hos vetrinæren, om det er noe han (og du) kan hjelpe dem med.

Det kan komme mange rare plager for eldre mennesker (og eldre dyr), så det kan absolutt være verd å ta sjansen på å spørre om det er noe man kan hjelpe med. Vetrinær for eksempel :)

Selvsagt; alle forbehold for at jeg ikke vet om den "eldre damen" er 55 eller 85 år :fnise:

Jeg tror i utgangspunktet på dialog - inntil det er bevist at det ikke nytter.

Det er de færreste eldre damer som med vitende og vilje vanskjøtter katten sin (unntak finnes alltid, men de er oftest i mindretall).

Edit: Lov om dyrevelferd §4 og §5

Endret av Lille-pus
  • Liker 1
Skrevet

Han har nok snakket litt med henne, men hun er rundt 70, hører dårlig og løper inn straks hun ser folk.. Hun er kun ute når hun skal henge opp klær eller koste trappen, så er skjeldent man ser henne.

Men vi skal dit en tur imorgen å snakke med henne, håper vi får noe ut av det i det minste!

Gjest Lille-pus
Skrevet

Han har nok snakket litt med henne, men hun er rundt 70, hører dårlig og løper inn straks hun ser folk.. Hun er kun ute når hun skal henge opp klær eller koste trappen, så er skjeldent man ser henne.

Men vi skal dit en tur imorgen å snakke med henne, håper vi får noe ut av det i det minste!

Se linken jeg la inn i editet innlegg :)

Skrevet (endret)

Hadde jeg vært dere, hadde jeg driti i loven akkurat nå, og tatt pusen og fått den til vetten asap.

Dere kan jo ta den med til vetten og levere den tilbake, kanskje hun ikke merker at den er borte en gang. Men jrg tror ikke jeg hadde turt å ta sjansen på at hun skal vanskjøtte den igjen.

Endret av sebra
  • Liker 2
Skrevet

Hent den. Mattilsynet gjør stort sett aldri noe og det ender ofte i avliving. Det er bedre at katten har det bra i et nytt hjem enn at den blir vanskjøtslet uansett om det er lovlig eller ikke! Kan hun ikke passe på katten sin bør hun ikke ha den

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde tatt katten til meg og tatt masse bilder av den før turen til dyrlegen. Skulle det bli noen spørsmål ville jeg påstå at jeg i handlet i god tro om at katten var hjemløs og vise frem bildene.

• Liker 2
Skrevet

Først av alt må dere være 100% sikre på at det er hennes katt før dere gjør noe som helst som kan sette denne gammle damen i et dårlig lys. Det kan være en løskatt som henger rundt der, ring på døren og spør om det er hennes og spør om dere da kan hjelpe henne til dyrlegen med den.

• Liker 2
Skrevet

Hadde jeg vært dere, hadde jeg driti i loven akkurat nå, og tatt pusen og fått den til vetten asap.

Dere kan jo ta den med til vetten og levere den tilbake, kanskje hun ikke merker at den er borte en gang. Men jrg tror ikke jeg hadde turt å ta sjansen på at hun skal vanskjøtte den igjen.

"Vetten" er IKKE et ord.

• Liker 3
Skrevet

Min første tanke er at dette er en katt som damen har begynt å mate, altså en hjemløs stakkar hun har forbarmet seg over. Eldre som er hjemme hele dagen kan ha det med å mate katter som reker rundt, noen ganger i den tro at de er hjemløse, en gest som kan være til irritasjon for de som faktisk eier katten, men noen ganger er det virkelig på sin plass. Hun tilhører en generasjon som ofte (ikke alltid!) har lite kunnskap og bevissthet omkring det vi idag heldigvis tar mer og mer som en selvfølge, som annonsering etter eier, veterinærbesøk o.s.v. De lar det derfor ofte bli med matingen.

Uansett synes jeg dere skulle gå og forsøke å snakke ordentlig med damen på en høflig og fin måte, og tilby deres hjelp. Hvis hun ikke er å snakke til overhodet, så kanskje det kunne være mulig å komme i kontakt med en av hennes nærmeste for å få vite hva som er bakgrunnen til dette. Hvis katten er hjemløs og ikke kastrert, kan Mattilsynet dekke kostnadene for dette.

Kom gjerne tilbake og fortell hvordan det går!

Og en stor takk til dere som bryr dere! :)

• Liker 1
Skrevet

Hei igjen! Og takk for alle svar!

Dette er ikke en katt hun bare har begynt å mate, denne katten er nok hennes.. Vi var der idag, men hun åpner altså ikke døren.

Fikk sett på kattepusen, og halen er helt stiv pga et eller annet som er fast i pelsen, stakkars.. :sukk: Har nå vurdert å ta med buret vårt og hente henne, og dra til veterinæren med henne og si at vi bare fant henne, og at vi mener hun er hjemløs..

Men jeg vet enda ikke jeg! Hun har blitt så sky siden sist!

Gjest badeand1
Skrevet

Er en fin plan det. Men tenker litt på damen. Hva om hun bryr seg om den men ikke vet hva hun skal gjøre? (selvom jeg må innrømme at det å ha katten ute hele tia er litt rart)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...