AnonymBruker Skrevet 21. november 2011 #1 Skrevet 21. november 2011 Ungdommen min ligger veldig godt an karaktermessig på skolen. Ikke helt på toppen, men ikke langt unna. H*n har nok lett for det, men bruker også endel tid på lekser i tillegg til å være pliktoppfyllende og følger med på undervisningen. Nå har det seg sånn at i klassen så har de gruppearbeid i to forskjellige fag, gruppearbeidet gir karakterere. Min ungdom har på begge disse gruppearbeidene havnet sammen med to andre som ikke har gode karakterer, og heller ikke legger så mye i lekser. De bryr seg ikke så mye om oppgavene de skal utføre, å min ungdom sier at h*n må mase på de for at de skal hjelpe til med oppgavene. Må først si at jeg er enig i at det kan være sunt å jobbe i ulike grupper, men når en person havner i en sånn gruppe som min ungdom nå har havnet i to ganger synes jeg det blir helt feil. De to andre er ikke intressert i å bidra til best mulig resultat, men de drar nytte av arbeidet ungdommen min gjør. De får hevet sin karakter mens min ungdom får dårligere karakter enn ellers. Synes dere dette er riktig?
Gjest Lottiplott Skrevet 21. november 2011 #2 Skrevet 21. november 2011 Du kan jo nevne for læreren at gruppene kan skrive individuell logg som skal leveres sammen med oppgaven, slik at læreren ser hvem som skriver hva. På høgskolenivå er jeg vant med at dersom man deler på en oppgave, skal det vises klart hvem som har jobbet med hvilken del. Dermed vil læreren til ungdommen din ha litt mer å gå på når standpunkt skal settes.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2011 #3 Skrevet 21. november 2011 Du kan jo nevne for læreren at gruppene kan skrive individuell logg som skal leveres sammen med oppgaven, slik at læreren ser hvem som skriver hva. På høgskolenivå er jeg vant med at dersom man deler på en oppgave, skal det vises klart hvem som har jobbet med hvilken del. Dermed vil læreren til ungdommen din ha litt mer å gå på når standpunkt skal settes. Ts Det å skrive individuell logg var et kjempebra tips. Skal snart til samtaletime, å da hadde jeg tenkt å ta dette opp med kontaktlærer. Jeg må også nevne at jeg mener at alle skal ha mulighet til å jobbe i grupper, å ingen skal skvises bort, men når gruppearbeidet går på bekostning av andre synes jeg det ikke er greit lenger. Lærerne vet nok hvem som er på nivå med hverandre, å hvem som bør skilles for å få arbeidet gjort osv...
AnonymBruker Skrevet 21. november 2011 #4 Skrevet 21. november 2011 Man kan jo ikke alltid nivå-dele elevene når man setter sammen grupper. Det jeg pleier og gjøre når jeg har gruppearbeid i klassen hvor jeg deler inn etter f.eks. interesse, så får de en individuell og en gruppekarakter (for framføring og for det skriftlige materialet de leverer inn). Er jeg i tvil blir det også en liten prøve på slutten - da får de vist frem potensialet sitt. Men ikke vær redd - læreren vet nok om nivåforskjellen og innsatsviljen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå