Gå til innhold

Gruppearbeid.


Anbefalte innlegg

Skrevet

Ungdommen min ligger veldig godt an karaktermessig på skolen. Ikke helt på toppen, men ikke langt unna.

H*n har nok lett for det, men bruker også endel tid på lekser i tillegg til å være pliktoppfyllende og følger med på undervisningen.

Nå har det seg sånn at i klassen så har de gruppearbeid i to forskjellige fag, gruppearbeidet gir karakterere. Min ungdom har på begge disse gruppearbeidene havnet sammen med to andre som ikke har gode karakterer, og heller ikke legger så mye i lekser. De bryr seg ikke så mye om oppgavene de skal utføre, å min ungdom sier at h*n må mase på de for at de skal hjelpe til med oppgavene.

Må først si at jeg er enig i at det kan være sunt å jobbe i ulike grupper, men når en person havner i en sånn gruppe som min ungdom nå har havnet i to ganger synes jeg det blir helt feil. De to andre er ikke intressert i å bidra til best mulig resultat, men de drar nytte av arbeidet ungdommen min gjør.

De får hevet sin karakter mens min ungdom får dårligere karakter enn ellers.

Synes dere dette er riktig?

Videoannonse
Annonse
Gjest Lottiplott
Skrevet

Du kan jo nevne for læreren at gruppene kan skrive individuell logg som skal leveres sammen med oppgaven, slik at læreren ser hvem som skriver hva. På høgskolenivå er jeg vant med at dersom man deler på en oppgave, skal det vises klart hvem som har jobbet med hvilken del.

Dermed vil læreren til ungdommen din ha litt mer å gå på når standpunkt skal settes.

Skrevet

Du kan jo nevne for læreren at gruppene kan skrive individuell logg som skal leveres sammen med oppgaven, slik at læreren ser hvem som skriver hva. På høgskolenivå er jeg vant med at dersom man deler på en oppgave, skal det vises klart hvem som har jobbet med hvilken del.

Dermed vil læreren til ungdommen din ha litt mer å gå på når standpunkt skal settes.

Ts

Det å skrive individuell logg var et kjempebra tips.

Skal snart til samtaletime, å da hadde jeg tenkt å ta dette opp med kontaktlærer.

Jeg må også nevne at jeg mener at alle skal ha mulighet til å jobbe i grupper, å ingen skal skvises bort, men når gruppearbeidet går på bekostning av andre synes jeg det ikke er greit lenger.

Lærerne vet nok hvem som er på nivå med hverandre, å hvem som bør skilles for å få arbeidet gjort osv...

Skrevet

Man kan jo ikke alltid nivå-dele elevene når man setter sammen grupper. Det jeg pleier og gjøre når jeg har gruppearbeid i klassen hvor jeg deler inn etter f.eks. interesse, så får de en individuell og en gruppekarakter (for framføring og for det skriftlige materialet de leverer inn). Er jeg i tvil blir det også en liten prøve på slutten - da får de vist frem potensialet sitt. Men ikke vær redd - læreren vet nok om nivåforskjellen og innsatsviljen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...