Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter at jeg ble skilt har økonomien gått rett til helvete.

Jeg har pådratt meg mange innkassosaker. Jeg er uføretrygdet og har en inntekt på 1200 i måneden. Pga av innkassosaker og dårlige merknader hos kredittselskapene får jeg ikke lån noen steder. Jeg føler at alle dører er stengt og at jeg aldri kommer meg ut av denne hengemyra. Dette har gjort til at jeg har pådratt meg alvorlige nerveproblemer.

Jeg vil så gjerne ordne opp å få livet på rett kjør igjen.

Finnes det i det heletatt noen steder hvor jeg kan få økonomisk hjelp? Hva med sosialkontoret eller kommunen? Tror dere jeg kan få hjelp? Er det noe jeg som skilt har krav på.

HJELP!!!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1200 i måneden? Det har jeg litt vanskelig for å tro.

Hva skal du med lån? Betale ned inkassokravene?

• Liker 1
Skrevet

Det skal være en gjeldsrådgiver i kommunen (NAV). Hva du eventuelt har krav på avhenger av livssituasjonen din forøvrig. Er det barn involvert? I så fall utvidet barnetrygd og bidrag. Lav uførepensjon kan gi rett til bostøtte, fortsatt NAV. Om du lever nøkternt, ikke boutgifter over en viss størrelse osv, kan du ha rett på sosialstønad, men så lange du har uførepensjon vil jeg anta du i utgangspunktet har så stor inntekt at du ikke kan regne med fast sosialstønad i tillegg til denne. Likevel kan det oppstå situasjoner hvor du kan ha rett til nødhjelp eller tilfeldig hjelp i form av sosialstønad.

Skrevet

Sosialkontoret/nav har gjeldsrådgiver. Ofte litt ventetid, men still deg i køen. I mens. Har du vært uføretrygdet i ett år så kan du jobbe litt ved siden av uten å bli trukket. Tror det fortsatt er opp mot 70.000 i året inkl. feriepenger. Er dette noe du kan benytte deg av? Eventuelt f.eks. å være barnevakt. Mange trenger det nå i disse julebordstider. Det er penger rett i lomma.

Skrevet

1200 i måneden? Det har jeg litt vanskelig for å tro.

Hva skal du med lån? Betale ned inkassokravene?

Jeg mente 12000. Ja jeg vil betale gjelden min.

Skrevet

Sosialkontoret/nav har gjeldsrådgiver. Ofte litt ventetid, men still deg i køen. I mens. Har du vært uføretrygdet i ett år så kan du jobbe litt ved siden av uten å bli trukket. Tror det fortsatt er opp mot 70.000 i året inkl. feriepenger. Er dette noe du kan benytte deg av? Eventuelt f.eks. å være barnevakt. Mange trenger det nå i disse julebordstider. Det er penger rett i lomma.

Jeg er uførtrygdet pga sykdom,og jeg har vært det siden 2001.Jeg er desverre ikke i stand til å jobbe. Så mye jeg enn gjerne skulle.

Jeg får prøve å kontakte NAV/sosialkontoret i morgen den dag.

Skrevet

Har jeg ikke krav på noe fra min eks mann?

Skrevet

Nei det har du ikke.

Skrevet

Hvis du tenker på bidrag så kan man få det hvis noen vilkår oppfylles:

Er en ektefelles evne til og mulighet for å sørge for et passende underhold blitt dårligere som følge av omsorgen for felles barn eller fordelingen av felles oppgaver under samlivet, kan den andre ektefellen pålegges å betale bidrag.

sitat ekteskapsloven, kap 16
  • Liker 1
Skrevet

Har dere barn? Hvis ikke er du i feil land. Gift deg i USA neste gang.

• Liker 1
Skrevet

å, herregud... :klaske: Du har ikke sagt noe om at det er barn inne i bildet, så jeg går ut fra at svaret er nei. Og isåfall, nei det har du ikke (heldigvis!!!)

Skrevet

Dere som har svart TS så negativt? Har dere selv slått opp i relevant lovstoff???

Trodde ikke det, nei...

• Liker 2
Skrevet

Dere som har svart TS så negativt? Har dere selv slått opp i relevant lovstoff???

Selvsagt ikke, blir ikke det litt som å gjøre noens lekser? Det er jo en streng norm her inne om at man svarer alle som spør om leksehjelp rimelig frekt og sier at dette må de klare selv.

• Liker 1
Skrevet

Du må gjerne vise til noen nylige domsavsigelser hvor eksfru har fått ektefellebidrag. Det er nemmelig svært svært sjelden at dette skjer her til lands.

Skrevet

å, herregud... :klaske: Du har ikke sagt noe om at det er barn inne i bildet, så jeg går ut fra at svaret er nei. Og isåfall, nei det har du ikke (heldigvis!!!)

Nei, vi har ikke barn sammen.

Skrevet

Jeg trodde at om ektepar skilte seg, måtte de dele alt?

Skrevet

Kanskje du kan melde deg på Luksusfellen? :jepp:

Kan hende det går raskere enn å vente på time til gjeldsrådgiver hos NAV..

Regner med at du har spurt banken din om hjelp?

Også ville jeg ringt til kredittselskapene og fortalt hvordan det ligger an, kanskje de kan gi deg betalingsutsettelse.

Lykke til!

• Liker 1
Skrevet

Jeg trodde at om ektepar skilte seg, måtte de dele alt?

Ikke hvis man har en såkalt "prenup". Husker ikke hva det heter på norsk.

Skrevet

Selvsagt ikke, blir ikke det litt som å gjøre noens lekser? Det er jo en streng norm her inne om at man svarer alle som spør om leksehjelp rimelig frekt og sier at dette må de klare selv.

Det er vanlig å legge ved en link til en legitim kilde dersom man hevder noe.

Du må gjerne vise til noen nylige domsavsigelser hvor eksfru har fått ektefellebidrag. Det er nemmelig svært svært sjelden at dette skjer her til lands.

Ja, jeg er fullt klar over det, men å kategorisk avvise TS rettsstilling utfra det lille hun skriver er like dumt som når lekfolk stiller diverse diagnoser på Kropp- og helseforumet.

Ikke hvis man har en såkalt "prenup". Husker ikke hva det heter på norsk.

Det heter særeie.

Skrevet

Ja, jeg er fullt klar over det, men å kategorisk avvise TS rettsstilling utfra det lille hun skriver er like dumt som når lekfolk stiller diverse diagnoser på Kropp- og helseforumet.

Men det er så innmari gøy. Og folk må da ikke tro på at de leser på internett. Dette er jo like legitimt som å spørre tilfeldige mennesker på gaten, bare at de menneskene i tillegg har på seg slør og er litt frekke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...