Gå til innhold

Kor stor oppløysing har de på skjermen?  

1. 1. Kor stor oppløysing har de på skjermen?

• 800x600
      2
    • 1024x768
      12
    • 1152x864
      2
    • 1280x960
      0
    • 1280x1024
      7
    • Anna oppløysing. (Større? Mindre?)
      1

Anbefalte innlegg

Skrevet

OK, eg innrømmer det: Eg er nyfiken. Kor stor oppløysing har de på skjermen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker 3-4 PCer og har forskjellig oppløsning på dem på grunn av forskjellige skjermer og størrelser.

De to jeg bruker mest har 1024 (laptop, 14") og 1600 (stasjonær, 19"). Klarer ikke å velge noen av dem, jeg.

Men det er egentlig ganske uvesentlig å svare på også. Hvordan de forskjellige oppløsningene oppfattes kommer helt ann på skjermen og skjermkortet. På jobben kan jeg til tider jobbe med 1200, men helst 1024, selv om jeg kan velge opptil 1400 (elns). Skjermbildet blir rett og slett blurry ved mer enn 1024. Sikkert billige skjermkort og definitivt billige skjermer. På 19" her hjemme går det utmerket med 1600, men så er det en kvalitetsskjerm og et halvheftig skjermkort.

Skjerm, -størrelse og -kort er viktigere enn bare oppløsningen.

Skrevet

Jeg har 1024x768 :D :D Men det kommer an på skjermen for meg også.

Skrevet

Er det noen av dere som har lært at et bilde som skal brukes på web skal ha en oppløsning på 72 ppi? Har dere noen gang tenkt over hvorfor? Her kjem forklaringa:

Dette er noe som henger igjen fra steinalderen, og er best tilpasset 14" skjermer med oppløsningen 800 x 600. Hvor mange pixler per tomme et bilde har, spiller i utgangspunktet ingen rolle på en skjerm (en pixel er en pixel uansett der), men derimot gjør det det når det skal trykkes ut på papir. Men med å ha et bilde i 72 dpi i 800x600 på en 14" skjerm, oppnår du det geniale at bildet blir akkurat like stort når du skriver det ut som det er på skjermen. (Hvor genialt det er kan dog diskuteres, for det blir ganske crappy når du printer det i den oppløsningen)

På 17" skjermer har du omtrent det samme størrelsforholdet (75) når du bruker størrelsen 1024 x 768, og leter du litt i innstillenge dine, finner du også en størrelse som heter 1152 x 868 og som passer til 19" skjermer. Bruker du disse parhestene skjerm/oppløsning, vil du se ting akkurat like stort på de forskjellige skjermene.

Imidlertid skal det sies at dette systemet er rimelig akterutseilt. For min del er 1024x768 på en 17" for lite (eller rettere sagt stort), og jeg vil vel tror at de fleste med 19" bruker 1600x1200.

Konklusjonen blir derfor at begrepet 72 ppi er foreldet.

Men det er en ting jeg lurer på i forhold til dere som har 17"-ere og oppløsning 800 x 600: Sitter dere i andre enden av rommet når dere skriver? Eller har dere bare ufattelig dårlig syn?

Skrevet
800x600

Er det liksom dårlig det da? :uvitende:

Kanskje noen kan gi et lynkurs?

Om det er dårleg eller ikkje er opp til deg å bestemma. Det kjem jo an på kor stor skjerm du har og kor stor skrift du treng/likar å ha på skjermen.

Fordelen med større oppløysing er at du får plass til meir, og det kan vera lettare å køyra fleire program attmed kvarandre slik at du ser kva som skjer i dei ulike programma heile tida. Eller du kan sjå større bilete på ein gong, osv.

Ulempa er at teksten blir litt mindre - men det kan du jo òg stilla på. (Både i Windows og nettlesaren.)

Om du lurar på om du bør endra oppløysing: Prøv deg fram, og slå deg til ro med det som passar deg. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...