Gå til innhold

Hardt katteliv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pusen vår på syv måneder blir angrepet av nabokattene. Flere ganger har han blitt jaget opp på terassen vår av illsinte SVÆRE katter (har en slags stige opp). To ganger har han havnet hos dyrelegen pga.kraftige bittskader. Nå vegrer han seg for å gå ut, når han først har gått ut kommer han tilbake etter 15 min og virker stiv av skrekk. Vet ikke hva vi skal gjøre!! Han er kastrert! Råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke slippe ut en så liten kattunge fordi den ikke kan forsvare seg mot de store kattene i nabolaget. Det er også verdt å huske på at katters retningssans ikke er ferdig utviklet før de nærmer seg året, så det kan fort skje at katten din blir jaget bort et stykke hjemmefra, og ikke finner veien hjem igjen.

Husk at han fremdeles er en kattunge, og har ikke sjans til å halme opp med de "store gutta". Hold han inne til våren er mitt tips, til han nærmer seg ett år, og begynn da med å slippe han ut :)

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Pusen vår på syv måneder blir angrepet av nabokattene. Flere ganger har han blitt jaget opp på terassen vår av illsinte SVÆRE katter (har en slags stige opp). To ganger har han havnet hos dyrelegen pga.kraftige bittskader. Nå vegrer han seg for å gå ut, når han først har gått ut kommer han tilbake etter 15 min og virker stiv av skrekk. Vet ikke hva vi skal gjøre!! Han er kastrert! Råd?

Huffameg. Stakkars lille pusien.

Skrevet

Er ikke retningssansen ferdig utviklet når den er ca.6 måneder? Uffa, kan godt holde han inne men dette er en aktiv katt som eeelsker å være ute. Når han først er ute holder han seg i nærheten, knappe metrene unna altanen og springer rundt på gresset. Alternativet er i så fall å bli med ut og holde oss i nærheten (med en bøtte med vann hvis "beistene" nærmer seg.. :kjefte: )

Skrevet (endret)

Stakkars pus!!! Tror jeg ville holdt ham inne jeg også, men forstår det er vanskelig om han er så glad i å være ute.

Endret av Rumle
Gjest Lille-pus
Skrevet

Det enkleste hadde uten tvil vært om eierene av de digre (han)kattene hadde kastrert (han)kattene sine.

Men det er enklere sagt enn gjort.... :tristbla:

På den positive siden; katten din har akkurat blitt en kjønnsmoden hankatt. Det betyr at han nå oppfattes som en rival om område/revir i nabolaget. En ung, ny "trussel".

Det medfører at han må "settes på plass" og forstå hvem som bestemmer.

Og 'ja', det er skikkelig kipe saker

Så langt jeg har klart å observere (gjennom nitidige studier av min daværende ute-inne-ute (s)katt) så er det område-/revir-oppgang en gang i året. Normalt midt i/mot slutten av februar.

Da måles kreftene, og rangstigen for året blir i grove trekk fastsatt.

Noen kan ha blitt syke og svekket siden i fjor, andre kan ha dødd, og nye unge jyplinger har kommet til.

Og, når vi kommer til februar så har du en ung, men ikke like uerfaren, katt. Han vil antageligvis også være sterkere enn han er i dag :)

Det betyr at han antageligvis i større grad vil være i stand til å forsvare seg (og du vil nok få noen nye vetrinærregninger....)

Når områdene/revirene er "delt ut" vil han ha sitt eget område. Hvor godt området er, og hvor det ligger, er avhengig av hvor han havner på den interne rangstigen i området.

Siden han er kastrert (og jeg antar at ikke alle kattene i nabolaget er kastrerte) så er det stor sannsynlighet for at han ikke blir sjef i gata.

Inntil videre ville jeg, dersom du vet hvem som eier de svære bøllene, kontaktet dem, og sterkt anmodet om kastrering (dersom bøllene har ballene i behold).

Utenom det er nok desverre ikke så veldig mye du kan få gjort er jeg redd...

Skrevet

Er ikke retningssansen ferdig utviklet når den er ca.6 måneder? Uffa, kan godt holde han inne men dette er en aktiv katt som eeelsker å være ute. Når han først er ute holder han seg i nærheten, knappe metrene unna altanen og springer rundt på gresset. Alternativet er i så fall å bli med ut og holde oss i nærheten (med en bøtte med vann hvis "beistene" nærmer seg.. :kjefte: )

Etter hva jeg har hørt, og erfart med min egen, er det nærmere året, men det finnes jo såklart forskjell på individene. Min katt kom seg bort hjemmefra da han var seks måneder, var 200-300 meter fra huset, men fant altså ikke veien hjem. Og jeg hadde ikke nølt et sekund med å holde katten inne i din sitausjon. Som jeg skrev, han er fremdeles en kattunge, og har ikke sjans til å hamle opp med de andre, som sannsynligvis anser din hage som deres territorium. Om de ikke er kasterte i tillegg, kan de bli "ekstra" aggressive. Evt om du kan bygge en kattegård til katten din frem til han er voksen nok og stor nok til å i alle fall ha en sjans til å ta igjen med de andre kattene... Håper dere finner ut av det :)

• Liker 1
Skrevet

En kattunge bør ikke være ute alene før den er nærmere året. Er den kastrert i tillegg så får den oftes bank av de store gutta dessverre, selv som stor gutt. Dere bør være ute sammen med han til å begynne med og ikke la han bli banket opp på denne måten. Det er ikke et must for en katt å være ute heller.

Du kan bygge en kattegår eller trene katten til å gå i bånd eller i en løpestreng på et område der dere har oversikt over katten. Alt for mange går til annskaffelse av katter for så å bare slippe dem ut. Avisen kryr av mistet katt annonser, dessverre!!

• Liker 1
Skrevet

Vi får prøve å ha han inne så mye som mulig, evt.være med ut når han blir helt desperat. Dette er et usedvanlig rastløst lite vesen. Får håpe som du sier Lille-Pus, at han kan returnere sterkere i februar. Får så vondt av den lille gutten vår. Aner ikke hvem som eier disse kattene, florerer av svære katter i området. Har vokst opp med katter, men har aldri vært borte i et så tøft kattemiljø før. Skjønner ikke at folk ikke kan kastrere OG chippe kattene sine altså :nei: Aner at det er et lite villkatt-miljø her.

Skrevet

Stakkars lille pusen. Kan få låne lille sinnapusen min til å kjefte på de andre kattene. Er 2 meget store katter som driver og vandrer rundt hos meg også. Den ene bor sammen med en hund og er på størrelse med en mini gaupe så den er ikke redd noe bortsett fra meg. Så om den kommer er det fort å hente meg eller gjemme seg et smart sted så den ikke kommer frem til hun. Skal nå sies at min er over 10 år gammel men meget glad i pappa :fnise:

Skrevet

Hehe, ja takk :) Inntil videre har vi bare et bare sko som har havnet i hagen for å skremme bort beistene :P Nå er forresten pusen ute og jeg er kjempe nervøs. Men han var helt desperat etter å komme seg ut i det fine været og leke. Skal snart gå ut å se etter han. Dumme kattene. Jeg har alltid ønsket å være en katt hvis jeg måtte velge :gjeiper: Men ikke nå lengre :( JEG hadde aldri overlevd.

Skrevet

Passet en meget redd katt en stund. Når hun var ute var jeg ute sammen med hun samt at sniken min var der også. Ikke glad i den om du spør hun men hun passer godt på :fnise: Da var de også 2 (og meg) mot alle så da var de ganske så tøffe begge to :P Min la opp ned midt på gresset da hun viste at jeg var der og at de andre er redd meg fordi jeg vil kose med de :gjeiper:

Skrevet

Hehe... Nå kom pusen inn forresten. Alltid like godt å få han i armkroken igjen, og så maler han hver gang. Kjempe glad for å se oss, hopper rett i armene våre og koser. Selv om han bare har vært ute i et kvarter. Pusen :hjertesmil:

Skrevet

Katten min er en liten jentekatt som også blir banket opp ute av de store kattene. Når vi slipper henne ut holder hun seg bare rundt huset og er inne igjen etter 5-10 min. På sommeren er vi på hytta, og da er hun ute hele dagen uten at noen plager henne, så hun er veldig glad i å være ute.

Vi går ute med henne i bånd om hun har veldig lyst til å gå en liten tur sånn annenhver dag. Det har vi gjort siden hun var liten, og hun storkoser seg! gallopperer med halen i sky :) Spesielt på vinteren når det er ekstra kaldt er hun nesten bare ute i bånd, så hun ikke skal bli jaget bort i kulda.

Skrevet

Prøvde bånd på min galning. Det varte i ca 2 sec før hun hadde fått det av seg en eller annen vei selv om det var så stramt som det skulle. Generelt ikke glad i å ha ting på seg :fnise:

Skrevet

Prøvde bånd på min galning. Det varte i ca 2 sec før hun hadde fått det av seg en eller annen vei selv om det var så stramt som det skulle. Generelt ikke glad i å ha ting på seg :fnise:

Hehe. Vi har også en annen katt som er en av de store gutta i gata. (han kommer godt overens med gamlemor) Han er helt grusom om vi putter på bånd.. klynker og bærer seg til vi tar det av eller han vrir seg ut.

Gamlemor synes det er veldig stas, men hun har blitt dullet veldig med siden hun var liten. Kledd på klær og blitt trillet rundt i barnevogn bl.a... fikk henne som kattunge mens vi var 4 barn under 10 år i huset. Hun syns oppmerksomhet er helt topp! og om vi blir med på tur har hun det som plummen i egget. vi har ikke båndet stramt i det hele tatt og hun vet godt at om hun rygger kommer hun seg fint ut...

Skrevet

Vi har prøvd med bånd og halsbånd på han ofte fra han var liten, MEN vi har ikke sjans, han vræler, vrikker og mjauer til han på en eller annen måte får vridd det av seg. Skulle sett han når han måtte gå med trompet etter kastrering :snurt:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...