AnonymBruker Skrevet 21. november 2011 #1 Skrevet 21. november 2011 Er det noen her som har tenkt seg på Dogs4all i Lillestrøm til helgen? Skal ikke stille ut da jeg har blandingshund, tok han med i fjor og han viste ingen tegn på at han ikke likte seg, så tenkte jeg skulle gjøre det i år også Problemet er at han ikke er blitt vaksinert siden August ifjor, og dermed ikke har gyldig vaksinasjonskort som må vises i døren. Hadde ikke med det i fjor heller og måtte da skrive under på at det var mitt ansvar om han ble smittet av kennelhoste etc, men da visste jeg jo at han var vaksinert. Har time i morgen for vaksine. vet noen om reglene rundt dette og om hvor lang tid det tar før vaksinen begynner å virke? vil jo unngå at han blir smittet på messa...
Trillrund Skrevet 21. november 2011 #2 Skrevet 21. november 2011 Hvorfor i all verden vil noen ta med seg en hund man ikke skal stille inn i den møljen. Det er jo trangt nok med alle utstillende hunder.... Angående vaksinering bør du løpe og få det gjort snarest hvis du på død og liv skal ha med deg hunden. Det er ingen "karantene" på revaksinering. 1
Gjest Bobler Skrevet 21. november 2011 #3 Skrevet 21. november 2011 Ettersom hvor ekstremt mange hunder som fikk kennelhoste i fjord, er det rett og slett teit å ta med en hund du ikke skal stille, som i tillegg ikke er vaksinert! Hunden din har det mest sansynelig mye bedre hjemme, uansett hva det virker som. Det er så ekstremt mye mennesker, bikkjer og ting som skjer. Det er utrolig psykisk slitsomt, og ingen god opplevelse for noen hunder, uansett hvor miljøsterk han er. Det er så trangt og jævlig, og overalt hvor du går er det hunder og folk. Syntes det er en dårlig idè. Både for andres, din og hundens del. Var der i fjord og syntes det var stress UTEN hund. Bare det å "holde fast" i gubben var nok.. 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2011 #4 Skrevet 21. november 2011 Blir han med så drar vi på søndagskvelden da det er lite folk og mindre stress. Han er akkurat som vanlig, bare interessert i alt av godbiter og andre hunder, halen står rett opp. Hadde han vært redd så hadde jeg så klart ikke tatt han med, men skulle ha kjøpt noe nytt utstyr som sele, halsbånd, refleksvest etc. Og blir toppen en time. Ser man på de hundene som konkurrer innen lydighet og agility så ser man jo fort at hundene er upåvirket av alt ståket rundt dem. Det er nettopp kennelhoste jeg er bekymret for, så lurte derfor på om hvis jeg vaksinerer han i morgen, holder det da? Jeg kommer ikke til å dra dit midt på dagen igjen, var mer enn nok uten hund da ja.
HvittHus Skrevet 21. november 2011 #5 Skrevet 21. november 2011 (endret) Selv om du vaksinerer mot kennelhoste, er det ingen garanti for at du slipper sykdom. Det finnes mange varianter av kennelhoste, og det er derfor ikke mulig å vaksinere mot alle. Så derfor er man ikke sikret mot sykdom selv om hunden er vaksinert. Mine to gutter er vaksinert opp og ned og i mente, men har allikevel fått kennelhoste. Så jeg hadde personlig ikke tatt med min hund på dette arrangementet hvis det ikke var nødvendig. Endret 21. november 2011 av zellica
AnonymBruker Skrevet 21. november 2011 #6 Skrevet 21. november 2011 Da dropper jeg å ta han med, lar han heller bli hjemme enn at han risikere å bli smittet
HvittHus Skrevet 21. november 2011 #7 Skrevet 21. november 2011 Det er nok et smart valg. Utstyr får du kjøpt billigere på nett, enn på utstillingen. Bare ta gode mål, så går det som regel greit. Ellers kan man som regel ta med hunden inn på hundeutstyrsfoerretninger, slik at du får prøvd skikkelig.
Gjest Badabing Skrevet 24. november 2011 #8 Skrevet 24. november 2011 Er det et ålreit opplegg der? Har litt lyst til å dra, men litt usikker på hva man egentlig får ut av det. Tenkte å dra uten hund.
Gjest Skrevet 24. november 2011 #9 Skrevet 24. november 2011 (endret) Jeg skal sitte på lapphundstanden på søndag så jeg skal innover, og skal ha med hunden min såklart. Har hatt han med på mange andre steder uten at det har blitt noe stress med han så jeg ser på det som god sosialisering bare. Bikkja mi blir hvertfall ikke verre enn det eiern er, så så lenge jeg er rolig er han det og. Går det dårlig kan han få pauser i bilen. Han har god tykk pels og har ikke noe problem med å ligg der i perioder. Vært der di årene som det har vært og jeg tror jeg har et litt annet syn på det for jeg har aldri tenkte på det som folksomt og et styr. Vil man ha fred og ro er det ikke noe problem å gå litt unna, det er hunder der, mange hunder der, men ikke slik at man kan få litt fred om man vil. Endret 24. november 2011 av Gjest
Gjest Wolfmoon Skrevet 24. november 2011 #10 Skrevet 24. november 2011 Så bra at du stiller opp på lapphundstand, så de trengte folk i år også. Dessverre har vi en hund som definitivt ikke egner seg på steder med så mange hunder og folk, men godt noen som har det kan vise fram de flotte lapphundrasene våre
Gjest Skrevet 24. november 2011 #11 Skrevet 24. november 2011 Så bra at du stiller opp på lapphundstand, så de trengte folk i år også. Dessverre har vi en hund som definitivt ikke egner seg på steder med så mange hunder og folk, men godt noen som har det kan vise fram de flotte lapphundrasene våre Terho kunne nok ikke brydd seg mindre. Han har vært på fester, utstillinger, agilitystevner, kurs o.s.v. og bryr seg verken om bråk eller mye mennesker. Aldri så stort som dogs4all, men tviler det gjør noen stor forskjell!
Gjest Bobler Skrevet 24. november 2011 #12 Skrevet 24. november 2011 Er det et ålreit opplegg der? Har litt lyst til å dra, men litt usikker på hva man egentlig får ut av det. Tenkte å dra uten hund. Det er mye folk og mye bikkjer, og mye bråk. Men gode tilbud, mye underholdning og utrolig mye å se. Du finner nye hunderaser, møter nye folk, får gratisprøver på diverse osv. Utrolig mye stands fra diverse butikker med gode tilbud (i fjord var det kjempepris på bilbur f.eks). Jeg skal dra på søndag, og gleder meg som fy.
MicroLinux Skrevet 25. november 2011 #13 Skrevet 25. november 2011 (endret) Først et lite spm: Hvis hunden ble vaksiner i fjor, så skal jo vaksinasjonsattesten være gyldig fremdeles? NKK's tidligere regler var at hunden skulle være vaksinert for mindre enn 2 år siden, men dette er nå blitt utvidet til 3 år. Fra NKK's regelverk: 3.4 Vaksinasjonsregler Hunder må være vaksinert mot valpesyke og attest kunne fremvises. ‐ Hund under ett års alder: Hunden må være minimum 10 uker ved siste vaksinasjon. ‐ Hund over ett års alder: Hunden skal være vaksinert ved minst 10 måneders alder og deretter skal siste vaksinasjon være utført for maksimum 3 år siden. ‐ Ved førstegangsvaksinasjon må det ha gått minimum 2 uker fra vaksinasjonsdato. Kontroll på at gjeldende innførsels‐ og vaksinasjonsbestemmelser er fulgt kan forekomme. Det anbefales at deltagende hunder også er vaksinert mot parvovirusinfeksjon og parainfluensa (kennelhoste). Jeg har ikke noe å stille i år, da løpetidsrøytingen selvfølgelig inntraff akkurat nå. En utstilling er en stor påkjenning for hunder, og med mindre de skal stilles velger jeg å la dem få lov til å være hjemme. Hunder kan pådra seg mye på utstillinger. Ikke bare sykdommer, men også f eks lus. Lykke til uansett hva du bestemmer deg for! Endret 25. november 2011 av MicroLinux
Gjest Skrevet 25. november 2011 #14 Skrevet 25. november 2011 Fra dogs4all sine sider, så tydeligvis noen forandrer på ene vaksinen.. Vaksinasjonsregler Hunder må være vaksinert mot valpesyke og attest må kunne fremvises. Hund under ett år Hunden må være minimum 12 uker ved siste vaksinasjon. Hund over ett år Hunden skal være vaksinert ved ca. ett års alder (maksimum 12 måneder etter forrige vaksinasjon) og deretter skal siste vaksinasjon være utført for maksimum 3 år siden. Ved førstegangsvaksinasjon må det ha gått minimum 2 uker fra vaksinasjonsdato. 12 uker og ikke 10...
Gjest Cupcakes Skrevet 25. november 2011 #15 Skrevet 25. november 2011 Fra dogs4all sine sider, så tydeligvis noen forandrer på ene vaksinen.. Vaksinasjonsregler Hunder må være vaksinert mot valpesyke og attest må kunne fremvises. Hund under ett år Hunden må være minimum 12 uker ved siste vaksinasjon. Hund over ett år Hunden skal være vaksinert ved ca. ett års alder (maksimum 12 måneder etter forrige vaksinasjon) og deretter skal siste vaksinasjon være utført for maksimum 3 år siden. Ved førstegangsvaksinasjon må det ha gått minimum 2 uker fra vaksinasjonsdato. 12 uker og ikke 10... husker når vi skulle på utstilling i moss med valpen vår i sommer, på siden dems skev de også 12 uker, men samtidig at de fulgte nkk sine regler. så da sendte jeg mail å hørte med dem, og greia var at de hadde glemt å endre/sjekke endringene til nkk, og at ja at det var 10 uker og ikke 12 uker som gjaldt.. så kan være lurt å høre med dem om dette faktisk. i og med at det i skrivene fra nkk er anbefalt å vaksinere alt fra 10 ukers alder nå...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå