Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er det tre måneder siden SA....

..på onsdag er det oppfølgingstime på sykehuset.

Jeg har fortsatt totalt kaos i syklusen.....

(For de som ønsker detaljer: noe spott her og der...og i løpet av tre måneder har jeg kun hatt det jeg definerer som utfold med blod i, en gang...Men varte til gjengjeld i 3 uker (!). Temper, men finner virkelig ikke noe system. Ergo: ikke eggløsning...?)

- Lurer på hva jeg kan forvente av timen?

- Noe jeg burde spørre om/etter?

- Hva gjør de på en sånn time?

...gruer seg.... :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke ekspert på SA og habituell abort, da jeg aldri har opplevd dette selv. Jeg håper at noen som har vært gjennom det samme kan svare, og korrigere meg om jeg tar feil her.

Men er det kun kontroll etter SA fordi du fortsatt har sykluskluss, eller er det utredning for habituell abort?

Uansett trur jeg det som skjer er at du først vil få en samtale med legen. Deretter gjøres en gynekologisk undersøkelse med innvendig ultralyd for å se hvordan livmor og eggledere ser ut. Så blir det nok tatt blodprøver slik at dere kan se på dette. Dersom det må gjøres noe mer (som utskrapning) vil det bli satt opp ny prøve til dette. Om hormonprøvene viser seg å være greie er det mulig de vil forsøke en Primolutkur for å gi syklusen din en kickstart slik at den kommer i gang igjen. Det er mulig de vil kombinere dette med Pergotime for å fremprovosere en eggløsning.

Men akkurat hva som skjer på sykehuset og hva behandlingen blir er umulig å svare på uten å vite mer om medisinsk historie. Det du kan være ganske sikker på er at denne timen ikke vil gjøre vondt i det hele tatt, og at det er veldig lite sannsynlig at de vil komme med noen sjokkerende beskjder. Dere vil nok bare få best mulig hjelp for å komme videre med prøvingen.

Skrevet

Takk Atheene!

Kjenner at jeg er mest redd for alt jeg kan få vite.... Hvis de finner ut at det er noe galt de ikke kan ordne.....

habituell abort = at man har hatt flere SA? ...da gjelder nok dette heldigvis ikke meg... (..håper jeg aldri havner i dette...)

Vet ikke hvorfor jeg fikk time.... Men det virket ganske rutine, for jeg fikk time når jeg var på sykehuset etter SA. Ny time er nøyaktig 3 månder etter...

- Har kun vært på sykehuset den ene gangen. Der de konstanterte at jeg ikke var gravid...og jeg fikk Provera, som jeg skulle bruke i 10 dager.... De ville helst sette meg på p-piller, men siden jeg hadde et barneønske ble det Provera....

- Ja, blir spennende å se hva de finner ut av hormonene mine.... Kan jeg forvente at de måler "hormonverdier" av seg selv...eller bør jeg be om det?

Skrevet

Det er sikkert bare en rutinekontroll, for samtale, ultralyd og blodprøve. Håper fortsatt på at noen som har vært gjennom det samme som deg kan være så snill og supplere mitt svar :)

Det er fryktelig tungt å gå gjennom en SA, men sannsynligheten for gjentagende abort er marginal. Og du vet i alle fall at du kan bli gravid, selv om det er en mager trøst akkurat nå.

Sannsynligheten for at de skal se noe alvorlig i morgen er helt veldig liten det tar ofte tid før kroppen har ryddet helt opp etter en SA. Så sannsynligvis er alt du trenger for å få normale sykluser og kunne bli gravid igjen tid.

Skrevet

Takk igjen!

Dette er akkurat det en trenger; saklige råd og gode ord! :klemmer:

- Men følger opp og maser litt på dere andre som har hatt SA... Ble dere innkaldt til oppfølgingstime?

(Har nemlig tre bekjente som har vært igjennom SA og MA.....ingen av de fikk oppfølgingstime... Så da blir man "selvfølgelig" litt nervøs pga. det også; hvorfor fikk jeg....? :sjenert: )

Skrevet

Jeg har vært på kontrolltimer etter både MA og SA, totalt 3 etter MA men det var pga muligheter for infeksjon og medisinering iforhold til det og jeg var også 19 uker på vei da det ble oppdaget. Jeg hadde også en kontrolltime etter SA, for å sjekke at alt var kommet ut.

• Liker 1
Skrevet

Hvordan gikk det i dag?

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde også en kontrolltime etter SA, for å sjekke at alt var kommet ut.

Ah, for å sjekke at alt er ute.... Mange takk...

Godt å høre at flere blir kalt inn til kontroll...følte meg som den eneste.... :sjenert:

Hvordan gikk det i dag?

...det er i morgen, onsdag....

Takk for omtanken! :klemmer:

...oppdatering senere....

Skrevet

...det er i morgen, onsdag....

Takk for omtanken! :klemmer:

...oppdatering senere....

Ser det nå, du skriver jo tydelig onsdag :) Da ser jeg frem til oppdatering i morgen.

Skrevet

...da er det unnagjort....

De av dere som tipset om at det kun var oppfølging og for å sjekke at alt var i orden hadde helt rett! (Hadde jeg bare hørt på dere..)

Hvis det er andre som havner i samme situasjon og trenger å vite hva som kan skje, kommer hendelsesforløpet her:

(Får se om jeg husker det...fortrenger fort...liker ikke GU!)

- Hadde time kl.10...kom inn til legen kl.10.20...var der inne i ca.45 min!!!

- Pratet med legen. Viste oversikten over temperaturene. Legen var kjempe imponert over grafen! Tips til alle: ta temperaturene, bruk skjemaet på http://www.pernille.info, og legen skryter masse av deg. Herlig med med masser av skryt og oppriktig imponert lege, etter all usikkerhet :jepp:

Ellers kunne legen bekrefte at jeg ikke hadde hatt eggløsning. Hun var fornøyd med at de store blødningene i sommer sluttet. I tillegg ville hun gi meg mer tid...

- Deretter fikk jeg lov til å kle av meg nedentil (bak en forheng)...og legge meg i stolen.... *grøss*

- Så måtte assistenten hente nye spekulum....de var kjempe kalde. Legen var raus og tok på ekstra glidemiddel.... og ba meg slappe av... Noe som er vanskelig med tanke på situasjonen og iskaldt redskap "oppi der".... Legen sa at det så fint ut, og jeg har en fin skjede og livmortapp... :fnise: (Her suger vi til oss ALLE de komplimenter vi kan!)

- Så var det tid for ultralyd... Med en innvendig "ultralyd-stav" undersøkte legen... De strevde med å tolke bildene. Legen tok derfor utskrift, gikk ut og konfigurerte med en overlege. Jeg satt igjen (i stolen, naken nedentil, men med en grønn tøybit over) med assistenten og diskuterte sykehusproblematikken i Drammen, mens vi ventet.

- Legen kom tilbake, jeg fikk kle på meg.

- Pratet videre med legen. Hun ville ikke gi meg annet enn tid. Det mente overlegen som hun snakket med også. Vi snakket også om at det ville vært lurt om jeg gikk litt ned i vekt. (Hun har rett i at jeg er overvektig.) Legen mente at jeg burde gå ned i vekt med 5 %... Det burde være overkommelig. Så da begynner jeg med det også....

- Legen fortalte meg at overlegene egentlig ikke vil ha sånne pasienter som meg, fordi jeg ikke var gammel nok (er 28 år) til å prioriteres... Og jeg har masser av tid..og ikke behøver å stresse...Men jeg fikk ny time i februar.

-Ting legen også sa: å ha sex hver annen-tredje dag er nok... Akupunktur og andre ting er bare å prøve...skader ikke...(Men hun anbefaler det heller ikke... :gjeiper: ) Men det beste tipset: ikke stress med dette... (For det har vi jo IKKE hørt før...blæh...)

Så da venter jeg på eggløsning, og ironisk nok mensen....skal begynne å spise nok. (Flere små måltider, istedenfor få store...)

Krysser fingre for at alt blir bra, med oss alle!

Skrevet

Så flott at alt gikk bra. Det høres ut som om du har truffet på fornuftige leger, alt du ble fortalt høres helt riktig ut.

Skrevet

Så flott at alt gikk bra. Det høres ut som om du har truffet på fornuftige leger, alt du ble fortalt høres helt riktig ut.

Ja, jeg følte virkelig å bli hørt!

...egentlig sa ikke legen noe jeg ikke viste fra før...men det var godt å høre fra en lege at det ikke er noe galt med meg...og ikke mist: jeg har tid til å la kroppen få mere tid....

• 2 måneder senere...
Skrevet

Innlegget er "et sukk" fra en utålmodig sjel

Det er nå 3 måneder siden jeg var på sykehuset.... Skal dit på torsdag igjen...

Hittil har jeg:

- fotsatt temperaturer som beveger seg opp og ned i rykk og napp, som de selv vil

- "spotting", lite mens, mens om hverandre (tilnærmet uten opphold)

- gått ned 5 % i vekt siden nyttår :-)

Kjenner jeg har store forventninger til timen. Vil at de skal gjøre noe! Utålmodig! Føler at det er lite jeg kan gjøre selv som jeg ikke allerede gjør. Det er følelsen av maktesløshet som er værst! :sjenert:

Skrevet

Gode :klemmer: til deg, ts!!! Håper du har støtte rundt deg!!!

Og gratulerer så mye med vektnedgangen :foto: Kjempe flink er du!!!!

Skrevet

Akkurat det jeg trenger "AnonymBruker"! :klemmer:

...man føler seg ensom i prøvingen...

Mannen tror jeg ikke helt klarer å sette seg inn i hvordan det er, selv om han prøver.....og jeg kan ikke akkurat legge meg ned, hylgrinene, "på gata" og håpe at noen finner meg....

- Føler meg ensom. Med mange rundt meg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...