Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som vet om fraværet fra videregående har noe å si for å komme inn på universitetet? Jeg går VG3 nå, og uheldigvis har jeg en god del dager fravær fra skolen (syv dager). Jeg skulker ikke, men har blitt utrolig lett syk de siste månedene, noe som tidligere ikke har vært vanlig med meg... Jeg er utrolig redd for at fraværet mitt skal hindre meg i å få en god utdannelse, selv om karakterene mine er relativt gode.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det har ingen ting å si. Syv dager er vel ikke akkurat så mye heller. Folk blir jo syke, lærerne dine også. Det er jo lov.

• Liker 2
Skrevet

Jeg er ikke helt sikker men jeg tror det er slik at de ser på karakterene først å hvis det er tvil ser de på fraværet. Jeg tror det er mest i jobbsammenheng de ser på karakterene :)

Skrevet

Fraværet teller overhodet ikke når du skal søke deg inn på høyere utdanning, bare indirekte om du skulle ha så mye fravær at du ikke får karakter. Det er kun hvilke fag du har, karaktersnitt og ekstra poeng som teller når du skal studere videre. Alle kan bli syke, så ikke tenk så mye på dette. :)

• Liker 4
Skrevet (endret)

SJU DAGER FRAVÆR?!? :hakeslepp: :hakeslepp: DET ER JO SINNSYKT MYE.......mindre enn normalt, tror jeg. Uansett, nei fraværet har overhodet ingen ting å si for å komme inn på høyere utdanning. Og i ditt tilfelle tror jeg ikke du hadde trengt å bekymre deg for det uansett, selv om fraværet hadde noe å si.

Endret av Solsmil
Skrevet

jeg hadde 21 dager fravær og en god del timer hehehehehe :P så du skal nok ikke bekymre deg!!

uansett ser de ikke på fraværet.

Skrevet

7 dager er ingenting å bekymre seg for:)

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen :klemmer:

Skrevet

At fravær, orden og atferd har noe å si er bare noe lærere har funnet på. Så lenge du har møtt opp nok til å få karakter er det det eneste som betyr noe. Når du søker høyere utdanning gjennom Samordna opptak er det kun hvilke fag du har og karakterene som registreres. Fraværet har heller ingenting å si senere i arbeidslivet. Det er ingen som ser på fraværet fra VGS når de skal ansette deg.

Gjest Offensive Pie
Skrevet

At fravær, orden og atferd har noe å si er bare noe lærere har funnet på. Så lenge du har møtt opp nok til å få karakter er det det eneste som betyr noe. Når du søker høyere utdanning gjennom Samordna opptak er det kun hvilke fag du har og karakterene som registreres. Fraværet har heller ingenting å si senere i arbeidslivet. Det er ingen som ser på fraværet fra VGS når de skal ansette deg.

Dette stemmer nok ikke helt, er jeg redd. Noen dager/timer vil ikke ha den store påvirkningen, men om du har vært mye borte og konkurrerer med noen som har vært mye til stede, havner du fort i andre rekke. Det samme gjelder orden og oppførsel. De som ansetter, i det minste de jeg har vært i kontakt med, bruker fravær og orden/oppførsel som en indikator på om du vil være en god arbeidstaker.Så det kan være lurt å tenke litt på dette også. :sjenert:

• Liker 1
Skrevet

Du om det. Jeg har enda tilgode å se noen bruke slikt fra VGS når man ansetter noen med høyere utdanning. Man sorterer ikke vekk interessante kandidater basert på fravær eller ordensvurdering fra videregående.

• Liker 1
Gjest Offensive Pie
Skrevet

Du om det. Jeg har enda tilgode å se noen bruke slikt fra VGS når man ansetter noen med høyere utdanning. Man sorterer ikke vekk interessante kandidater basert på fravær eller ordensvurdering fra videregående.

Jeg vil i grunn tro de fleste vilvære interessert i fravær og slikt - hvem vil ansette noen som ikke vil møte opp? Jeg sier ikke dette er noe som skjer i hver enkelt ansettelsesprosess, men det skjer. Selv med høyere utdanning.

Skrevet

Jeg vil i grunn tro de fleste vilvære interessert i fravær og slikt - hvem vil ansette noen som ikke vil møte opp?

Få, men de færreste er spesielt interessert i hva som foregikk på VGS når man har fullført høyere utdanning. Det er ikke lenger interessant.

• Liker 2
Skrevet

Universitet/høyskole bryr seg ikke. Men de som skal ansette deg gjør.

Hilsen sjef.

(men TS, syv dager er ikke uvanlig i videregående-sammenheng)

Skrevet

Få, men de færreste er spesielt interessert i hva som foregikk på VGS når man har fullført høyere utdanning. Det er ikke lenger interessant.

Det er mange som har jobb/søker jobber også før de har fullført høyere utdanning. Da er papirene fra VGS det man har å vise til.

Skrevet

Det er mange som har jobb/søker jobber også før de har fullført høyere utdanning. Da er papirene fra VGS det man har å vise til.

Eller karakterunderskriften underveis. Eller at man bare sier hvilket studie man går på og hvor langt man har kommet, så er det godt nok til å få jobb...

Skrevet

7 dager er ingeting i fravær!

Du har jo tross alt gått 3 år på vgs og hvis du da ikke skulker vil jeg si det er normalt.

Skrevet

Det er ingenting. Jeg hadde ca 25 dager og åtti timer. hvert år på vgs. Kom fortsatt inn på høyere utdanning

Skrevet

SJU DAGER FRAVÆR?!? :hakeslepp: :hakeslepp: DET ER JO SINNSYKT MYE.......mindre enn normalt, tror jeg. Uansett, nei fraværet har overhodet ingen ting å si for å komme inn på høyere utdanning. Og i ditt tilfelle tror jeg ikke du hadde trengt å bekymre deg for det uansett, selv om fraværet hadde noe å si.

Mye? Jeg hadde over 30 dager, og jeg har ikke hatt noen problemer. 7 er helt normalt.

Skrevet

I det lange løp har det lite eller ingenting å si. Selv hadde jeg en god del fravær fra videregående da jeg ble mye mobbet, innimellom måtte jeg rett og slett være borte en dag eller to for å komme meg gjennom skoleåret. Det har ikke hatt noen betydning i det hele tatt ift studier eller jobb.

Mvh Yvonne :heiajente:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...