Gjest Gjest Skrevet 21. november 2011 #1 Skrevet 21. november 2011 Hvorfor er det slik at lærere og skolen ofte forsvarer mobbere? Når mobbere gjør noe så skjer det ofte ingenting, skolen kan si at de skal snakke med dem, men ingenting blir gjort og det fortsetter år etter år. Men den dagen offeret tar i gjen, for eksempel slår en knyttneve i nesa på mobberen, da våkner skolen. Da blir det ordentlig bråk med foreldre og møter og offeret blir kanskje utvist, selv om det kun vsr et en gangstilfelle som svar på å bli mobbet i flere år. Hvorfor?
Gjest Regza Skrevet 21. november 2011 #2 Skrevet 21. november 2011 Fordi de hjelper de som hyler høyest for å si det slik. Om en mobber blir slått i trynet så skal du se at de hyler ut som en stukken gris.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2011 #3 Skrevet 21. november 2011 Fordi det er mye lettere å ta tak i ting som har vitner og der det finnes fysiske bevis (en blodig nese) enn ting som skjer i det skjulte der det blir bare ord mot ord. Mobbere er ofte eksperter på å skjule det de gjør for de voksne. Prøv selv å avgjøre hva som er mobbing og hva som er grunnløse påstander og hva som er vanlig knuffing mellom barn/ungdommer. Hvis man ser det utenfra er det utrolig vanskelig å skille disse tingene iblant. Noen ganger er det åpenlyst, men for det meste er det skjult, selv om de invidde opplever det som åpenlyst.
Gjest utlogget Skrevet 21. november 2011 #4 Skrevet 21. november 2011 Fordi "mobbingen" er ofte bare normal oppførsel unger/ungdommer imellom, som "mobbeofferet" bare ikke takler slik som de andre ungene/ungdommene takler det. Mine egne erfaringer er iallefall slik at ALLE blir "mobbet" og at det kun er snakk om hvordan en takler dette.
sebastianen Skrevet 21. november 2011 #5 Skrevet 21. november 2011 Fordi "mobbingen" er ofte bare normal oppførsel unger/ungdommer imellom, som "mobbeofferet" bare ikke takler slik som de andre ungene/ungdommene takler det. Mine egne erfaringer er iallefall slik at ALLE blir "mobbet" og at det kun er snakk om hvordan en takler dette. Jeg tviler igrunn på at du har opplevd mobbing selv er hatt noen du bryr deg om som blir mobbet.... 5
Gjest lærer Skrevet 21. november 2011 #6 Skrevet 21. november 2011 Det føles ofte slik for den som blir mobbet. Og jeg er enig i at skolen helt klart ikke gjør nok så lenge mobbingen fortsetter. Likevel er det veldig mye som skjer bak kulissene. Når jeg håndterer mobbesaker er det mye jeg gjør som jeg ikke kan fortelle videre til mobbeoffer eller andre i klassen på grunn av tausehetsplikten. Dessuten så er det veldig begrenset hva en kan sette inn av konsekvenser. Spesielt på barneskolen. Vi har ikke lov til å sende elever på gangen en gang og heller ikke utvise. Så dersom ikke hjemmet vil samarbeide så begrenser det seg hva som kan gjøres ift. "straff"/konsekvenser. Likevel.. en som blir mobbet har krav på at skolen gjør alt de kan frem til at mobbingen stopper og rett til å føle at skolen er på deres side og støtter dere. Så tror jeg også ofte at mye mer mobbing skjer i det skjulte. Når jeg selv var elev kunne jeg ikke forstå at ikke lærerene så mobbingen og ertingen. Nå som jeg er lærer selv opplever jeg at en del mobbing er mye vanskeligere å oppdage enn jeg trodde fordi de ofte gjør det veldig i skjul. Men en ting er jeg sikker på. De som mobber har ofte store problemer selv. Jeg sier ikke at det er en unnskyldning for å mobbe, men det gjør det vanskelgiere å ordne opp i. Jeg synes at mobbeofferest rettigheter er for svake, men her er det ting på trappene. Alle elever og foresatte som klager på de psykososiale miljøpet på skolen har nå rett til en egen IOP ift. sosiale mål ift. Det vil si at skolen må lage en plan for at eleven ikke skal bli mobbet f.eks. Det er også slik at mobbing er en av de få tingene som rektor personlg står til ansvar for også som hun/han kan blir rettslig dømt for. Jeg er overbevist om at for å få slutt på mobbing må man jobbe med hele klassen og alle de foresatte. Dersom en klarer å snu sympatien fra mobber til mobbeoffer. SLik at mobbeofferet er den som får støtt fra de andre i klassen så er mye gjort. Her har lærer og skole et kjempe ansvar. Men- hva med foreldreansvaret???? Opplever at mange foresatte har vanskelig for å se deres barn som mobber og ta dette alvorlig. Synes dette nesten er det største problemet for å gjøre noe med mobbingen fra skolens side.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2011 #7 Skrevet 21. november 2011 Jeg opplevde at da mitt barn ble mobbet og skolen ikke klarte å håndtere det så var det plutselig feil med oss foreldre. Vi var ikke gode nok.
Gjest Raindrops Skrevet 21. november 2011 #8 Skrevet 21. november 2011 Fordi "mobbingen" er ofte bare normal oppførsel unger/ungdommer imellom, som "mobbeofferet" bare ikke takler slik som de andre ungene/ungdommene takler det. Mine egne erfaringer er iallefall slik at ALLE blir "mobbet" og at det kun er snakk om hvordan en takler dette. Det der provoserte meg noe helt enormt. Du kan ikke mene dette seriøst?
Gjest lærer Skrevet 21. november 2011 #9 Skrevet 21. november 2011 Fordi "mobbingen" er ofte bare normal oppførsel unger/ungdommer imellom, som "mobbeofferet" bare ikke takler slik som de andre ungene/ungdommene takler det. Mine egne erfaringer er iallefall slik at ALLE blir "mobbet" og at det kun er snakk om hvordan en takler dette. Nei, alle bar opplever ikke å bli mobbet. Mange barn kan oppleve og bli ertet og plaget. Det er selvsagt ikke greit det heller, men det er en del av barnekulturen som vi må lære barna å håndtere. Men dersom denne ertingen og plagingen er gjentatte handliger som pågår over tid så er det mobbing. Eksempel: Det å bli kalt "dust" kan skje. Det er ikke noe hyggelig eller greit, men kanskje noe du må lære det å håndtere på en god måte. Ved for eksempel å si i fra at du ikke liker det eller liknende. Det å bli kalt dust hver dag og/eller av mange av de andre i klassen er noe helt annet. Da er det snakk om mobbing. Slettes ikke noe alle opplever og definitivt ikke noe som en skal behøve takle selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå