Gå til innhold

Hva er denne betalinga til Facebook på nettbanken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inne på nettbanken til mannen min blir det rett som det er innbetalt diverse summer til facebook. Verken jeg eller han skjønner hva dette er! I nettbanken kommer det opp slik:

"VISA VARE: *8329 09.10 NOK 58.24 FACEBOOK.COM*VPSE322TG Kurs: 1.0000", og summen varierer fra 4 kr til 100 kr. Denne måneden er det to innbetalinger på 58 kr hver.

Hva kan dette være? Mannen spiller Empires & Allies og West Wars, men han sier han tror ikke at disse koster penger. Han kan heller ikke komme på å ha skrevet inn kontonummeret sitt noen steder, annet enn via Steam når han laster ned gratis-demoer til PS3.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skift passord.

• Liker 2
Skrevet

Noen av de spillene på facebook koster penger. eller ''utstyret'' :sjenert:

Ellers så kan han bli svindlet... dere burde bare avbryte betalingen viss dere ikke vet at dere har kjøpt noe/ eller registerer noe på facebook. :sukk:

Skrevet

Skift passord på ALT facebook, PS3 greiene og alt.

• Liker 4
Skrevet

Noen av de spillene på facebook koster penger. eller ''utstyret'' :sjenert:

Ellers så kan han bli svindlet... dere burde bare avbryte betalingen viss dere ikke vet at dere har kjøpt noe/ eller registerer noe på facebook. :sukk:

Ja, man kan bruke penger på slike spill, men da betaler man aldri til FB, men til spillprodusenten.

Skift alt av passord, å ta en prat med banken, mulig dem kan spore hva disse innbetalingene kommer fra.

Skrevet

annet enn via Steam når han laster ned gratis-demoer til PS3.

Det har vært "innbrudd" hos Steam. Bytt passord på alt, og ikke ha likt passord på alt. Sjekk samtidig opp med banken om de kan spore dette videre.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ja, man kan bruke penger på slike spill, men da betaler man aldri til FB, men til spillprodusenten.

Skift alt av passord, å ta en prat med banken, mulig dem kan spore hva disse innbetalingene kommer fra.

Man betaler ikke til facebook, men det står "facebook" i nettbanken (slik som ts skriver) siden man har betalt via facebook.

Endret av lema
Skrevet

Scan maskinen din før du bytter passord forresten. :)

Skrevet

Scan maskinen din før du bytter passord forresten. :)

Takk for svar. Betalingene kan ikke avbrytes, for de står bare plutselig under "historikk" i kontobevegelsene. Dette har foregått sporadisk siden i sommer. Skal man bare møte opp i banken og spørre om de kan prøve å spore dette, da?

Og scanne maskinen; mener du da med antivirus-program osv? Bør jeg også skifte mine passord, selv om det ikke har foregått noe mistenkelig på mine passordbeskyttede sider?

Skrevet

Scan maskinen din først, kan være en keylogger eller lignende som har fått tilgang til kontoen din. Da hjelper det lite å bytte passord, det gjør man etter å ha blokkert eventuelle farer. Bare sunt å bytte passord til "alt" når man først bytter. Skriv dem ned IRL og legg dem et lurt sted så har du dem. :fnise:

Skrevet (endret)

Han har ikke annonsert for noe noengang?

Da belastes man per klikk, derfor varierende pris...

Endret av Bintou
Skrevet

Han har ikke annonsert for noe noengang?

Da belastes man per klikk, derfor varierende pris...

Nei, det har han ikke. Det er kanskje 15 trekk til sammen, på veldig varierende summer. Synes dette er ganske skummelt, og håper banken kan hjelpe oss. Han har stort sett det samme passordet rundt omkring, så dette skal i allefall endres så fort som mulig!

Skrevet

Var det ikke dette som ble omtalt i tv2 hjelper deg for litt siden?

Reportasjen var ang barn som hadde spilt på facebook,og foreldrene ble plutselig belastet.

Var noe med at barna trodde dem brukte spillepenger til og kjøpe ting med,men i virkeligheten betalte dem med ordentlige penger.

Kan dette være en mulighet?

Gjest Sevastra
Skrevet

Var det ikke dette som ble omtalt i tv2 hjelper deg for litt siden?

Reportasjen var ang barn som hadde spilt på facebook,og foreldrene ble plutselig belastet.

Var noe med at barna trodde dem brukte spillepenger til og kjøpe ting med,men i virkeligheten betalte dem med ordentlige penger.

Kan dette være en mulighet?

Jeg mener dette var på iPhone med smurfespill-appen.

Skrevet

Jeg mener dette var på iPhone med smurfespill-appen.

Ja, den artikkelen leste jeg. Mannen min er ingen kløpper når det kommer til sånne ting, men akkurat det med å betale for stæsj på facebook-spill tror jeg han hadde husket på. Han påstår som sagt at Steam er det eneste nettstedet som har kontoinformasjonen hans, så da må jeg jo gå ut ifra det.

Gjest Badabing
Skrevet

Kortet mitt ble skimmet en gang, og da så kontoutskriften min litt sånn ut. Ta kontakt med banken. Hvis det ikke er noe dere frivillig har betalt, kan det hende dere får pengene tilbakebetalt fra VISA, det fikk i alle fall jeg.

Skrevet

Han har stort sett det samme passordet rundt omkring

Det er å be om trøbbel.

Skrevet

Hvordan i all verden kan dere ha latt det skure siden i sommer? :riste:

Skrevet

Hvordan i all verden kan dere ha latt det skure siden i sommer? :riste:

Godt spørsmål! Jeg trodde vel egentlig at det var noe mannen min hadde betalt for, og så bestemte vi oss bare for å se om det igjen (etter at han sluttet å bruke facebook-spill og Steam). Han mistet dessuten kortmappa si nylig, så vi har ikke hatt tilgang til nettbanken hans på en stund. Men ja, en kan nok trygt konkludere med at vi er ganske naive! :tristbla: Vi har iallefall bytta passord nå da!

Gjest snoopy_93
Skrevet

I noen spill må man kjøpe sånne "facebook penger" for å kunne kjøpe ting til spillet. Man kan velge å betale via mobil eller med kort tror jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...