Holly Hobbie Skrevet 12. desember 2003 #1 Skrevet 12. desember 2003 Jeg tror det har vært en tråd om dette tidligere, men jeg får ikke til å søke etter tidligere tråder... Saken er den at kjæresten min og jeg driver og diskuterer bryllupsreisen. Vi har vært mye i Frankrike og Italia, og hadde kanskje tenkt oss Europa - Portugal, Hellas, Kroatia eller noe annet - men vi har diskutert litt og kom frem til at enten USA eller Canada hadde vært gøy. Ingen av oss har vært utenfor Europa, og USa er jo liksom det forjettede land selv om man hører mye negativt om landet også. Vi kunne tenkt oss å se flott natur, litt kultur og evt. noen strender (reiser i juli). Vil helst ikke til Florida, vi har lyst til å utforske det litt mer "ekte" USA - tenkte midtvesten og/eller østkysten. Noen som har vært der? Kan USA anbefales? Vil gjerne ha tips om reiserute eller stater/områder en bør få med seg. Vet at dette dreier seg om reising men det er så stille inne på forumet for reiseliv så jeg prøver heller her. Hvis noen har kritikk og negative ting så bare kom med det også! Jeg har som sagt aldri vært der så jeg trenger informasjon!
VesleBråka Skrevet 13. desember 2003 #2 Skrevet 13. desember 2003 Det er mest politikk som du hører negativt om fra USA. Å være der, er veldig fint. Masse hyggelige mennesker og spennende steder. Og et land som er så stort har utrolig mye forskjellig å oppleve. Jeg har lyst til å dra til Key West i florida neste gang, litt anderledes-florida. For bryllupsreise er det vel en del som leier bil og kjører fra kyst til kyst, og oppdager sine egne fine småplasser. Mange liker San Francisco og New York, hvis du er ute etter urbane steder. Å kjøre kystveien fra San Francisco til L.A. er veldig populært. Hvis dere vil til østkysten så har du jo både byer, strender og flott natur nært hverandre. Du har Virginia, som er typisk sørstat. Virginia Beach. Så kan du dra til Colonial Williamsburg, som er en "by" de har laget fra 1700-tallet tror jeg. Videre oppover har du Shenandoah national park, med mye natur. Så kommer Washington DC, hvor Smithsonian Institution ligger langs National Mall (den 2.5 km gresstripa foran det hvite hus og capitol hill) med haugevis av museumer av alle typer, gratis å besøke. 3 timer utenfor DC finner du strender igjen, Ocean City f.eks. Så kan du dra innom Philadelphia på vei til New York, og eventuelt videre til Boston. Der kan du dra til Marthas Vineyard og Cape Cod, som er velkjente. På strekningen kan dere også besøke Amish People, som lever som på 1800-tallet uten strøm og innlagt vann, med hest og datidens klær og sosiale system i streng religiøsitet. Dere kan leie bil og kjøre selv, det tar kanskje 3 timer fra Virginia til DC. Jeg har vært ved kysten i North Carolina, det var nydelig der. Fra DC til NY tar 4 timer, og fra NY til Boston 4 timer. Da får dere sett ganske mye. Litt forslag ivertfall.. Hvis dere vil ta hele kysten fra Florida til Boston, så tar det ca. 22 timer. Dere kan jo kjøre litt hver dag.
Pip Skrevet 13. desember 2003 #3 Skrevet 13. desember 2003 Her er det ei som bur i Canada som har skrive nokre tips...
Gjest Tabby Skrevet 13. desember 2003 #4 Skrevet 13. desember 2003 Her finner du min tråd om å reise til New York Kanskje ikke det stedet dere vil dra til, men det var da noen bra tips om flyselskaper og slikt.
Holly Hobbie Skrevet 13. desember 2003 Forfatter #5 Skrevet 13. desember 2003 Tusen takk for masse gode tips jenter!
Pusekatt Skrevet 13. desember 2003 #6 Skrevet 13. desember 2003 Kan anbefale Grand Canyon og Las Vegas! Las Vegas er et lekeparadis for voksne, og med rett valg av hotell (Bellagio, Venetian, Aladdin) kan det bli en riktig så romantisk opplevelse. Grand Canyon er en FANTASTISK opplevelse, vi kjørte helikopter over/gjennom, og landet i bunnen. Anbefales på det sterkeste! I tillegg vil jeg anbefale San Diego. Los Angeles er også en artig by, men ikke veldig romantisk egentlig.
VesleBråka Skrevet 13. desember 2003 #7 Skrevet 13. desember 2003 Hva er bra i San Diego? Har alltid hørt at det er en heller kjedelig by med veldig bra klima. Forstadspreg hele byen. Så nå ble jeg nysgjerrig. Det har forresten mini-las vegas på østkysten ca. mellom philadelphia og new york, Atlantic City heter den. Ikke veldig mini da, men litt mindre enn LV.
apple Skrevet 13. desember 2003 #8 Skrevet 13. desember 2003 Takk for at du leita fram innlegget mitt, Pip, eg hadde vel nesten gløymt at eg hadde svart på eit liknande spørsmål før. Eg brukte ein del tid på å reisa litt rundt i Canada i sommar, og vil sei at Ottawa er ein kjempekoseleg by! Etter at eg var der for første gong i mai, så har eg nytta kvart høve eg får til å reisa tilbake, har vore der 4 gonger i år. Og Montreal ligg berre 3 timar (bil, buss eller tog) frå Ottawa, og Montreal likte eg og veldig godt. Men den byen som står aller øvst på lista mi over kor eg vil reisa nå, er Quebec City. Den ligg vel omlag 3 timar vidare frå Montreal igjen, og det er den mest europeiske byen i Nord-Amerika. Kjempekoseleg!! Det er litt natur å sjå i området der desse byane ligg, eg har høyrt at aust-kysten til Canada er ganske så fascinerande. Men det er ganske store avstandar, så det er nok ein dags reising frå Quebec City og ut til kysten av New Brunswick. Elles så ligg Algonquin Provinsial Park ikkje så langt ifrå Ottawa. Det er eit ganske stort naturområde, men eg trur stort sett det består av skog og innsjøar (sikkert fin skog, men eg likar fjell betre, eg). Men det eg vil anbefala mest som bryllaupsreise, er nok å reisa til Vancouver. Byen ligg på vestkysten av Canada, ved Stillehavet, og fjella ligg omtrent midt i byen. Området er og kjent for skogar med enorme tre, både høge og vide. Det er kun ein times køyring opp til Whistler, der mesteparten av utandørs-sportane skal foregå under vinter-OL i 2010. Om sommaren går det an å prøva seg på mountain-biking ned skiløypene, ta heisen opp og gå tur i fjella (men pass dykk for Grizzly bjørnar), få ein guida tur i ein Hummer (!!!), padla ned elvene og på vatnet, og sikkert mykje mykje meir. Vegen frå Vancouver til Whistler går gjennom vakkert fjell- og fjordlandskap. Ta og turen ut på Vancouver Island. Der ligg Victoria, som er ein ganske så engelsk by. Og vestkysten av Vancouver Island har igjen fantastiske skogar, og til og med heilt ute med sjøen. Og eit par fantastiske strender der ein kan bada i Stillehavet. Vidare går det jo an å reisa sørover, eg trur det går ferje til Seattle. Og som sagt før, så trur eg at eg ville ha reist til San Fransisco dersom eg skulle til USA. Men alt kjem vel litt an på når de skal reisa. Midt på sommaren kan det verta ganske varmt i innlandet i Canada. Men Vancouver ligg ved kyten, og har difor mykje meir behagelege temperaturar. Lenger sør (i USA) kan det nok verta litt varmt igjen.
Holly Hobbie Skrevet 14. desember 2003 Forfatter #9 Skrevet 14. desember 2003 Tusen takk for så mange gode ideer! Føler meg nesten litt teit nå, for vi har bestemt oss for å utsette USA/Canada-turen og heller ta en litt roligere bryllupsreise. Tror vi skal til Cinqueterre i Italia istedet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå