AnonymBruker Skrevet 21. november 2011 #1 Skrevet 21. november 2011 Jeg har i overkant av ett år å bestemme meg(går VG2 nå), men likevel plager dette meg veldig. Jeg ønsker å begynne å studere rett etter videregående, og gjerne i utlandet. Jeg har alltid vært så sikker på hva jeg skal bli(dog ulike ting), men nå føles det ut som om ingenting interesserer meg lenger. Ingenting. Jeg er ekstremt opptatt av at det skal være en høy-statusjobb(kall meg gjerne overfladisk, men sånn er det nå, og det kommer ikke til å forandre seg), og at man skal kunne ha muligheten til å jobbe seg opp til en meget god lønn. Da tenker jeg med dagens lønninger 800 000-900 000 og over. Samtidig er det utrolig viktig og trives i jobben sin, men som sagt, det føles som om ingenting interesserer meg lengre + at de jeg kunne ha tenkt meg er uoppnåelige for meg. Det er to utdanninger jeg synes virker noe for meg, og det er odontologi og klinisk ernæringsfysiologi, men i tillegg til gode karakterer(jeg vet ikke hva jeg kommer til å ende opp med, 4,7, rundt der, kanskje?) må man ha realfag. Jeg HATER matte, og det er for meg helt utrolig vanskelig når det går over P-mattenivå. Derfor kan jeg jo glemme dette(?), med mindre det er skoler i utlandet som tar i mot studenter uten realfag..? Utdanningen må jo godkjennes her i Norge også. Har sett i både fysikk- og kjemibøkene, og jeg kan med hånden på hjertet si at dette er uoppnåelig for meg....muligens karakteren 2. Vil jobbe med mennesker, hjelpe mennesker og føle at jeg blir satt pris på. Er interessert i trening, ernæring, helse, men også mer overfladiske ting som sminke, hår og mote. Dessverre ligger det ikke mye penger i de sist nevnte, da det krever syke talenter innenfor dette området for og lykkes, og der har dere ikke meg, hehe. Liker godt å skrive, men vet ikke om journalistikk er noe for meg, da lønnen ikke er å hoppe i taket over. Skulle jeg ha vært journalist, måtte det ha vært innen mote(høres topp ut), men jeg har inntrykket av at det er veldig lavt lønnet. Har hørt av flere at jeg passer som leder, personlig vet jeg ikke helt hvorfor, i og med at jeg ikke er så glad i å lede, men jeg hadde antakeligvis vært en godt likt leder. Dog vet jeg ikke HVA jeg skulle ha ledet.. Har dere noen tips? Tar i mot alt, er også veldig åpen for nye ideer!
AnonymBruker Skrevet 21. november 2011 #2 Skrevet 21. november 2011 ps: vennligst ikke kritiser de små tegnsettingsfeilene mine o.l., klokken er mye.
Gjest finurlig Skrevet 21. november 2011 #3 Skrevet 21. november 2011 Hadde tenkt å foreslå kirurg, men snittet ditt er ikke høyt nok for å komme inn på medisin i Norge.. Kanskje det er lettere å komme inn i utlandet? Det er en laaang prosess før du er ferdig, men med en månedslønn på 70-80 tusen før skatt så er det nok verd det. Ellers, hvis du er utrolig seriøs og studerer hardt, kan du ta et samfunnsvitenskapelig fag og komme inn i UD's aspirantkurs? Etter noen år der jobber du i ambassaden, lønna der er ikke så verst. Andre yrker jeg forbinder med status er nyhetskorrespondenter, hvis journalistikk er noe du liker? Er du en flink advokat, kan du tjene rått på det. Ellers så er økonomi en grei faglinje å ha, og lønningene innen bank/forsikring kan være veldig bra Lykke til (:
AnonymBruker Skrevet 21. november 2011 #4 Skrevet 21. november 2011 Det kan være du kan komme inn på odontologi eller ernæring i utlandet uten formelt å ha bestått realfag, men husk at det er en grunn til at de har krav om realfag for å komme inn i Norge - du må gjennom en del kjemi, biokjemi og fysikk i studiet også, og derfor kan det gjøre det ganske mye vanskeligere å komme seg gjennom denne delen av studiet. Jeg har studert medisin, og første året hadde vi undervisning sammen med odontologi- og ernæringsstudenter, og det gikk nesten bare i kjemi og biokjemi. Komplisert matte har du ikke så mye bruk for derimot, mest statistikk og å kunne forstå formler. Jeg tviler på du vil tjene 7-800 000 som ernæringsfysiolog (uten at jeg har helt grunnlag for tvilen, dette er bare basert på de jeg kjenner som jobber med det). Tannleger kan fint tjene så mye. Jeg vil uansett anbefale deg sterkt å velge et yrke ut fra interesse og ikke ut fra status og lønn. Veldig kjipt å studere et naturvitenskapelig studie som medisin, odontologi eller ernæringsfysiologi hvis du ikke har en grunnleggende interesse for naturvitenskap. Hva med et år på folkehøgskole først? Så kan du tenke litt mer
Gjest NotSo Skrevet 21. november 2011 #5 Skrevet 21. november 2011 En ting du kan huske er at hvis du går Master, så øker som regel startlønnen din litt. Jeg hadde nesten samme snitt som deg (4,8) og jeg hater også matte. Endte til slutt på informatikk ved UiO (med GENS). Det du må huske er at høyt betalte stillinger krever som regel at du har realfag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå