Vimsevips Skrevet 12. desember 2003 #1 Skrevet 12. desember 2003 Så er det desember og skoler og barnehager tar turen til kirken. I og for seg en helt uproblematisk sak, da man kan reservere seg. Noe vi også gjorde. Så i går var barnehagen til Vesla i kirken, Vesla og en annen voksen skulle gå på juleutstilling, helt greit for oss. Så henter vi henne i barnehagen, og da får vi vite at Vesla og den voksne har gått fra de andre på kirketrappa, og juleutstillinga var vindusshopping i gågata. Jeg trodde jeg skulle sprekke. Så lite gjennomtenkt og respektløst synes jeg bare ikke det går ann å gjøre det. "Se Vesla nå går alle de andre inn her, så da går vi et annet sted." Også Vesla på nesten 1,5år oppfatter at ho ikke får være med på noe de andre får. Og vindusshopping er ikke juleutstilling, så da ble jeg jo enda mer provosert. Har tatt det opp med barnehagen, og håper på en radikal bedring til neste år. Lykke til alle dere andre som reserverer barna deres fra kirkebesøk nå i desember. Håper deres opplevelse blir bedre enn vår.
Eplegrønn Skrevet 12. desember 2003 #2 Skrevet 12. desember 2003 Kirken spiller jo en rimelig stor rolle i det som har med julen å gjøre, og ei juleutstilling i mine ører høres ut som en oppstilling av jesusbarnet i krybba med lammene rundt.. Hvorfor kunne hun bare ikke ha fått vært med i kirka sånn egentlig?
Vimsevips Skrevet 12. desember 2003 Forfatter #3 Skrevet 12. desember 2003 Hvorfor vi egentlig ikke ville ha ho i kirken. Fordi vi ikke ville. Fordi vi mener det lett blir forkynnende når juleevangeliet fortelles i kirken, ho får høre det hver dag i samling, for oss er det nok. Vi er ikke kristne, så hvorfor skal vi gå i kirken? En juleutstilling er i hvertfall her, ikke en stall med krybbe, det kaller vi en dekorasjon. En utstilling kan være bilder av mange motiver, som er nå i juletiden. Det kan være brukskunst, malerier, nisser, en krybbe. 1
Gjest Fighter Skrevet 12. desember 2003 #4 Skrevet 12. desember 2003 Så henter vi henne i barnehagen' date=' og da får vi vite at Vesla og den voksne har gått fra de andre på kirketrappa, og juleutstillinga var vindusshopping i gågata. Jeg trodde jeg skulle sprekke. Så lite gjennomtenkt og respektløst synes jeg bare ikke det går ann å gjøre det. "Se Vesla nå går alle de andre inn her, så da går vi et annet sted." Også Vesla på nesten 1,5år oppfatter at ho ikke får være med på noe de andre får. [/quote'] Er det ikke det du gjør selv da? Nekter henne å være med på det de andre gjør? Ser ikke at barnet ditt skal ta skade av å ta en tur i kirken med barnehagen.
Gjest Anonymous Skrevet 12. desember 2003 #5 Skrevet 12. desember 2003 Det er greit nok at foreldre ikke ønsker å innføre kristne verdier hjemme, men hvorfor ikke la barna (og da mener jeg ikke bare ditt) være med i kirken den ene dagen i året? Det er jo egentlig sundt for barn å høre om forskjellige livssyn og da kan de vokse opp litt mere allsidig og har lettere for å sette egne standpunkt den dagen det blir aktuelt. Det er jo ikke foreldrene som eier barna og bestemmer hva de skal tro på, mener nå jeg da. Og jenta de er bare 1 1/2 år, så om hun hadde vært i kirken eller på utstilling tror jeg ikke spiller noen rolle i det hele tatt. Tror kanskje hun heller tar seg nær av å ikke få være med resten av barna...
Vimsevips Skrevet 12. desember 2003 Forfatter #6 Skrevet 12. desember 2003 Så fordi vi har reservert henne fra dette, er det greit at de skal trekke ho med seg helt opp på kirketrappa ? Og det er greit at de sier juleutstilling, når de mener vindusshopping ? Ja, vi holder henne utenfor dette. For oss ble temaet for julegudstjenesten feil, et annet år kan den bli riktig. For julen handler også om å ta vare på hverandre, være snille mot hverandre og respektere hverandre. For det er det de gjør på herberget de tar vare på den høygravide Maria, og sier dere kan få bo i stallen, der er det om ikke annet lunt. Dyra er snille mot Jesus, Maria og Josef, de gir dem varme, og låner bort mat fatet sitt, som krybbe. Og Jesus orøver jo helke sitt liv å lære menneskene å ha respekt for hverandre uansett. Så når jeg har forståelse for hvorfor dere sender barna i kirken en gang i året, hvorfor ikke da respektere vår beslutning om å ikke gjøre det. Ja, ho ble holdt utenfor fra vår side, men trenger barnehagen å understreke det ytterligere ? 1
Gjest Fighter Skrevet 12. desember 2003 #7 Skrevet 12. desember 2003 Det er greit nok at foreldre ikke ønsker å innføre kristne verdier hjemme, men hvorfor ikke la barna (og da mener jeg ikke bare ditt) være med i kirken den ene dagen i året? Det er jo egentlig sundt for barn å høre om forskjellige livssyn og da kan de vokse opp litt mere allsidig og har lettere for å sette egne standpunkt den dagen det blir aktuelt. Det er jo ikke foreldrene som eier barna og bestemmer hva de skal tro på, mener nå jeg da. Og jenta de er bare 1 1/2 år, så om hun hadde vært i kirken eller på utstilling tror jeg ikke spiller noen rolle i det hele tatt. Tror kanskje hun heller tar seg nær av å ikke få være med resten av barna... Det handler ikke bare om tro, men om et felleskap og at kirka er en del av det norske samfunnet.
Gjest Lea Skrevet 12. desember 2003 #8 Skrevet 12. desember 2003 Kanskje de andre voksne trengte hjelp til å få flokken til kirken? Ellers er jeg vel egentlig litt :o over at barn blir tatt ut av slike ting som kirkebesøk i forbindele med julen. Dette kirkebesøket var nemlig en av de koseligste og mest spennende som skjedde da jeg var liten. Det var ikke noen gudstjeneste. Bare pepperkaker, pyntet tre og masse barn. Jeg har aldri vært kristen, heller ikke mine foreldre. Men de hadde aldri tatt meg ut av et sånt besøk i kirken. Barn har da bare godt av å vite HVORFOR vi feirer jul. Senere vil jo dette være med på å gi barnet ditt mulighet til å velge sin tro... eller ikke tro. Beklager om jeg høres streng ut. Men jeg synes absolutt ikke at du kan laste barnehagen for dette.
Gjest Starya Skrevet 12. desember 2003 #9 Skrevet 12. desember 2003 Jeg er helt enig i at barnehagen din taklet dette dårlig. Og vindusshopping av alle ting? Ja ja, så fikk vel den ansatte sett seg ut noen fine gaver, tenker jeg. Det å velge fritak for at ens barn skal delta på gudstjenester er en rett alle har, og da bør barnehage/skole være i stand til å komme med et mer fornuftig alternativ.
Gjest *anonyma* Skrevet 12. desember 2003 #10 Skrevet 12. desember 2003 Jeg skjønner godt at du blir opprør over dette Vims. Har man reservert seg så har man det, og det forutsetter at skolen/barnehagen har et annet (godt planlagt) tilbud til de barna som ikke skal være med. Det virker det ikke som de har i ditt tilfelle. Jeg må si jeg blir litt forbauset og skuffet når jeg leser svarene du har fått. Hvorfor skal det være så vanskelig for foreldre som reserverer seg mot kristen påvirkning å få aksept for dette? Mange ikke-kristne foreldre har tatt et aktivt standpunkt til hvordan de vil oppdra sine barn, men det virker som det er vanskelig å akseptere for mange. Det er så lett å slenge ut argumenter som "man har jo ikke vondt av....", "det er en del av samfunnet osv". Fra et kristent ståsted så kanskje....... Men prøv å se det fra den andre siden. Det er ikke morsomt å måtte forsvare sine valg hver bidige gang, og forklare at du faktisk ikke er kristen og synes det er leit at det ikke blir tatt mer hensyn til rettigheter man har som individ og som foreldre. Been there done that! Men nå rota jeg meg litt bort fra tema her. Stå på du Vims. Det er ditt barn og faktisk også ditt ansvar og din rett å oppdra barnet som du synes er riktig, også når det gjelder tro/livssyn. Om ingen sier fra, blir det ingen endringer.
Gjest Lea Skrevet 12. desember 2003 #11 Skrevet 12. desember 2003 OK! Jeg skjønner at verden har gått videre siden jeg var barn. Egentlig ante jeg ikke at dette var noe tema en gang... og er tydeligvis ikke særlig opplyst. Men for å komme med det jeg tror er grunnen til at de skiltes fra de andre utenfor kirken: Det er som regel begrenset med voksne i en barnehage. Og ditt barn var det eneste (slik jeg kan forstå det) som IKKE skulle i kirken. Det er krav om at det skal være x antall voknse pr x antall barn i barnhegaer. Særlig gjelder dette på turer. Jeg vil tro at de måtte ha med seg denne voksenpersonen for å følge dem til kirken. At de tittet i butikkvinduer er en annen sak. Har du spurt i barnehagen HVORFOR de gjorde det på denne måten? Forøvrig står jeg fast ved at disse førjulsbesøkene i kirken er gode minner for meg. Uten at jeg forbinder dem med tro.
Gjest Starya Skrevet 12. desember 2003 #12 Skrevet 12. desember 2003 For meg var disse besøkene tidlig forbundet med irritasjon. Jeg var tidlig bevisst det faktum at jeg ikke var kristen, dessverre var jeg døpt, "tradisjonen tro", og måtte delta.
Gjest Anonymous Skrevet 12. desember 2003 #13 Skrevet 12. desember 2003 Skjønner godt at Vimsevips ble irritert. Jeg reagerte selv da jeg så at barnehagen vår skulle i kirken nå før jul. Hos oss gjaldt ikke dette de minste barna, så jeg slapp å ta stilling til om min datter skulle være med eller ikke. Jeg er ikke kristen og går derfor ikke i kirken. Ønsker heller ikke at min datter skal være til stede når det prekes om Gud og Jesus. Hvorfor har dette noe å gjøre i en barnehage i det hele tatt??? Ja vi har fortsatt statskirke i Norge, men bør man ikke snart våkne opp å se at en stor del av befolkningen faktisk ikke noe forhold til den norske kirke. Synes det er foreldres ansvar å gi barna sine innføring i det livssyn de ønsker å formidle til sine barn.
Vimsevips Skrevet 12. desember 2003 Forfatter #14 Skrevet 12. desember 2003 Lea Men for å komme med det jeg tror er grunnen til at de skiltes fra de andre utenfor kirken: Det er som regel begrenset med voksne i en barnehage. Og ditt barn var det eneste (slik jeg kan forstå det) som IKKE skulle i kirken. Det er krav om at det skal være x antall voknse pr x antall barn i barnhegaer. Særlig gjelder dette på turer. Bare at det ikke er grunnen i dette tilfellet, ho går i fam bhg, så de er nok voksne. I tillegg vil det på en slik tur alltid være litt færre voksne enn ellers, da det stort sett alltid er noen som ikke skal være med. Er selv førskolelærer, så det vet jeg. Det betyr allikevel ikke at sikkerheten ikke blir ivaretatt. Og ja, vi har snakket med barnehagen, og de begrunnet det med følgende: Kirka er i sentrum, så da var det lettest å treffes der (ho var sammen med ped leder). Et argument jeg er enig i, bare at sentrum består av veldig mye mer enn kirketrappa. Starya Og vindusshopping av alle ting? Ja ja, så fikk vel den ansatte sett seg ut noen fine gaver, tenker jeg. Det var det vi kom til også, visstnok hadde ikke Vesla vært særlig interessert heller. Og jeg som trodde de på 16mnd elsket vindusshopping.. Lea Det var ikke noen gudstjeneste. Bare pepperkaker, pyntet tre og masse barn. Vet du, slik er det der jeg jobber, men ikke i den kommunen vi bor, og ho er i barnehage. Så da ble det helt uaktuelt når de skulle fortelle juleevangeliet. Som sagt får hun høre det hver dag i samling nå i desember, det blir 17 ganger før jul det. Er ganske sikker på at ho har fått med seg historien da. Barn har da bare godt av å vite HVORFOR vi feirer jul. Og det får ho bare vite om ho er i kirken? Noen feirer jul fordi Jesus ble født, andre feirer jul fordi sola snur. Er med på at man i Norge i dag, bør vite hvorfor de kristne feirer jul, hvorfor mange har stjerne i toppen av treet. Halmengler, men også halmbukk. Norske flagg på treet, grøt på julaften, og div. grunner til at man gir hverandre presanger. Jul er ikke bare Jesus, Maria og Josef, det er også mye annet, og mye fra førkristentid. La oss nå ikke glemme det.
Gjest Lea Skrevet 12. desember 2003 #15 Skrevet 12. desember 2003 Jeg skjønner jo mer av dette nå. (Selv om jeg selv har jobbet i familiebarnehage i flere år og vi var aldri nok voksne) Men jeg synes vel at du skal ta det opp med barnehagen og fortelle dem hva du mener om dette. Da får de en sjanse til å forbedre seg til neste jul i alle fall.
Gjest Skjønner Vimsen Skrevet 13. desember 2003 #16 Skrevet 13. desember 2003 Skjønner deg veldig godt, vims (den barnehagen ungene går i har heldigvis ikke kirkebesøk, den er sekulær med åndelige aspekter, men ingen kristendom). Heeelt fjernt å understreke for ungen at de andre skulle inn og ikke hun, barnehagen plikter såvidt jeg vet å ha et BRA TILBUD, deriblant nok voksne så man slipper det tullet der. Og vindusshopping... :-? Og til det innlegget ditt IKKE handlet om; "De har ikke vondt av det". Klart ikke unger har VONDT av en liten tur i kirken! Klart det ikke er direkte SKADELIG! Det er ingen barnevernssak, liksom (selv om det i enkelte tilfeller er et overgrep å forkynne en religion for folk med annen overbevisning...)! Men å få "høre om forskjellige livssyn" - det gjør man når man HØRER om dem. I kirkerommet foregår det forkynnelse (juleevangeliet og den historien der presenteres som en sannhet, ergo er det forkynnelse), det er DET ikke alle vil la barna være med på. "Hvorfor vi feirer jul"... Give me a break. Julen er en sosial høytid der man er sammen etc, det religiøse er bare ett aspekt, det er mange andre man kan vektlegge i forskjellig grad.
Gjest Lea Skrevet 13. desember 2003 #17 Skrevet 13. desember 2003 Jeg tar, som sagt, selvkritikk for det første innlegget mitt og min uvitenhet omkring dette. Det er tydeligvis forskjell på kirker også. For jeg har aldri opplevd noen forkynnelse, selv om jeg deltok på slike kirkebesøk fra jeg var 1 år g til jeg var 18 år. I løpet av disse årene har jeg vært innom 4-5 kirker. I alle har det vært lagt vekt på stemning og det sosiale. Der har vært underholdning, som ikke har hatt mye med kristendom å gjøre. Vi har sunget julesanger og hatt besøk av julenissen. Det er disse opplevelsene jeg har tatt utgangspunkt i her. Men tydeligvis er det ikke slik i alle kirker. Eller kanskje ting har forandret seg med tiden? Jeg har alltid visst at jeg ikke er kristen på noen som helst måte, så dette har ingenting med religion å gjøre for min del. Jeg beklager om jeg tråkket på tær med min uvitenhet og er enig i at dette burde vært behandlet på en annen måte fra barnehagens side.
Gjest Anonymous Skrevet 13. desember 2003 #18 Skrevet 13. desember 2003 Enig i at gjennomføringen var dårlig fra barnehagens side. Men jeg synes det å holde et så lite barn som ditt borte fra kirkebesøket er tåpelig. Hun hadde sannsyneligvis ikke forstått noen av rammen rundt besøket likevel, det eneste ungen din sitter igjen med er at hun har blitt holdt utenfor det de andre barna har opplevd.
Vimsevips Skrevet 13. desember 2003 Forfatter #19 Skrevet 13. desember 2003 Misunner deg jeg Lea. Jeg har og vært innom en del forskjellige kirker opp igjennom barnehage og skolegang. Noen har vært slik du skriver, andre ikke. Og kirka der vi bor nå, er ikke slik. Vet de var nok voksne da det var 9 barn + Vesla, og 5 assistenter + ped leder som hadde Vesla. Ellers har de i hennes bhg generell god bemanning, både i antall og kunnskap. Ikke alle kan si det om antallet sitt, heldigvis kan flerre si det om kunnskapen sin.
Furstina Skrevet 13. desember 2003 #20 Skrevet 13. desember 2003 Jag förstår din reaktion Vimsevips, jag tror jag hade reagerat likadant själv. De får gärna upplysa och prata om religion i barnehage eller skola men jag skulle vilja att de pratade om FLERA religioner. Julevangeliet är en del av vår kultur men det finns många andra sidor av den och av andra kulturer också. Jag har till exempelt valt bort stjärna i fönstret och adventsljusstake hemma eftersom jag inte räknar ned i adventstid och inte heller tror på Gud eller Jesus. Det är så många som inte tänker på vad det är som sägs i kyrkan, oavsett om det är i ett julevangelium eller vid ett dop, en vigsel eller en begravning utan bara tar det för trevliga traditioner. Jag önskar att mina icke-troende åsikter ska respekterad lika mycket som de troendes - oavsett om de är kristna, muslimer eller judar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå