Gå til innhold

Dere med innekatt!

Sarah_Michelle

Anbefalte innlegg

Jeg vet at det er mange som ikke har mulighet til å ha katten sin ute, eller velger å la katten bli innekatt av andre årsaker.

Jeg har hatt katter nesten hele livet, men ikke nå mer, siden vi bor i blokkleilighet. Jeg lurer på om dere som har innekatter har rasekatter som bør være inne, eller om noen av dere også lar vanlige huskatter være innekatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min søster har vanlig huskatt som innekatt. Jeg er ikke stor fan av innekatter, men den er glad og fornøyd. De har den ikke ute fordi de bor i fjerde etasje i blokk i et borettslag det ikke er lov å ha dyr i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en vanlig huskatt som innekatt. Hun har et ganske høyt aktivitetsnivå, så det kan gå litt utover møbler og gardiner.... Det gjelder å aktivisere henne ordentlig, så går det bra det.

Men hvis man skal planlegge og skaffe seg katt for å ha inne, vil jeg heller anbefale en rasekatt, som passer å være inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på katten rett og slett. Vi skulle ha pusen vår som innekatt(bor nære traffikert vei), men så ble det liksom naturlig å la han få være ute om sommeren når vi var ute. Nå er han stort sett inne. Han liker ikke kulda! Og han liker å være der vi er. Pus er noe av det beste som har hendt i mitt liv. Anbefaler det på det sterkeste. Skulle egentlig ha rasekatt, men da jeg så han ble jeg forelsket. Min erfaring er (familien min har drevet oppdrett av perser siden jeg var 5 år) at huskatter har det beste gemyttet. Sier ikke at ikke rasekatter har det, men generelt er huskatter ekstremt kosete. Tror ikke min pus hadde hatt noe problem med å være innekatt. Har lest at katter venner seg til sine omgivelser. Må katten være inne, så finner den seg i det etterhvert. Det som er viktig er at katten får nok stimulanse mens den er ung. Den lærer av lek. Derfor kan det være en god idee å ha to hvis de skal være inne. Da blir det ikke like kjedelig for de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en huskatt som kun er inne (8 mnd gml). Hun var litt ute der jeg bodde før, men nå som vi bor i 2. etg i blokk vil hun ikke ut mer! Hun er litt utpå verandaen, men prøver jeg å slippe henne ut andre veien blir hun livredd. De andre to kattene mine vente seg fort til blokk-tilværelsen, men de er jo voksne.

Er ikke noen tilhenger av å ha innekatt, men hva skal man gjøre når hun ikke vil ut... :klø:

Hun har et høyt aktivitetsnivå, og ser ut til å trives med sin tilværelse, til tross.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke innekatt, selv men vil bare nevne hvor viktig det er med aktivisering av en katt som er inne. Det er også veldig viktig å ikke la det stå mat fremme hele tiden, da innekatter lettere kan få diabetes......

En liten digresjon, men dog.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hm, jeg aner en del (skjult?) misnøye mot folk som ikke har katten ute så og si heeele tiden.....

Jeg har en rasekatt,- abyssiner ( den kan sees på kjæledyr -> kg`s fotoalbum ). Den er fra "varmere strøk" opprinnelig og har kort pels. De fleste som eies av disse vidundrene har dem inne. Jeg tror ærlig talt ikke denne rasen er "skodd" for å være ute her i dette kalde landet.

Samtidig bor vi midt i byen og det er mye traffikk her. Jeg TØR rett og slett ikke ha henne ute. Oppdretter forelslo også at abyssinerene burde være innendørs.

Det sies også at en del katteraser også er mer "naive" og godtroende" enn huskatter, og dermed lettere kan bli stjålet eller "blir med" ukjente.

( ikke mine ord... )

Pusefrøkna vår har vært inne fra fødselen av og det samme gjelder resten av kattene i oppdrettet. Derfor tror jeg ikke hun vantrives inne.

Vi er nøye med riktig kosthold og aktivitet. Vi leker med henne og aktiviserer mye hver dag, i tillegg til kos og kjærlighet.

Vil også tillegge at katter er forskjellige,- akkurat som hunder.

Noen tåler mye og er typiske robuste "utekatter" som gjerne går ute hele året og kun kommer inn for å spise / ta en blund, og mange grader midt i mellom. Rasene er også forskjellige mht aktiviseringsbehov og temperament. Noen katter bør faktisk helst være inne!

( selvfølgelig er det viktig at de alltid har vært inne,- det er absolutt dyreplageri å holde en katt inne (permanent ) når den har fått oppleve "friheten" ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har innekatt. Det begynte med at vi bare skulle ha den inne til vi flyttet til et roligere strøk, men nå er det gått 4 år.

Vi har den ute noen ganger, men vi må være ute sammen med den, for den vil ikke være ute alene. Kommer inn å henter oss hvis vi går inn....

Er nok litt redd for den også. Har ikke respekt for biler, store hunder o.l.

Er skikkelig tøff i trynet, og forventer at vi skal redde den hver gang....

Vi prøver å aktivisere den inne. Den er fremdeles veldig leken... Husk at selv om katter er ute sover de veldig mye de også....

Katter sover vel minst 16 timer hvert døgn.

Men nå får jeg leke litt med pus... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har innekatt, men det hender han er ute i bånd! Og visst han er hos mamma er han ute, da det er i litt mer landlige omgivelser..Vi har veier rundt oss på alle kanter, derfor har jeg valgt å ha han inne! Han er utrolig aktiv og driver med mye fa..skap, han er vel ca. 15mnd nå! Kasterert er han også! Jeg vil ikke ha han ute her uten bånd, tanken på å miste han er uutholdelig!!

*Junibrud04 som elsker katten sin over alt på jord*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en helt ordinær huskatt som bare er inne. Går kjempefint. Han er riktignok bare 4,5 måneder enda, så jeg er spent på hva som skjer til våren, det spørs vel om vi klarer å holde han inne da. Men jeg er engstelig, bor rett ved en svært traffikert vei, og terrassen vår er slik at han neppe klarer å hoppe opp på den fra plenen (boligsameie), dvs. at han kun kan være ute når vi er hjemme slik at vi kan få sluppet han inn igjen. Men helst håper jeg jo at han kun holder seg på terrassen også når varmere dager kommer da...! Er livredd for å finne en påkjørt katt ute i veien når jeg kommer hjem fra jobben... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde innekatt før, det var en Perser katt som er beregnet at de skal vær inne. De passer fint til å vær inne. Alle katter som skal vær inne på aktiviserer uansett. Katten vår ble til slutt utekatt da :) Fikk et lykkelig liv ute også :)

Vi har nå en vanlig skogskatt som var innekatt først, men hu har så mye energi også bor vi så fint til nå at hu bare hopper ut og inn av vinduet når hun selv vil(vi må jo åpne vinduet da). Men virker som de blir mer lykkelig(hvis man kan si det sånn om en katt) av å kunne vær ute.

Så håper bare nå at vi aldri må flytt til en plass der hu ikke kan vær ute.

For det kan vist nok vær ganske vanskelig, i alle fall en periode.

Katter kan få depresjon som oss mennsker.

Men tingen er masse leker og aktivisere katten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...