AnonymBruker Skrevet 20. november 2011 #1 Skrevet 20. november 2011 Jeg har alltid levd et usikkert liv der ingenting var sikkert, og man ikke helt kunne stole på noen eller noe. Det var barndom og oppvekst. Dermed har jeg som voksen vanskelig for å binde meg til noe jeg ikke er helt garantert sikker på, eller ikke kan dra meg ut av så lett. Jeg har derimot bestemt meg for å kjøpe bolig en dag, og sparer mot det! Jeg bor hjemme, sparer alle pengene jeg tjener, men det er ikke så mye at det blir nevneverdig skatt av det. For å bo hjemme tar jeg alt husarbeid, forefallende ute, sørger for bil ( jeg har lappen og bil, men ikke mamma ) og ellers alt praktisk jeg kan hjelpe henne med. Dermed kan jeg spare alle pengene jeg tjener, bortsett fra det jeg selv vil bruke. Har til sammen 360 000 kr ca, men vil ikke sette noe av det på BSU. Har lest, googled, søkt og lest enda mer, og ser at den beste fordelen ved BSU, er skattelettet på 4000kr pr år dersom man tjener nok til den slags skatt. Jeg har bare deltidsstilling. Vil banken synes at mine sparepenger fra høyrentekonto er mindre verdt enn de på BSU, OM jeg hadde hatt det? Jeg skal ta videreutdanning og få en mye større stilling om et års tid, og dermed har nok kanskje sparepengene sunket litt pga utdannelse, men vil fort stige igjen med full jobb. Takker for svar
Moscato Skrevet 20. november 2011 #2 Skrevet 20. november 2011 Det er vel egentlig bare dumt av deg å ikke fylle på så mye som du kan på bsu. For det første er renta like god som på høgrente, om ikke bedre, dermed får du minst like bra avkastning på det beløpet som står på bsu. For det andre kan du bare sette inn maks 20 000 på bsu per år, så du låser ikke akkurat hele sparegrisen din på null komma niks. Hadde jeg vært deg ville jeg hatt innpå maksbeløpet nå og fortsatt med det fremover så lenge som mulig. 2
Gjest Blondie65 Skrevet 20. november 2011 #3 Skrevet 20. november 2011 Sett de 360.000 på høyrente. Overfør max beløpet til BSU hvert år. Fortsett med dette til du skal kjøpe bolig eller passerer max alder. HVA har du å tape? Det skal jaggu meg være lav inntekt du har hvis utsikten til å spare 4.000 i skatt hvert år ikke frister.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2011 #4 Skrevet 20. november 2011 Du kan uansett bare spare inntil 150 000 på BSU, så om det er mange år til du blir 33, så kan du fylle på de årene du jobber. Deltidsstilling skal ikke ha noe å si, så lenge du tjener såpass mye at du må betale skatt. 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2011 #5 Skrevet 20. november 2011 Sett de 360.000 på høyrente. Overfør max beløpet til BSU hvert år. Fortsett med dette til du skal kjøpe bolig eller passerer max alder. HVA har du å tape? Det skal jaggu meg være lav inntekt du har hvis utsikten til å spare 4.000 i skatt hvert år ikke frister. Hvorfor tror du jeg bor hjemme? Ja, den er veldig lav, som sagt, det skal videreutdanning og mer skole til. I fjor tjente jeg en 42 000kr. Det var så vidt, så vidt over frikort grensa på 39 900 og noe.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2011 #6 Skrevet 20. november 2011 Jeg har bare utbetlat 12000 brutto i mnd, og jeg fyller på BSU.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2011 #7 Skrevet 20. november 2011 Men det jeg også spør om er, den dagen jeg tropper opp i banken med kanskje 500 000 i Egenkapital, vil de se bra på det, eller vil de bli misfornøyde med at jeg ikke sparte i BSU, feks?
KatD Skrevet 20. november 2011 #8 Skrevet 20. november 2011 Heisann. Det er viktig å ha et godt forhold til banken sin, være en sikker betaler og kunne vise til at du har orden i økonomien. Du skal ikke spare i BSU for banken sin del, de bryr seg da ikke om det, men det er et meget gunstig sparingprodukt for DEG. Du får andre lånebetingleser ol den dagen du vil kjøpe eiendom. Så gir BSU flere fordeler som skattelette som du nevner, 100% finansiering, gode rentevillkår på dine lånte penger osv. BSU er ingen risiko sparing, men den gunstigste sparingsformen for boligformål. Sett inn maks i året på BSU, om du kan det.. du vil ikke angre på dette senere. Det negative med BSU er at pengen er bundet til bolig, men det kan knapt kalles negativt ettersom flere burde fokusere på å komme seg inn på bolimarkedet så tidlig som mulig. Venter du for lenge eller ikke jobber mot det, klarer du gjerne aldri komme deg inn (nå skal det sies du ligger bra ann i forhold til mange) Videre bør du kontakte rådgiveren din i banken for å få bedre tilbud for det du ikke kan plassere i BSU pgs årlig grense (produkter som fond, aksjer ol. her velger man utifra risiko, og i dag kan man få gode betingelser uten særlig risiko) De pengene du har på høyrente, "taper" du penger på. I dag har bankene flinke rådgivere, som kan gi deg god råd. Husk, det er dine penger, de selger DEG ett sparprodukt, de ønsker en fornøyd kunde, og bankene elsker sparende fornuftig unge kunder. Omformulert, pengene gir deg en lavere inntjening på høyrente enn BSU og andre spareformer. 2
Gjest Blondie65 Skrevet 20. november 2011 #9 Skrevet 20. november 2011 Nei du må ikke spare i BSU. Men BSU forhindrer fra å bruke pengene til annet enn bolig - og du ville altså ikke betalt skatt i det hele tatt med den inntekten dersom du hadde hatt BSU. Jeg har aldri hatt BSU og fikk boliglån likevel. Så man MÅ IKKE ha hatt BSU for å få lån. Jeg vet imidlertid at hvis jeg hadde hatt muligheten da jeg var yngre så hadde jeg spart i BSU.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2011 #10 Skrevet 21. november 2011 Det er jo store fordeler med dette BSU greiene, og man anbefaler alle unge som har mulighet, å fylle på den.
Grønt blad Skrevet 21. november 2011 #11 Skrevet 21. november 2011 Hvis du tjener så lite som 42 000, så ville jeg ikke spart (mye) i BSU. Hvorfor? Når man sparer i BSU får man inntil 4000 i fradrag på skatten (1/5 av beløpet du sparer). Det vil si at staten gir deg 4000 som takk for at du sparer i BSU. Når du tjener såpass lite, så betaler du også veldig lite i skatt, og du får dermed ikke benyttet deg av skattefordelen som BSU-sparing gir. Man kan maksimalt spare 150 000 kr i BSU, og det lønner seg derfor å spare når du kan nyte godt av skattefordelen. Jeg ville åpnet BSU-konto, og satt inn en sum som gjør at du nyter godt av skattefordelene. La oss si at du betaler kr. 1000 i skatt. Da ville jeg satt inn 5000 på BSU - du får 1000,- i fradrag på skatten og ender opp med 0,- i skatt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå