AnonymBruker Skrevet 20. november 2011 #1 Skrevet 20. november 2011 Lurer på om noen som vet kan si noe om dette scenarioet. Mor og far har gått fra hverandre, har 50/50 omsorg/samvær for barn på 4. Mor skal fra nyttår ut i praksis, og har derfor liten mulighet til å tjene penger ved siden av (hun går desentralisert så hun kan jobbe en del ved siden av ellers, men ikke denne våren) Er det å snylte på nav at mor har barnet boende 70-80% av tida disse mnd og søker om overgangsstønad for de fire mnd det er snakk om? Presiserer nok en gang at hun skal ha barnet det antall prosent det er snakk om, ikke bare på papiret.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2011 #2 Skrevet 20. november 2011 Nei, skulle det være det? Så lenge vilkårene for os er oppfyllt er det vel ikke å snylte. Forøvrig vil jeg bare komme med en kommentar. Begrepet "å snylte på nav" får det til å høres ut som at nav har egen egen pengesekk de kniper på. Snylter man på noe så er det de norske skattebetalerene isåfall.
Frk. Fie Skrevet 20. november 2011 #3 Skrevet 20. november 2011 Jeg ville spurt Nav for sikkerthets skyld. Jeg kjenner ikke reglene for det du her skisserer, men vet at det noen kaller "snylte på" i praksis er svindel. Og dèt politianmeldes når det oppdages. Igjen, jeg sier ikke det er slik i dette tilfellet, bare nevner det:-)
AnonymBruker Skrevet 21. november 2011 #4 Skrevet 21. november 2011 Lurer på om noen som vet kan si noe om dette scenarioet. Mor og far har gått fra hverandre, har 50/50 omsorg/samvær for barn på 4. Mor skal fra nyttår ut i praksis, og har derfor liten mulighet til å tjene penger ved siden av (hun går desentralisert så hun kan jobbe en del ved siden av ellers, men ikke denne våren) Er det å snylte på nav at mor har barnet boende 70-80% av tida disse mnd og søker om overgangsstønad for de fire mnd det er snakk om? Presiserer nok en gang at hun skal ha barnet det antall prosent det er snakk om, ikke bare på papiret. Ifølge Nav i min hjemkommune, så kommer man best ut hvis man "deler" barna seg i mellom. Selv om man har 50-50 samvær, så må barnet være registert på bare EN adresse, og det er den som har "hovedansvaret". I det senarioet du skisserer da kan to av barna være registrert hos far og to hos mor. Da faller bagge under eneforsørgerkategorien, begge har rett på utvidet barnetrygd og skatteklasse 2. Overgangsstønad har begge rett på så lenge de oppfyller vilkårene om lønn osv. Og i samværsavtalen kan de dele 50-50 uten noen problemer, med unntak av barnebidrag. Da vi gikk i fra hverandre gikk vi sammen på Nav og spurte hvordan vi burde gjøre det for å komme best ut økonomisk. Og da fortalte saksbehandleren dette, vi har to barn så vi delte dem oss imellom. Far fikk overgangsstønad, klasse 2, bidrag til tilsyn, utvidet barnetrygd og en liten slump bidrag fra meg. Mens jeg kom i skatteklasse 2, bidrag til tilsyn, utvidet barnetrygd og forskuddsbidrag. Ungene hadde vi annen hver uke, jeg hadde "samvær" med sønnen de ukene jeg hadde datteren, og far hadde "samvær" med dattern, mens han hadde sønnen. Det er fullstendig lovlig ifølge saksbehandleren vår.
Gjest gurimalla Skrevet 21. november 2011 #5 Skrevet 21. november 2011 Det er vel 1 barn det er snakk om, dette barnet er 4 år. Så lenge du oppfyller vilkårene for overgangsstønad er det ikke svindel. Det er lov å innrette seg slik at du har rett til støndad.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2011 #6 Skrevet 21. november 2011 Det er vel 1 barn det er snakk om, dette barnet er 4 år. Så lenge du oppfyller vilkårene for overgangsstønad er det ikke svindel. Det er lov å innrette seg slik at du har rett til støndad. Aha, leste nok litt for for. Men uansett, sålenge barnet er folkeregistert på din adresse, så har en 50-50 deling ingenting å si i en søknad om overgangsstønad.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå