AnonymBruker Skrevet 20. november 2011 #1 Skrevet 20. november 2011 Samboeren min har opprettet BSU-konto etter å ha kjøpt bolig. Vil det si at han ikke kan bruke BSU-pengene sine på å nedbetale boliglånet vi allerede har? Det er jo kjempefint da vi allerede eier to boliger og han fyller 33 til neste år.. Vi har ingen planer om å kjøpe ny bolig, så hva er egentlig god grunn for han til å fortsette å sette inn penger på BSU?
Gjest Doh Skrevet 20. november 2011 #2 Skrevet 20. november 2011 Så lenge han ikke har hatt BSU tidligere kan han ha det. Samboeren min fikk heller ikke BSU før han hadde eid leilighet i flere år. Men kan jo bare spare til han er 34 da, så får ikke spart så mye. Pengene kan brukes til nedbetaling av lån, oppussing ol.
Zzyzx Skrevet 20. november 2011 #3 Skrevet 20. november 2011 Egentlig så er det litt dumt at han fortsetter hvis det ikke foreligger planer om å kjøpe bolig igjen på en stund, for de pengene kan ikke brukes på en bolig som ble anskaffet før BSU-en ble opprettet. Og til Doh: Pengene kan ikke brukes til oppussing sånn direkte, det er brudd på vilkårene. Da må man frigjøre midlene på annet vis.
Gjest Doh Skrevet 20. november 2011 #4 Skrevet 20. november 2011 Åja, da har jeg misforstått. Trodde at man kunne bruke det så lenge man kunne bevise at det var brukt på bolig jeg
Zzyzx Skrevet 20. november 2011 #5 Skrevet 20. november 2011 Åja, da har jeg misforstått. Trodde at man kunne bruke det så lenge man kunne bevise at det var brukt på bolig jeg Nei, det er ganske begrenset. Hvis man ønsker å frigjøre midlene så må det tas ved å f.eks. la boliglånet trekkes fra BSU-en til den er tom, samtidig som man da setter til side det man ellers ville betalt på lånet. Tar en stund, men så får man iallfall gjort det om til noe som kan brukes på hva som helst.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2011 #6 Skrevet 20. november 2011 Takk for svar, Doh. Litt dumt at han ikke opprettet før vi kjøpte den siste boligen. Det er bare snakk om et par mnd mellom boligkjøp og bsu-kontoopprettelse. Ja, ja. Men det er ikke så lenge til han blir 34, så det er snakk om 80.000 kr hvis han sparer fullt de to neste årene. Og pengene kan vel stå der til "evig tid" og kan brukes om vi skulle kjøpe en bolig om f eks 15 år?
AnonymBruker Skrevet 20. november 2011 #7 Skrevet 20. november 2011 Og takk for svar Zzyzx. Det var jo du som egentlig hadde svaret på det jeg lurte på.
Zzyzx Skrevet 20. november 2011 #8 Skrevet 20. november 2011 (endret) For å svare på ett til: Pengene kan stå der til "evig tid", og ved å spare i to år til får han jo skattefradrag på til sammen 8000. Det er ikke så dumt det heller. Kan jo bare se på BSU-en som en høyrentekonto i de årene den ikke kan brukes. Endret 20. november 2011 av Zzyzx 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå