AnonymBruker Skrevet 20. november 2011 #1 Skrevet 20. november 2011 Kan noen hjelpe meg med tips om hvordan jeg kan forminske bilder? Bruker mac, og det medfølgende iPhoto, men finner ikke ut hvordan/om det er mulig å forminske bilder i dette programmet. Kan noen hjelpe meg? Må jeg laste ned noe annet enn hva jeg allerede har, mon tro? Hva kan jeg bruke, i såfall? Noe enkelt...
Gjest Marmot Skrevet 20. november 2011 #2 Skrevet 20. november 2011 Jeg åpner bilde i Preview og trykker Verktøy -> Juster størrelse. Eller du kan markere en del av bildet bare ved å klikke og dra -> Verktøy -> Beskjær. 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2011 #3 Skrevet 20. november 2011 Jeg åpner bilde i Preview og trykker Verktøy -> Juster størrelse. Eller du kan markere en del av bildet bare ved å klikke og dra -> Verktøy -> Beskjær. Men hvis jeg bare beskjærer, blir gjerne ikke bildet lite nok. Altså lite som i antall pixler, ikke fysisk størrelse. Fant ut at jeg kan forminske gjennom å velge "lite bilde" når jeg bruker mail-funksjonen, men jeg skulle gjerne hatt bildet lagret på maksinen. Hvor har du Preview og Verktøy? Jeg finner ingen av delene hos meg...
Gjest Marmot Skrevet 20. november 2011 #4 Skrevet 20. november 2011 Har du bildene i egen mappe eller bare i iPhoto? Dra bildet fra iPhoto ut på skrivebordet, og dobbeltklikk for å åpne det. Da åpnes det automatisk i Preview. Hvis ikke, kan du høyreklikke og velge åpne med .... Når du har åpnet Preview velger du Verktøy i menyen som er oppe.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2011 #5 Skrevet 20. november 2011 Da fikk jeg til noe, serru! Det som gjenstår å finne ut av nå, er hva som er ideell størrelse for publisering på nett, på en hjemmeside. Med mulighetene bildepkt, prosent, tommer, cm, mm og punkter - noen forslag til hva jeg skal prøve meg på, eller kommer det helt an på programmet?
Gjest Marmot Skrevet 20. november 2011 #6 Skrevet 20. november 2011 Jeg setter alltid den største siden til å bli 800 px, og laster opp på Picasa. Om det skulle vært publisert på nett uten noe "mellomlagring" som forminsker mer for meg, ville jeg nok valgt mindre. Kanskje 500.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2011 #7 Skrevet 21. november 2011 Og da er pixler = "punkter"? Eller "billdepkt"? Det eksisterende bildet er 3072 på bredde om jeg bruker "bildepkt", og 1228,8 dersom jeg bruker "punkter". Litt fersk i dette gamet...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå