Gå til innhold

uttrykket: "Der sitter det en mann."

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tanten og onkelen min var på besøk hjemme til meg og foreldrene mine, og jeg er voksen nok til å bli betraktet som mann. Det var ganske tidlig og jeg las en avis på kjøkkenet. Da tanta og onkelen min passerte kjøkkendøra og var på vei for å dra, så sa tanta mi: "Der sitter det en mann."

Skjønner ikke helt hva hun la i det, men for meg så virket det en anelse nedlatende, som at hun prøvde å heve seg over meg :unsure: Noen meninger?

Synes det blir vel generelt og småteit og kalle noen mann/dame. Syntes egentlig tanta mi hørtes smådum ut jeg.

Videoannonse
Annonse
Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

Tanten og onkelen min var på besøk hjemme til meg og foreldrene mine, og jeg er voksen nok til å bli betraktet som mann. Det var ganske tidlig og jeg las en avis på kjøkkenet. Da tanta og onkelen min passerte kjøkkendøra og var på vei for å dra, så sa tanta mi: "Der sitter det en mann."

Skjønner ikke helt hva hun la i det, men for meg så virket det en anelse nedlatende, som at hun prøvde å heve seg over meg :unsure: Noen meninger?

Synes det blir vel generelt og småteit og kalle noen mann/dame. Syntes egentlig tanta mi hørtes smådum ut jeg.

Jeg oppfatter dette som en litt spydig bemerkning, under skinn av å være morsom. Før i tiden, forresten ikke så kjempelenge siden, var stereotypien slik: Far leser avisen, mor syr (strikker/lager mat etc.) Underforstått var fars sysler viktigere enn mors.

Jeg kan jo ikke si at det var slik tanten din mente, jeg kjenner dere ikke. Men kanskje du kjenner dette igjen?

Endret av Belladonna
  • Liker 1
Skrevet

Hun tanta mi kunne heller prøvd å sagt noe positivt om yrke mitt, eller at det er pent vær. Å si at noen er mann/kvinne blir vel mye fokus på kjønn.

Skrevet

Jeg tolket det som "der sitter det en mann, som ikke er gutt lengre". Altså at hun mente du var blitt så voksen.

• Liker 5
Skrevet

Jeg tolket det som "der sitter det en mann, som ikke er gutt lengre". Altså at hun mente du var blitt så voksen.

Samme her.

• Liker 2
Skrevet

Jeg tolker det som Belladonna. Typisk mann liksom, sitter og leser avisen, gjør ikke husarbeid osv

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...