Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen sykepleiere som vil fortelle om hvordan en arbeidsdag for de er?

Har veldig lyst å utdanne meg til sykepleier da jeg synes studiet virker kjempespennende. Men slik jeg ser for meg at arbeidshverdagen er, er jeg usikker på om jeg kommer til å trives med yrket. Så da hadde det vært greit å få høre noen forklare litt :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

akkurat nå studerer jeg sykepleie og er jeg praksis på et sykehjem. Som sykepleier kan man jobbe på veeeeeeldig mange forskjellige steder. På et sykehjem, hjemmesykepleien, masse forskjellige avdelinger på sykehuset med barn, voksne, ungdom, eldre, man kan bli jordmor, jobbe i psykiatrien, jobbe med ungdom på ungdomsskolen som helsesøster etc. De som jobber på et sykehjem har en hel annen dag enn de som jobber som jordmor eller helsesøster.

Men jeg går sammen med en sykepleier og kan fortelle deg hvordan vår dag ser ut på et sykehjem.

07:30: møte, snakker om pasientene, hvordan de hadde det i natt

08:00 steller pasientene, dusjer noen, steller sår hvis noen har det etc

09:30: dele ut medisin, sette sprøyte hvis noen trenger det, så frokost

10:00: legevisitt, snakke med legen, ta opp problemer som pasienter har, legen undersøker noen pasienter, sjekker om det skal bli endret noe i medisinbruken, også skriver både sykepleier og legen en rapport om hva som har blitt snakket om.

11:30 legge klar medisin til middagen

12:30 dele ut medisin, og så er det middag

13:00: pasientene legger seg, ansatte har et lite møte der det blir snakket om hvordan det har godt med pasientene. dette blir dokumentert på pcen av sykepleieren

så er det litt rolig siden alle pasientene har lagt seg.. ofte er det mye mere å gjøre enn det jeg har skrevet ned her opp. hos oss tar sykepleieren også blodprøver, måler HB, INR og CRP og andre prøver. Sykepleieren har et stort ansvar og ingen dag er lik.. jeg er veldig glad for at jeg valgte dette studiet. Hadde ikke trodd at jeg skulle synes det var så spennende og interessant:) lykke til med valget!

du kan kanskje få helgejobb på et sykehjem, der lærer du masse om hva en sykepleier gjør.

selv har jeg forresten veldig lyst å bli jordmor. tror det er kjempespennende:)

Skrevet

akkurat nå studerer jeg sykepleie og er jeg praksis på et sykehjem. Som sykepleier kan man jobbe på veeeeeeldig mange forskjellige steder. På et sykehjem, hjemmesykepleien, masse forskjellige avdelinger på sykehuset med barn, voksne, ungdom, eldre, man kan bli jordmor, jobbe i psykiatrien, jobbe med ungdom på ungdomsskolen som helsesøster etc. De som jobber på et sykehjem har en hel annen dag enn de som jobber som jordmor eller helsesøster.

Men jeg går sammen med en sykepleier og kan fortelle deg hvordan vår dag ser ut på et sykehjem.

07:30: møte, snakker om pasientene, hvordan de hadde det i natt

08:00 steller pasientene, dusjer noen, steller sår hvis noen har det etc

09:30: dele ut medisin, sette sprøyte hvis noen trenger det, så frokost

10:00: legevisitt, snakke med legen, ta opp problemer som pasienter har, legen undersøker noen pasienter, sjekker om det skal bli endret noe i medisinbruken, også skriver både sykepleier og legen en rapport om hva som har blitt snakket om.

11:30 legge klar medisin til middagen

12:30 dele ut medisin, og så er det middag

13:00: pasientene legger seg, ansatte har et lite møte der det blir snakket om hvordan det har godt med pasientene. dette blir dokumentert på pcen av sykepleieren

så er det litt rolig siden alle pasientene har lagt seg.. ofte er det mye mere å gjøre enn det jeg har skrevet ned her opp. hos oss tar sykepleieren også blodprøver, måler HB, INR og CRP og andre prøver. Sykepleieren har et stort ansvar og ingen dag er lik.. jeg er veldig glad for at jeg valgte dette studiet. Hadde ikke trodd at jeg skulle synes det var så spennende og interessant:) lykke til med valget!

du kan kanskje få helgejobb på et sykehjem, der lærer du masse om hva en sykepleier gjør.

selv har jeg forresten veldig lyst å bli jordmor. tror det er kjempespennende:)

Hørees kjempespennende ut :) jeg vil også bli sykepleier :) håper å komme inn på skole neste år :D

Skrevet

Men i alle dager, legger dere pasientene klokken ETT?

Skrevet

Har du ikke hørt om middagshvil?? :fnise:

Skrevet

hehe:P jepp, på de to forskjellige sykehjemmene jeg har vært og av det jeg har hørt fra andre studenter er det slikt overalt. De sover jo middag fra 1 til 2 eller 3:) og jeg er ofte litt misunnelig på pasientene, kunt godt tenkt meg en liten middagshvil:P

Skrevet

Tusen takk for svar! Noen flere som vil fortelle? Gjerne noen med erfaring fra sykehus!

TS

Skrevet

Jeg er sykepleierstudent, men kan jo fortelle en del om hvordan det var i praksis og på jobb. Kan hende det blir litt surrete fordi jeg har vært på ulike steder med ulik måte å organisere ting på, men du kan jo se om du får et visst inntrykk. :)

07.00: Vakta starter, og begynner med rapport fra nattevaktene. På noen avdelinger er det felles rapport for hele avdelinga, på andre avdelinger deles det inn i grupper.

07.20: Deretter fordeles man i de gruppene man skal, der det er aktuelt. Så fortsetter rapporten, men da tar én sykepleier ansvar for å gi resten av gruppa rapport om hver enkelt pasient fra de siste dagene og informasjon om de inneliggende pasientene. Man fordeler pasienter, oppgaver, informerer om ting som skjer den dagen, osv.

08.00: På de avdelingene hvor én enkelt sykepleier har medisinansvar for en hel gruppe begynner hun med morgenmedisinene. På avdelinger hvor det er primærsykepleier begynner hun med medisiner til sine pasienter.

08.00-9.00: Stell til de pasientene man har, som oftest er det hjelpepleiere eller assistenter som gjør dette, men sykepleieren kan ofte ha ansvar for stell for en eller to pasienter. Det spørs litt på hvilken rolle sykepleieren har den dagen, om hun har gruppeansvaret eller går i gruppa. Mange dager går ikke sykepleieren i stell i det hele tatt. På mange avdelinger skal puls, blodtrykk og temperatur taes, disse målingene skal rapporteres til sykepleieren som skal gå legevisitt før den begynner.

9.00: Stell fortsetter og det er frokostutdeling. Sykepleieren begynner å forberede seg til legevisitt.

9.30-11.00: Previsitt og legevisitt. Man tar med seg informasjon om pasientene sine og setter seg ned sammen med lege( r ) og ofte fysioterapeuter o.l. Deretter diskuterer man pasienten, og det er sykepleierens ansvar å formidle hvordan pasienten har det, hvordan de vitale målingene er, osv. Legen bestemmer videre forløp, men sykepleieren har svært ofte et ord med i saken og sammen kommer de frem til videre forløp og behandling. Deretter går legen og sykepleieren rundt til hver av pasientene hvis legen finner det nødvendig å meddele noe.

11.00-13.00: Sykepleieren som var i visitt har nå fått enkelte ting å gjøre, for eksempel ringe hjemmesykepleie/sykehjem for å snakke om en pasient, søke og bestille forskjellige tjenester, kan hende må hun ringe ulike instanser for å få informasjon om en pasient, bestille/avbestille timer på ulike poliklinikker, kan hende må hun ha tak i en spesiell lege for å drøfte en pasient og det er ikke alltid like lett å få tak i de ulike personene man skal ha tak i, man sørger rett og slett for å følge opp de ulike tiltakene man kom frem til under legevisitten. Har man pasienter som står på antibiotika skal ofte en av dosene deles ut kl 12. Rundt kl 12-13 er det også vanlig medisinutdeling.

12.00-14.30: Ulike sykepleieroppgaver utføres, sårstell, innlegging av permanent kateter og engangskateterisering, innlegging av veneflon, skylling og stell av CVK, osv. Det er også ofte slik at pasienten vil snakke med en sykepleier, så det blir også samtaler med pasient. Ofte vil også pårørende snakke om en pasient, så det blir samtaler både ansikt til ansikt eller over telefon. Det er også slik at noe akutt kan skje med en pasient, og da kan man som sykepleier fort bli opptatt i flere timer med å gi pasienten ulike medikamenter, oksygen, prøve å få tak i lege, osv. Hvis man i tillegg har en sykepleierstudent med seg, må man også veilede og undervise studenten samtidig i alt sykepleieren foretar seg.

14.00-14.30: Dokumentasjon, man skriver viktige opplysninger om hva som har skjedd den dagen med hver pasient.

14.30-15.00: Rapport til kveldsvaktene.

14.50.15.00: Man kjapper seg å prøve og gjøre det man ikke rakk, f.eks prøve å få tak i en lege en siste gang før man går, skrive ferdig resten av dagsrapporten, osv.

Ser at dette ble ganske rotete, men det er ganske forskjellig fra avdeling til avdeling og sykehus til sykehus, og det er ganske forskjellig fra hvilken rolle sykepleieren har på den avdelingen, f.eks om sykepleieren har en hel gruppe eller om hun har 3-4 egne å konsentrere seg om. Den første avdelingen jeg var i praksis på hadde 2 grupper, hvor en sykepleier på hver gruppe "hadde" gruppa. Dvs. at hun tok ansvar for å gi full rapport på pasientene hver morgen, hun hadde alt medisinansvaret, gikk pre- og legevisitt, osv. På én gruppe kunne det være 10-15 pasienter. På den avdelingen jeg har trivdes mest har det vært primærsykepleier, dvs. at én sykepleier har hovedansvar for 3-6 pasienter, hvor hun tar seg av medisiner, pre- og legevisitt og det sykepleiefaglige til disse. På den førstnevnte avdelingen så sprang sykepleieren konstant, hun hadde flere dager ikke tid til lunsj og det var konstant noe å gjøre. Man fikk ikke noe av "omsorgsbiten" når man gikk i denne rollen, iallefall var det svært lite av det. Med primærpleier får man bedre kontakt med pasienten, synes jeg. Men det er selvfølgelig både gode og dårlige sider ved begge alternativene.

Skrevet

Det er vanlig. På vår avdeling legger de seg ca samme tid, fordi da er mange slitne. Husk at de står opp relativt tidlig og noen av de er langt opp i 90-årene. De trenger hvile.

Men vi har noen pasienter som ikke sover middagshvil og de trenger selvsagt ikke å legge seg. Er helt frivillig. :)

Skrevet

Min arbeidsdag:

7.30: Rapport fra nattevakta. Vi fordeler ansvar for de enkeltrom og pasienter, jeg skriver en overflyttingsrapport og gjør klar papirer og medisiner til en pasient som skal reise kl 09.

08.30: Kontroll medisiner, utdeling av disse. Samtale med pasientene for å få en oversikt, hvordan har du det? Samtidig samtale med en svært forvirret pasient, som bare vil forlate avdelingen. Pasienten lar seg overtale til å bli for medisiner, blodprøver, intravenøs beh. Må delegere en antibiotika-blanding samt en kateteriserng til annen sykepleier.

10.00-12.00: Previsitt og visitt. Telefoner, oppfølging lab og undersøkelser. Tar imot en øhjelp-pasient. Samtale med flere pårørende, tlf til hjemmetjeneste. Forberede utskriving av pasient, forberede mottakende institusjon.

12.00 - 13.00: Ny ø-hjelp tas imot. Melding om ennå en ny pas. Medisiner. Kaster i meg en matbit.

14.00 - 14.45: Møte, planlegge drift og funksjon av gruppen på min avdeling. Forberede rapport til kveldsvakta.

15.00 -15.30: Rapport. Må jobbe litt overtid da jeg ikke har fått gjort all dokumentasjon før rapporten.

Andre dager hvor vi er flere sykepleiere, så kan jeg ha bedre tid hos pasientene, og føle at man gjør en mye bedre jobb. Overnevnte dag blir mest adm., og lite pasientkontakt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...