AnonymBruker Skrevet 20. november 2011 #1 Skrevet 20. november 2011 Jeg har to puser, de er søsken, en gutt og en jente og de nærmer seg 10år. Det har alltid vært hun som har vært den dominante av de to. Hun har gått inn og ut av huset først, hun har spist først av tørrfôret (de har hver sin skål til bløtfôr og en felles til tørrfôr), hun har valgt ligge sted først osv. De pleide å kose, vaske og passe på hverandre, men dette har forandret seg. Begge to var snille og kosete puser som man nesten ikke fikk nok av. Den lille jentepusen min har alltid vært litt skvetten, men nå har hun blitt ekstrem at jeg blir bekymret. Når hun har vært ute og vil inn så må jeg åpne døren og "gjemme" meg sånn at hun ikke ser meg for at hun skal gå inn. Og hvis broren hennes (de har vært gode venner helt til nå) går inn før henne så vil hun hvertfall ikke inn. Da sitter hun der ute og ser skrekkslagen ut. Hvis han spiser så venter hun til han er ferdig. Hun går heller aldri frivillig opp i andre etasje. Jeg har båret henne opp noen ganger, men da sniker hun seg raskt ned til første etg igjen. Hun er livredd sko, så hvis jeg har på meg sko så kan jeg bare glemme å få noe kos fra henne. Guttepusen har fått et svær svingende humør. Han MÅ ha kos på kvelden (etter kl18) og hvis han ikke får det (fordi vi er opptatt eller noe lignende) så ser han frustrert ut. Når han får kos (og det får han som regel) så er han i kjempehumør! Resten av dagen er han ganske rolig. Men når han skal ut så freser han til oss når vi går for å åpne døren, og hvis han er inne om natten, så kommer han inn på soverommet og freser som om han er rasende. Og nå i det siste har jeg merket at han nesten går til angrep på sengen. Hva blir det neste? Angriper han meg da? Begge to er kastrert/steriliserte. Hva er det som skjer? -TS
Aurora M. Skrevet 20. november 2011 #2 Skrevet 20. november 2011 Det er som oftest en av 3 årsaker når adferden forandrer seg sånn. Det ene er forandringer i innemiljøet som barn, endrede rutiner, ommøblering o.s.v. Det andre er forandringer i utemiljøet som oftes i form av nye katter (og ikke så snille) i nabolaget. Og det tredje er sykdom. Det siste er iallefall litt å tenke på siden de nå begynner å komme i en alder der aldersrelaterte sykdommer/plager er relativt vanlig. Siden de er så knyttet til hverandre i utgangspunktet, er det godt mulig at det kun er den ene som sliter med noe, og at den andre reagerer på endret adferd hos den andre. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå