O'hara Skrevet 20. november 2011 #1 Skrevet 20. november 2011 Jeg tenker litt på dette med arv, miljø og gener, hvordan man blir formet som menneske, hva er utgangspunktet og hva lærer man. Fritt mener jeg å huske at det er svært lite som er arv, det meste er "miljøbelastet". I en artikkel fra Foreldre & Barn, mente de at personligheten til et menneske er "ferdig" ved rundt 3-års-alderen, og at venner hadde mer å si for utviklingen enn hva foreldre har. Synes disse tingene er interessante og ønsker å lese mer. Noen som vet av noen nettsider, artikler eller bøker som tar for seg disse temaene? Gjerne noen anbefalinger også Takk
mousepad Skrevet 20. november 2011 #2 Skrevet 20. november 2011 Hilgards introduction to psychology, pensum på psykologi grunnfag ved flere av universitetene i Norge og brukes også i en hel rekke andre land. Arv/miljø debatten går som en rød tråd igjennom alle de 6-700 sidene, og syntes den gir en veldig god innsikt i temaet, men kanskje litt heavy å lese hvis man ikke tar det som et fag?
O'hara Skrevet 20. november 2011 Forfatter #3 Skrevet 20. november 2011 Takk, skal vurdere det Har ingen problemer med å lese 6-700 sider, men ja, hadde vært greit om noen visste av noe kortere også..
AnonymBruker Skrevet 20. november 2011 #4 Skrevet 20. november 2011 Tror du vil få veldig ulike svar, hvis du f.eks. Sammenligner bøker skrevet av sosiologer med bøker skrevet av biologer. Det er jo så trendy nå å si at alt er miljø, og alle har de samme forutsetningene ved livets begynnelse. Jeg synes de biologiske aspektene er interessante, og spesielt tvillingstudier, der de sammenligner eneggede tvillinger som har vokst opp i to separate miljø. Utrolig hvor mye de har til felles likevel, i allefall får man det inntrykket når man leser eller hører om slike studier.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2011 #5 Skrevet 20. november 2011 Harlad Eia hadde et tvprogram der dette ble diskutert i 2010, Hjernevask. Programmet er ikke lenger på nrk sine nettsider men mye ligger ute på you tube. Her er en episode som heter "født sånn eller blitt sånn" del 1: http://www.youtube.com/watch?v=x3DsK3cQmcU del 2: http://www.youtube.com/watch?v=8toYMyw1sF0&feature=related det er og en del 3 av denne episoden som ligger ute men det er ikke lov å poste flere mediafiler i et innlegg.. 1
O'hara Skrevet 20. november 2011 Forfatter #6 Skrevet 20. november 2011 Tror du vil få veldig ulike svar, hvis du f.eks. Sammenligner bøker skrevet av sosiologer med bøker skrevet av biologer. Det er jo så trendy nå å si at alt er miljø, og alle har de samme forutsetningene ved livets begynnelse. Jeg synes de biologiske aspektene er interessante, og spesielt tvillingstudier, der de sammenligner eneggede tvillinger som har vokst opp i to separate miljø. Utrolig hvor mye de har til felles likevel, i allefall får man det inntrykket når man leser eller hører om slike studier. Jeg tror neppe alt er påvirket av miljø, for som du nevner, da ville jo alle vært like. Og er det en timg foreldre vet, så er det at ingen unger er like. Vet du av noe skriv eller lignende angående studier som er gjort på tvillinger? Jeg har hørt om det du nevner, men ikke mer enn at jeg bare vet at det eksisterer.
mousepad Skrevet 20. november 2011 #7 Skrevet 20. november 2011 Minnesota twin studies reared apart Minnesota twin studies reared together
lille katt Skrevet 20. november 2011 #8 Skrevet 20. november 2011 (endret) Vil også anbefale en grunnfagsbok i psykologi, f.eks. Hilgard (som nevnt) eller lignende (f.eks. Bernstein "Psychology"). Det er jo bare å velge kapitler som er interessante, trenger jo ikke lese hele smørja i detalj . Endret 20. november 2011 av lille katt
Gjest boblebrus Skrevet 20. november 2011 #9 Skrevet 20. november 2011 Det er jo en haug av diskusjoner rundt dette med arv og miljø. Jeg har et emne i utviklingspsykologi og kan anbefale boken "Utviklingspsykologi: barne- og ungdomsalderen" av Tetzchner. Diger bok, men forholdvis lettfattelig og på norsk Freud mente vel at grunnlaget for personlighet var lagt allerede i 5-årsalder, mens andre som f.eks. Erikson mener at barn gjennomgår flere faser i bl.a. ungdomsårene og også i voksen alder som danner grunnlaget for vår personlighet. Det er også en bred oppfatning i den moderne psykologien at det som regel er en kombinasjon av arv og miljø som former et menneske. (F.eks. ift. språkutvikling, vil barnets språk bli bedre i et stimulerende miljø som fokuserer på tale, forutsatt at barnet har normal hørsel som er arv/genetikk) Mange andre ting spiller også inn, bl.a. forholdet mellom foreldre og barn men også forholdet mellom venner når barnet blir eldre. Og selvfølgelig ting som kultur, sosioøkonomiske forhold o.l. Kan anbefale som flere her å lese litt om tvillingstudier også (nå ble jeg revet med her, men har eksamen om noen dager og leser mye om dette for tiden )
O'hara Skrevet 21. november 2011 Forfatter #10 Skrevet 21. november 2011 Spennende! Skjønner godt du blir revet med boblebrus Og det er jo et tema vi, mest sannsynlig, ikke vil få noen helt nøyaktige svar på. Greit man gjør studier, men så lenge det er mennesker det er snakk om så kan man vel ikke sette to streker under svaret Takker for tilbakemeldinger, må nok kjøpe meg noen bøker. Takk for tips! Flere?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå