Gjest *smak* Skrevet 20. november 2011 #1 Skrevet 20. november 2011 Storepus har alltid vært en sunn og glad katt som har vært mye ute.. Men i det siste vil han ikke ut.. Akkurat nå kunne jeg ønske han kunne snakke til meg, sånn at jeg kunne få vite hva som er i veien.. Jeg ønsker av hele mitt hjerte at han skal ha det godt og trives.. Er så GLAD i puseguttene våres.. Er det noen andre som har opplevd det samme? Kan det være noen dyreplagere i nærorådet? Har han blitt skremt av noe? Vet det er vanskelig for dere å vurdere hva det kan være.. men jeg forsøker likevel.. Vil jo alt det beste for puseguttene våres..
Green Lady Skrevet 20. november 2011 #2 Skrevet 20. november 2011 Går han på do på kassen eller utenfor? Tisser han eller gjør han fra seg?
Gjest Lille-pus Skrevet 20. november 2011 #3 Skrevet 20. november 2011 Noen tilleggsspørsmål til Green Lady sine gode spørsmål; Alder ? Humør ? - har han endret humør på noen måte ? Mer/mindre kosete/leken ? Sove mer enn før ? Matlyst ? Har det begynt å bli kaldt ute der dere bor ? Nye naboer ? Beklager masse spørsmål
Gjest *smak* Skrevet 20. november 2011 #4 Skrevet 20. november 2011 Går han på do på kassen eller utenfor? Tisser han eller gjør han fra seg? Han går på do i kassen inne, noe han aldri har gjort før... Tenker du på helsa hans siden du spør om han tisser eller har avføring?
pinar Skrevet 20. november 2011 #5 Skrevet 20. november 2011 Minn katt vil heller ikke mye ut for tiden. Det vil si, hun vil ut men snur når hun kommer til døren og oppdager at det er kaldt. Så jeg antar det er derfor
Gjest *smak* Skrevet 20. november 2011 #6 Skrevet 20. november 2011 Noen tilleggsspørsmål til Green Lady sine gode spørsmål; Alder ? Humør ? - har han endret humør på noen måte ? Mer/mindre kosete/leken ? Sove mer enn før ? Matlyst ? Har det begynt å bli kaldt ute der dere bor ? Nye naboer ? Beklager masse spørsmål Han er 6 år Han er kosen og leken fremdeles Sover som han har pleid Spiser godt Det er rundt 8 grader ute så han er vandt med kaldere klima enn det.. Nei, vi har ikke fått nye naboer... Helt greit at du stiller spørsmål.... Lille Pus... håper jo å finne ut av dette så en plass må man jo begynne.. Akkurat nå betyr det at han har det bra alt for meg.
Gjest snoopy_93 Skrevet 20. november 2011 #7 Skrevet 20. november 2011 Katten min vil helst være inne når det er kaldt og skyet ute. Han snur i døra. Han er ikke bare litt sliten da? Med tanke på at katter sloss en del og er ute store deler av dagen.
Gjest Lille-pus Skrevet 20. november 2011 #8 Skrevet 20. november 2011 Han er 6 år Han er kosen og leken fremdeles Sover som han har pleid Spiser godt Det er rundt 8 grader ute så han er vandt med kaldere klima enn det.. Nei, vi har ikke fått nye naboer... Helt greit at du stiller spørsmål.... Lille Pus... håper jo å finne ut av dette så en plass må man jo begynne.. Akkurat nå betyr det at han har det bra alt for meg. Midt i sin beste alder med andre ord.... men, sett fra en utelevende, ukastrert katts livsløp er han nok "over middagshøyden". - det kan være greit å skille på disse to måtene å se på alder hos en katt Ikke for kaldt i motsetning til det han er vant til. God humør, god matlyst. Det er ingen forandringer innendørs ? Noen som har kommet eller noen som ikke er der lenger ? Det er en mulighet for at at det kan ha dukket opp/vokst opp en potent "boss" cat (sjefskatt) et eller annet sted i omgivelsene.. og at en litt godt voksen hankatt (kastrert ?) kan føle at hans utendørstilværelse har blitt litt mindre trygg enn den har pleid å være. Og som resultat av dette har valgt å gjøre fra seg i helt trygge omgivelser... (?) Er det lenge siden du tok en sjekk på tennene hans ? Dersom det er ømt i munnen så blir katter noe mer forsiktige med å oppsøke utfordrende situasjoner. Inntil det blir virkelig ille så spiser de også som normalt. Greit å fjerne den potensielle årsaken
Green Lady Skrevet 20. november 2011 #9 Skrevet 20. november 2011 Han går på do i kassen inne, noe han aldri har gjort før... Tenker du på helsa hans siden du spør om han tisser eller har avføring? Ja, om han hadde tisset utenfor kassen, kunne det vært et tegn på urinveisinfeksjon Jeg vil tippe at noe/noen har skremt katten din. Min er også sånn at hvis han må gå på kassen, så raser hele hans verden sammen (bokstavelig talt). Han hyler og skriker, og verden generelt er et forferdelig sted. Har hatt han med på sommerferie til feriehuset vårt de to siste årene. De første dagene han han er ute, kommer han inn for å gå på do, men når han blir litt "varm i trøya" gjør han alt ute. Men jeg la faktisk merke til i sommer at på slutten av ferien (vi er der i fire uker) så kom han alltid inn for å gå på do, før han pilte ut igjen. Og her stod kassen hans i andre etasje, så det var ikke "tilfeldig" at han var i nærheten og måtte på do. Regner med at det var en eller annen katt som hadde skremt han, og at han dermed ikke turde gå på do ute (dogåing for katter er også en måte å markere revir på).
Gjest *smak* Skrevet 20. november 2011 #10 Skrevet 20. november 2011 (endret) Midt i sin beste alder med andre ord.... men, sett fra en utelevende, ukastrert katts livsløp er han nok "over middagshøyden". - det kan være greit å skille på disse to måtene å se på alder hos en katt Ikke for kaldt i motsetning til det han er vant til. God humør, god matlyst. Det er ingen forandringer innendørs ? Noen som har kommet eller noen som ikke er der lenger ? Det er en mulighet for at at det kan ha dukket opp/vokst opp en potent "boss" cat (sjefskatt) et eller annet sted i omgivelsene.. og at en litt godt voksen hankatt (kastrert ?) kan føle at hans utendørstilværelse har blitt litt mindre trygg enn den har pleid å være. Og som resultat av dette har valgt å gjøre fra seg i helt trygge omgivelser... (?) Er det lenge siden du tok en sjekk på tennene hans ? Dersom det er ømt i munnen så blir katter noe mer forsiktige med å oppsøke utfordrende situasjoner. Inntil det blir virkelig ille så spiser de også som normalt. Greit å fjerne den potensielle årsaken Der har du nok funnet svaret Lille-Pus.. Det går en rundt her og sjefer hele tiden.. Trodde ikke at han hadde så stor makt over pusen vår at det var grunnen.. Men hvis det er noe som kalles "boss" cat så kan det nok være derfor våres puser er blitt redde.. Hva kan vi gjøre i en sånn situasjon?? Fordi den "boss" katten holder seg rundt huset våres hele tiden.. Tryggheten til våre katter betyr alt.. :catmilk: Tusen takk til alle som har svart, spesielt til deg Lille-Pus som nok fant ut av det.. Endret 20. november 2011 av *smak*
AnonymBruker Skrevet 20. november 2011 #11 Skrevet 20. november 2011 Min pusegutt har den siste uka begynt å nekte å gå ut (han snur faktisk i døra om jeg prøver å lokke ham til å bli med ut). Han nøyer seg med en eller til nød to korte turer (og med korte mener jeg maks fem min) i løpet av dagen. Vanligvis er han ute flere timer av gangen, elsker å ligge ute på terrasserekkverket og stirre ut i mørket og ta seg en liten sovings på saueskinnsfellen jeg har lagt ut til ham (under tak). Det har ikke blitt noe særlig kaldere i temperaur, men jeg kjenner selv at det er et mye surere drag i lufta. Pusen min, som forøvrig er halvt skogskatt og MASSE pels, hater vinter og kulde intenst - han foretrekker å snorke mellom mannen min og meg i dobbelsenga, gjerne med potene under dyna...
Gjest Lille-pus Skrevet 21. november 2011 #12 Skrevet 21. november 2011 Der har du nok funnet svaret Lille-Pus.. Det går en rundt her og sjefer hele tiden.. Trodde ikke at han hadde så stor makt over pusen vår at det var grunnen.. Men hvis det er noe som kalles "boss" cat så kan det nok være derfor våres puser er blitt redde.. Hva kan vi gjøre i en sånn situasjon?? Fordi den "boss" katten holder seg rundt huset våres hele tiden.. Tryggheten til våre katter betyr alt.. :catmilk: Tusen takk til alle som har svart, spesielt til deg Lille-Pus som nok fant ut av det.. "Boss cat" er vel egentlig "bare" mitt uttrykk for sjefskatten i nabolaget Den sterkeste katten. Han som står øverst på rangstigen, - av hankattene. En sterk, fruktbar hunkatt vil alltid ha høyere rang enn en hankatt. Men slike sjefskatter er en utfordring for andre, svakere individer. Fordi en svakere katt vil bli drevet bort fra sitt revir dersom reviret er attraktivt nok, og vil få skikkelig bank, - for å sette ham "på plass" Jeg har blitt eid av en slik "boss cat" så jeg har sett dette i praksis..... (Og 'ja' han forble "the bosscat" i flere år etter kastrering også ! -inntil han passerte sånn ca 6 år, og en ukastrert tøffing dukket opp i nabolaget) En godt voksen, kastrert hankatt rykker nedover på rangstigen både som konsekvens av økende alder og fordi han er kastrert. Eneste gode løsning er å få "bøllen" kastrert, men det kan være enklere sagt enn gjort er jeg redd.... Med mindre han har en oppegående eier som du er istand til å finne. La din aldrende venn få gå på kassen sin inne du Det er viktig for ham å kunne gjøre fra seg uten å være redd for å bli overfalt når han sitter på do. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå