Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har aldri vært noe geni når det gjelder å sette opp mail på mine maskiner. Da jeg i sin tid skulle sette opp gmail mot Mail klienten på mac fulgte jeg en oppskrift slavisk og la inn pop-server både hist og her. Det funket. Etterhvert som jeg har fått meg diverse iDingser så er det blitt noe upraktisk.

Prøver jeg å logge på via iPhone så får jeg nemlig dumpende inn samtlige mail som jeg allerede har åpnet i Mail, med mindre jeg fysisk har vært inne på gmail på web og satt status til lest. Har etterhvert skjønt at ved å sette opp imap så kan man unngå denne dobbelt og trippellastingen for da synkroniserer man mot server hele tiden?

Har jeg oppfattet det ca. rett?

Jeg ville blitt fryktelig glad om noen fisket fram teskje og enkel språkbruk og forklarte meg hovedforskjellen mellom pop og imap, og hvis noen har en link til bruksanvisning for hvordan sette opp googlemail mot Mail vha imap så blir jeg enda gladere. I allfall hvis imap er den smarteste løsningen når man bruker flere iDingser mot samme mailkonto.

Endret av Cata
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glem bruksanvisningen, jeg fant lettvint forklaring på hvordan under gmails "hjelp", så nå har jeg forsøkt å bytte på diverse dingser. (Manger på laptop da.)

Men blir fremdeles glad for "teskjeforklaring" på hva jeg egentlig har prøvd å gjøre :fnise: .

Skrevet

POP (egentlig POP3, Post Office Protocol 3) er en kommunikasjonsprotokoll for å laste ned e-post fra en server til et e-postprogram/-klient. Idéen er at man får post på serveren, laster den ned, og deretter sletter det som ligger i postboksen på serveren.

Dette fungerte greit i en fjern fortid, dengang folk leste all e-post på sin (stasjonære) hjemme- eller jobb-PC. Hvis man skal ha mer enn én PC/telefon/dings koblet opp mot samme postboks, eller vil ha muligheten til å lese mail på web, blir det straks vanskeligere. POP3 støtter at man lar det ligge igjen en kopi på serveren og merker denne som lest, men som du har oppdaget, fungerer ikke dette alltid like bra.

IMAP er derimot basert på et konsept der e-posten alltid blir liggende på serveren, med eller uten lokal kopi på PCer e.l. Da spiller det ingen rolle hvor mange PCer eller telefoner man setter opp mot samme e-postkonto, for de forholder seg alle til den samme postboks-databasen.

Skrevet

IMAP er derimot basert på et konsept der e-posten alltid blir liggende på serveren, med eller uten lokal kopi på PCer e.l. Da spiller det ingen rolle hvor mange PCer eller telefoner man setter opp mot samme e-postkonto, for de forholder seg alle til den samme postboks-databasen.

Takk for svar. Det var omtrent sånn jeg hadde forstått det også, men godt å få det bekreftet. Og hvis jeg lagrer mailene i mapper på maskinen så blir de liggende pent der, uforstyrret av hva som måtte foregå på mailserveren? (Har en lei tendens til å rote det til av og til så jeg sletter mer enn strengt tatt planlagt på server :fnise: )

Ser ut som jeg har fått det noenlunde bra til. iPhone er langt mer fornøyd enn den var nå når jeg ikke får opp 20 uleste mail, hvorav faktisk bare 2 er ulest. På maskinen er jeg litt mindre fornøyd for der kommer riktignok mailene opp i innboksen slik jeg hadde forventet de skulle gjøre, men så ser det ut som jeg har fått en kloning av gmailen min - med de mappene jeg har der- lagt like under innboksen i Mail. Dermed får jeg samme mail 2 steder på samme maskin. Merkelig, men det blir sikkert en vane.

Nå må jeg bare psyke meg opp til å legge om på laptopen også, så har jeg (forhåpentlig) kontrollen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...