Gå til innhold

Hva slags dresskode skal jeg skrive i innbydelsen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå skal invitasjonene trykkes i morgen, og i siste liten får jeg litt noia over innholdet. (ikke uventet... hehe)

Jeg har skrevet "Dresskode: Mørk dress og lang aftenkjole"

Hva ville du ha forstått ut av det?

Vi skal ha bryllupet på et veldig fint sted, så jeg vil ikke at folk skal komme "casual", men samtidig så vil jeg jo ikke ha lokalet fylt til randen av ballkjoler. --> JA, jeg vil faktisk være den aller fineste på miiin ene dag :snurt:

Jeg har faktisk noen søstre og venninner som kan være truende til å møte opp i en "brudekjole" i en annen farge... Så... Hva skriver man når man vil at folk skal komme i pene kjoler, men ikke ta helt av?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville vel valgt en kjole som er på pynte/penhetsnivå med mørk dress, bare at den er lang. Definitivt ikke en ballkjole! Synes det var en fin og lettfattelig beskrivelse, jeg. Men om noen VIL misforstå den så klarer de det nok ;)

• Liker 1
Skrevet

Om du skriver mørk dress, så er jo dette absolutt ikke casual, da er det ment at kvinnene skal kle seg pent, men at de ikke nødvendigvis har lang kjole.

Skrevet

Mørk dress sier vel mørk dress og knelag-fotsid penkjole. Galla derimot er jo det du tydeligvis er redd for. Min forlover skal ha en ballkjole, men det er ikke snakk om at hun kommer til å frata meg oppmerksomhet. Er du bruden så er du bruden. Det sa dama i brudekjolebutikken også. Det er så godt som umulig å frata bruden spotlightet!

Skrevet

Mørk dress sier vel mørk dress og knelag-fotsid penkjole. Galla derimot er jo det du tydeligvis er redd for. Min forlover skal ha en ballkjole, men det er ikke snakk om at hun kommer til å frata meg oppmerksomhet. Er du bruden så er du bruden. Det sa dama i brudekjolebutikken også. Det er så godt som umulig å frata bruden spotlightet!

Hoho! Da har du ikke møtt mine søstre :fnise:

Skrevet

Så dersom jeg skriver bare mørk dress så er det ingen som kommer i dongeribukse eller "ut på byen-klær"?

Vanskelig dette her merker jeg. Hvordan forklare "mellomtingen" i èn setning...

Jeg regner med at de aller fleste skjønner at de må pynte seg... Men føler at jeg står litt ansvarlig her når jeg velger å skrive dresskode i invitasjonen. Sånn at ikke noen skiller seg skikkelig ut og føler seg teite når dagen kommer også.

Skrevet

Mørk dress er mørk dress. I de bryllupene jeg har vært i i Norge hvor det har stått mørk dress har folk kommet pyntet. Tror ingen ville funnet på å komme i jeans eller svært korte skjørt i et bryllup.

Skrevet

Hva om jeg skriver "formelt" bare?

Da er det vel ingen som tropper opp med svære utringninger, korte skjørt, eller svart/rødt/hvitt? :jepp:

Eller... *sukk*

Vanskeliiig!

Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor man må skrive dresskode i det hele tatt, for i alle bryllup jeg har vært i har folk kommet i pene klær. Har du virkelig for vane å se folk i jeans ol i bryllup?

Jeg selv hadde valgt vekk et bryllup med lang kjole, rett og slett fordi jeg ikke går i lang kjole. Så hadde det vært dresskoden, ville jeg takket høflig nei til invitasjonen.

Pent antrekk burde holde, for da kan folk velge selv hva de ønsker å gå med. Hvorfor må mennene gå i mørk dress egentlig? Hva om noen ikke eier en, men har en lysere dress? Må de gå ut og kjøpe ny, bare fordi brudeparet har bestemt at mennene skal gå med mørk dress?

Skrevet

Hva om jeg skriver "formelt" bare?

Da er det vel ingen som tropper opp med svære utringninger, korte skjørt, eller svart/rødt/hvitt? :jepp:

Eller... *sukk*

Vanskeliiig!

Har du virkelig planer på å nekte noen å gå med svart og rødt? Trodde virkelig vi var kommet lengre enn som så, der svart og rødt ikke er forbudt lengre i bryllup. Finnes mange fine svarte kjoler, og hvorfor nekte noen å bruke en bare fordi du skal gifte deg?

Kanskje du skal være glad for at gjestene ønsker å dele denne dagen med dere, i stedet for å henge deg for mye opp i hva slags klær de går i. Hva er viktigst for deg denne dagen, bli gift med din mann eller alt det andre rundt dere som klærne til gjestene, bordekking ol?

• Liker 3
Skrevet

Bridezilla!

• Liker 4
Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor man må skrive dresskode i det hele tatt, for i alle bryllup jeg har vært i har folk kommet i pene klær.

Nå er det jo forskjell på pent og pent. Det er ganske stor forskjell på antrekk som går under sommerlig pent, mørk dress og galla. "Pent" kan tolkes i alle retninger. Kleskoden er der delvis for gjestene også - det er IKKE noe gøy å komme i bryllup og føle seg klart over- eller underpynta fordi man har misforstått vage kleskoder. Å ha med kleskode synes jeg faktisk vitner om at brudeparet har sosial intelligens.

Og nei, jeg synes faktisk ikke det er for mye å forlange at gjestene følger kleskoden sånn noenlunde. Det betyr ikke at det er det viktigste, hvorfor tror du det? Den eneste jeg ser i denne tråden med den holdningen er deg.

Det er ikke oppmøtetvang, og vil du ikke møte så pyntet som de ønsker så kan du jo sitte hjemme. Eventuelt ta en telefon til brudeparet og forklare at du ikke går i lange kjoler/ikke har råd til ny dress, men gjerne vil komme og feire dagen med dem likevel. De fleste voksne menn har vel uansett en mørk dress, og har de ikke det er det kanskje på tide...? Blir neppe siste gangen i livet de får bruk for den.

Jeg skjønner virkelig ikke den trassholdningen der. Er det forresten dårlig gjort av en mann å be med ei jente på ball, sånn i tilfelle hun ikke har ballkjole hjemme?

• Liker 3
Gjest Badabing
Skrevet

Mørk dress er mørk dress. I de bryllupene jeg har vært i i Norge hvor det har stått mørk dress har folk kommet pyntet. Tror ingen ville funnet på å komme i jeans eller svært korte skjørt i et bryllup.

De bryllupene jeg har vært i som det har stått mørk dress, har folk kommet i et pent og formelt antrekk, ja. Men en gang det kun stod pent, var det noen som kom kledd som de skulle på byen.

Skrevet

Formelt synes jeg er en difus dresskode.

Vi kommer til å skrive mørkdress på våre ivnitasjoner for det er noe de fleste synes er greit og de fleste menn har en mørkdress. Om noen ikke har det og kommer i noe annet er det også greit. Dresskoden er for min del mest for at damene lettere skal vite hva men skal gå med.

Jeg personlig liker ikke å få bryllupsinvitasjon uten dresskode, da er det jo så vanskelig å vite hva man skal gå med.

Skrevet

Heter det virkelig dresskode på norsk? Hva med "antrekk"? Ikke at det var tema her, men jeg ble sittende å stusse over det...

Vi skal ikke skrive noe om antrekk i våre invitasjoner, så jeg har ikke satt meg så mye inn i det, men jeg tror at "mørk dress og lang kjole" vil være mer passende for det du har sett for deg enn å skrive "formelt", da dette kan tolkes på veldig mange flere måter...

• Liker 1
Skrevet

Dresskode mørk dress er da OK? Men det er ikkje kombinasjonen du skriv i første innlegget, då de då krever galla på damene, men ikkje på mennene.

Skrevet

Vi skal skrive smoking/mørk dress/ lang kjole. Min kjære gifter seg i galla (kjole og hvitt), og vi skal ha bryllupet på et flott hotell. Alle bryllup jeg har vært i har vært med lang kjole, så det er det tradisjon for hos oss. Vi skriver både mørk dress og lang kjole for å unngå korte kjoler, samtidig som ingen skal tvinges til å kjøpe seg smoking eller gallaantrekk ( og JA, noen av de kvinnelige gjestene må kanskje skaffe seg lang kjole. Det behøver ikke koste mye, hm har flere fine lange kjoler. Ellers så kan man låne. Liker man ikke lang kjole, får man enten holde seg hjemme eller ta en pen buksedress av noe slag).

Dersom du er redd for at dine søstre skal kjøpe for voldsomme kjoler, ville jeg bedt om å få bli med når de ser etter kjoler. I et bryllup jeg var i, hadde brudgommens søster en kjole som MÅ ha vært en brudekjole (champagne-farget). Det ble snakket en del om, både under festen og i ettertid.

Jeg vil ikke at noen skal komme i hvitt/svart/rødt. Hvis det gjør meg til en bridezilla, så får det bare være. Jeg er opptatt av kleskoder, og svart ER begravelse, hvitt ER brudens farge, og rødt ER for oppmerksomhetskrevende.

• Liker 1
Skrevet

Skal ein ha dresskode, får ein halde seg til ei kodene som er. Både ved "smoking" og "mørk dress" kan kvinnene gå i kort kjole, til dømes "den lille sorte". Det er kun ved koden "galla" at ein skal ha lang kjole.

For øvrig er alle dresskoder gitt kun for antrekket til mannen.

http://skikkogbruk.no/index.php?id=13

Skrevet

Siterer fra linken din: "hvorvidt kvinner skal bære kort eller lang kjole gis ofte med tilsvarende merknad i innbydelsen"

Skrevet

Vi skal skrive smoking/mørk dress/ lang kjole. Min kjære gifter seg i galla (kjole og hvitt), og vi skal ha bryllupet på et flott hotell. Alle bryllup jeg har vært i har vært med lang kjole, så det er det tradisjon for hos oss. Vi skriver både mørk dress og lang kjole for å unngå korte kjoler, samtidig som ingen skal tvinges til å kjøpe seg smoking eller gallaantrekk ( og JA, noen av de kvinnelige gjestene må kanskje skaffe seg lang kjole. Det behøver ikke koste mye, hm har flere fine lange kjoler. Ellers så kan man låne. Liker man ikke lang kjole, får man enten holde seg hjemme eller ta en pen buksedress av noe slag).

Dersom du er redd for at dine søstre skal kjøpe for voldsomme kjoler, ville jeg bedt om å få bli med når de ser etter kjoler. I et bryllup jeg var i, hadde brudgommens søster en kjole som MÅ ha vært en brudekjole (champagne-farget). Det ble snakket en del om, både under festen og i ettertid.

Jeg vil ikke at noen skal komme i hvitt/svart/rødt. Hvis det gjør meg til en bridezilla, så får det bare være. Jeg er opptatt av kleskoder, og svart ER begravelse, hvitt ER brudens farge, og rødt ER for oppmerksomhetskrevende.

Takk takk :klemmer:

Noen som har forståelse her. Det har faktisk skjedd at gjester har dukket opp i helt feil antrekk (som du nevner over). Jeg er FOR kleskode, da det gjør det lettere for gjestene å vite hva de skal ha på seg uten å skille seg ut, og at jeg slipper 111 telefonoppringningner (stort bryllup, ja 111 er invitert.).

Og når det gjelder fargene er det av samme grunn som hun jeg siterer. Jeg mener det er upassende å komme i hvitt, sort eller rødt i et bryllup.

Tror jeg bruker "mørk dress/lang kjole". Takk takk Tillie!

Dersom noen av gjestene ikke har lange kjoler har jeg mer enn nok å dele av :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...