Gå til innhold

Går det an å steke kjøtt generelt i vann?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg pleier å wokke grønnsaker i vann, og det blir veldig godt.

Om du tenker på å steke kjøttdeig eller biff i vann i stekepanne, kan det jo funke, men jeg tror det blir mer kokt ...

Vil bare legge til at jeg "wokker" grønsakene i en stekepanne med vann. Må bare huske salt.

Endret av Bølle

Det går, som de fleste andre her sier, ikke an å steke i vann, da koker man.

Det gjør forøvrig Bølle når hun "woker" i vann, hun koker grønnsakene fort, og på høy varme.

Du kan bruke en god stekepanne og holde deg til rundt en teskje flytende fettstoff, eller, som også nevnt allerede, du kan bruke stekeovnene. Hvis du har grillelementer i den gir det deg jo et tredje alternativ, nemlig å grille kjøttet.

• Liker 3

Annonse

Steke i vann kalles koking/damping.

Du kan jo forsøke med teflonpanne, eller i stekeovn. Det gir ikke den gode stekeskorpen da.

Jeg forstår ikke hvorfor man skal være livredd for litt sunn olje. Det er gode kalorier som man behøver. Kutt heller ut fett i kosten ved å droppe kjøttdeig, de fleste pålegg du har i kjøleskapet, chips, ferdigmat og så videre. Og velg magre proteiner som fisk og fjærkre, og fine fileter.

• Liker 13

Steke i vann kalles koking/damping.

Du kan jo forsøke med teflonpanne, eller i stekeovn. Det gir ikke den gode stekeskorpen da.

Jeg forstår ikke hvorfor man skal være livredd for litt sunn olje. Det er gode kalorier som man behøver. Kutt heller ut fett i kosten ved å droppe kjøttdeig, de fleste pålegg du har i kjøleskapet, chips, ferdigmat og så videre. Og velg magre proteiner som fisk og fjærkre, og fine fileter.

Ja, er helt enig i at fett er veldig sunt og viktig for kroppen. Kroppen trenger tilførsel av essensielle aminosyerer og fettsyrer gjennom mat, fordi de ikke klarer å lage dette selv i kroppen.

Men det spørs også på på hvilken olje man bruker. Noen oljer blir usunne og skadelige ved for høye temperaturer.

Mettet fett, som kokkosolje, tåler veldig høye temperaturer,

mens en-og-fler-umettet fett tåler ikke så høye temperaturer og egner seg best som dressing eller ved å tilsette i varm mat som er ferdigstekt/kokt.

Transfett og palmeolje er :nei: og det fins det mye av i ferdigmat, frityrmat og en del godteri.

Endret av Bølle
  • Liker 1

Jeg har ikke brukt smør eller olje for å steke kjøtt i på sikkert 5 år :P Jeg bare smeller kjøttdeigen rett i teflonstekepanna og steker det uten. Ligger nå neten å koker likevel, mye væske i kjøttdeigen.

• Liker 1

Jeg har ikke brukt smør eller olje for å steke kjøtt i på sikkert 5 år :P Jeg bare smeller kjøttdeigen rett i teflonstekepanna og steker det uten. Ligger nå neten å koker likevel, mye væske i kjøttdeigen.

Hva slags teflonstekepanne bruker du?

Hva slags teflonstekepanne bruker du?

Jeg bruker heller ikke fett i panna når jeg steker kjøtt. Jeg har en teflonpanne fra tesco (bor i utlandet), tidligere hadde jeg en fra ikea.

Grunnen er ikke at litt olje gir kalorier, men at jeg faktisk ikke kjenner noe forskjell på smaken. Steker jeg champinjong har jeg alltid litt olivenolje eller smør i på slutten av steketiden, for der hever det smaken.

Annonse

Skjønner ikke helt problemet. Om du steker feks en biff i olje i steikepanna, så ligger jo mesteparten av olja igjen i steikepanna etter biffen er ferdigstekt. Kjøttet trekker jo ikke til seg olje.

• Liker 2

Det går jo fint ann og koke kjøttet. Det er jo kjempegodt. Spesielt om du koker nesten alt vannet bort, flyller litt på og fortsetter sånn 40-50 min. Så bruker man kraften og kjøttet til å lage en saus rett i kjelen. Litt tomater blandet med litt toropulver eller en buljong. En klar vinner hver gang :)))

Annonse

til dere som ikke vil tilføre fett, kjøp kokekjøtt(høyrygg, bog, bryst, bibringe, oksehale) og kok det. lag gryter, supper og den slags. smaken man får ut av denne typen kjøtt overgår det meste av stekekjøtt. høst/vinter + kokekjøtt = sikker vinner

for mye kjøtt i panna fører til varmetap og koking. for lav varme fører til koking.

• 4 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...