*happy* Skrevet 20. november 2011 #1 Skrevet 20. november 2011 Hei Jeg er 26 år, 155 cm og veier rundt 74 kg, dvs en bmi på over 30. Jeg må virkelig snu kosthold og treningsvaner.. Kan godt jogge en runde på 8,4 km da bruker jeg ganske nøyaktig 1 time. Har div treningsutstyr og dvd'er hjemme. Jeg har som mål å veie 55 kg. Så ca 20 kg å trene bort... Jeg har masser av tid til å trene. Jeg må bare klare å motivere meg selv.. Vil jeg se resultater ved f.eks slik trening: Jogge tre dager i uken den runden på 8,4 km/en time Styrke to dager i uken, detblir ikke noe heavy vekter, for har ikke apperater, men har manualer og meg selv Ligge på et kosthold rund 1600 kcal? Noen som har noen konstruktive forslag?
AnonymBruker Skrevet 20. november 2011 #2 Skrevet 20. november 2011 Hei Jeg er 26 år, 155 cm og veier rundt 74 kg, dvs en bmi på over 30. Jeg må virkelig snu kosthold og treningsvaner.. Kan godt jogge en runde på 8,4 km da bruker jeg ganske nøyaktig 1 time. Har div treningsutstyr og dvd'er hjemme. Jeg har som mål å veie 55 kg. Så ca 20 kg å trene bort... Jeg har masser av tid til å trene. Jeg må bare klare å motivere meg selv.. Vil jeg se resultater ved f.eks slik trening: Jogge tre dager i uken den runden på 8,4 km/en time Styrke to dager i uken, detblir ikke noe heavy vekter, for har ikke apperater, men har manualer og meg selv Ligge på et kosthold rund 1600 kcal? Noen som har noen konstruktive forslag? 1600 kcal er for mye hvis du skal gå ned, og er så lav. 1300 kcal ville jeg heller ha lagt meg på.
Redbull Skrevet 20. november 2011 #3 Skrevet 20. november 2011 1600 kcal er for mye hvis du skal gå ned, og er så lav. 1300 kcal ville jeg heller ha lagt meg på. Er du gal?! 1300 er alt for lite med så mye ttening! Ts, legg deg på 1600 så klarer du å holde det gående lenge. Og du vil gå sakte og sikkert ned i vekt, da vil du også klare å holde deg nede når du er ferdig 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2011 #4 Skrevet 20. november 2011 Er du gal?! 1300 er alt for lite med så mye ttening! Ts, legg deg på 1600 så klarer du å holde det gående lenge. Og du vil gå sakte og sikkert ned i vekt, da vil du også klare å holde deg nede når du er ferdig Type ned 50 gram i uken da, eller? Omg.
Redbull Skrevet 20. november 2011 #5 Skrevet 20. november 2011 Type ned 50 gram i uken da, eller? Omg. Så det er bedre å gå ned 3 kg i uka, for så å gå opp igjen 40 kg når hun har komt til målet og skal begynne å spise normalt igjen? Dessuten hadde jeg aldri klart å jogge 9 km på ett så kraftig kaloriunderskudd! Ommmmg 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2011 #6 Skrevet 20. november 2011 Type ned 50 gram i uken da, eller? Omg. Og hva er galt med å gå ned 50 g i uken? (forresten vil trådstarter ligge minst 400-500 kcal i underskudd hver dag ved et inntak på 1600 kcal, og den aktiviteten hun har skissert opp, og vil derfor gå ned rundt 0,5 kg i uken) Jeg skjønner ikke helt tankegangen... i følge enkelte skal man bruke dager på å ta av de kiloene man har brukt måneder og år på å legge på seg... hvor er logikken? Til trådstarter: Jeg synes du skisserer opp et fint opplegg. Sett deg små delmål på veien til det store målet. Dette klarer du fint! 2
Geparden Skrevet 20. november 2011 #7 Skrevet 20. november 2011 (endret) Hei Jeg er 26 år, 155 cm og veier rundt 74 kg, dvs en bmi på over 30. Jeg må virkelig snu kosthold og treningsvaner.. Kan godt jogge en runde på 8,4 km da bruker jeg ganske nøyaktig 1 time. Har div treningsutstyr og dvd'er hjemme. Jeg har som mål å veie 55 kg. Så ca 20 kg å trene bort... Jeg har masser av tid til å trene. Jeg må bare klare å motivere meg selv.. Vil jeg se resultater ved f.eks slik trening: Jogge tre dager i uken den runden på 8,4 km/en time Styrke to dager i uken, detblir ikke noe heavy vekter, for har ikke apperater, men har manualer og meg selv Ligge på et kosthold rund 1600 kcal? Noen som har noen konstruktive forslag? Jeg tror du har en god plan. Og for å ta tak i deg selv og situasjonen! Når våren kommer kommer du til å være så fornøyd med deg selv at du knapt er til å være i hus med Vær også forberedt på at det er perioder der det er tungt å holde motivasjonen. Husk at det er akkurat i de periodene du viser hva du er laget av og hvordan du er et nytt og bedre menneske. Etter en stund er du ute av tunnellen. Ifølge Howley and Franks formel (se f.eks. http://www.healthkicker.com/705373605/how-many-calories-do-you-need-each-day/ ) skal du ha hvileforbrenning på litt over 1550 kcal. Hvileforbrenning gjelder når du ligger i senga, så teorien er å gange med 1,3 hvis du har et normalt stillesittende liv. Dvs du trenger litt over 2000 kcal pr dag dag for å holde vekta der den er. Det står litt på http://www.livestrong.com/article/252278-how-do-i-figure-out-how-many-calories-my-body-burns-at-rest/ også. Pass på, dette er en generell formel og den er ikke nøyaktig. Kaloriforbruk er vanskelig å beregne. Med såpass mye trening bruker du fort opp mot 400kcal pr dag i snitt på treningen. Da bør du ikke kutte kosten særlig under 1600 kcal. Hvis alt over stemmer betyr det rett under 1 kg i uka i vekttap, og særlig mye fortere bør du neppe gå ned over tid. Husk. Du skal leve med dette, det er ikke et kort skippertak! Du kontrollerer selvsagt om teorien stemmer for deg ved å passe på at du holder omtrent 1 kg/uke over tid. Edit: Og husk. Å gå på med for mye trening alt for fort er felle nummer en. Det tar litt tid å venne kroppen til å trene. Får du for rask økning blir det bare negative opplevelser og da detter de fleste av lasset. Men snart er tre løpe/powerwalkturer i uka på en time hver helt greit. Endret 20. november 2011 av xyzzy 2
*happy* Skrevet 20. november 2011 Forfatter #8 Skrevet 20. november 2011 Tusen takk for konstruktiv og positive tilbakemeldinger. Nå er jeg inne fra dagens joggetur i en time. Skal fortsette med godt mot, legge meg på ca 1600 kcal i mat og begynne gradvis med treningen. Herlig, gleder meg til å se resultater :-) 2
Geparden Skrevet 20. november 2011 #9 Skrevet 20. november 2011 Se der ja Ta vare på en av dagens bukser og bruk den som bevis på fremgangen når motivasjonen butter utpå nyåret.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2011 #10 Skrevet 20. november 2011 1300 er alt for lite. Husk at TS skal finne seg et kosthold hun kan leve med, og at hun i tillegg skal jogge skitlangt Du kan jo fortelle litt om planer for kostholdet, ts? 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2011 #11 Skrevet 20. november 2011 Om dette er mye trening eller ikke, kommer vel veldig an på hvordan TS legger opp styrkeøktene? Styrke med manualer og egen kroppsvekt kan være alt fra en ganske grei hard styrkeøkt, til å være egentlig bare tull... Jeg synes i alle fall ikke to timer lett jogg + litt styrke er så veldig mye. Støtter forslaget om 1300 kcal pr dag, eventuelt litt mer. Husk at 155 cm er ganske lavt, da trenger man jo en del mindre i utgangspunktet i forhold til om man er feks. 175 cm høy. 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2011 #12 Skrevet 20. november 2011 Om dette er mye trening eller ikke, kommer vel veldig an på hvordan TS legger opp styrkeøktene? Styrke med manualer og egen kroppsvekt kan være alt fra en ganske grei hard styrkeøkt, til å være egentlig bare tull... Jeg synes i alle fall ikke to timer lett jogg + litt styrke er så veldig mye. Støtter forslaget om 1300 kcal pr dag, eventuelt litt mer. Husk at 155 cm er ganske lavt, da trenger man jo en del mindre i utgangspunktet i forhold til om man er feks. 175 cm høy. To timer jogging synes jeg er MYE. Jeg jogger selv bare 30 min og da er jeg helt gjennomvåt av svette. Men det er vel individuelt da.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2011 #13 Skrevet 20. november 2011 Dette høres ut som en god plan, og nei, ikke gå ned til 1300 kalorier! Siden du faktisk har mye tid vil jeg prøve å få inn en generell bevege-seg-rutine. Hva med en times gåtur som 'oppvarming' til styrke? Vet ikke hvor vant du er til å gå mye, men det er jo greit å gjøre det i forbindelse med at du skal trene etterpå uansett. Personlig blir jeg dessuten mer motivert til å ta meg til å gjøre styrkeøvelser hvis jeg allerede er litt i gang både kroppslig og mentalt etter en kort tur i skogen.
Redbull Skrevet 20. november 2011 #14 Skrevet 20. november 2011 Tusen takk for konstruktiv og positive tilbakemeldinger. Nå er jeg inne fra dagens joggetur i en time. Skal fortsette med godt mot, legge meg på ca 1600 kcal i mat og begynne gradvis med treningen. Herlig, gleder meg til å se resultater :-) Lykke til!! Du er flink
Eirie Skrevet 21. november 2011 #15 Skrevet 21. november 2011 lykke til med treningen. Selv merket jeg raskt forskjell på kroppen når jeg startet å jogge Det eneste jeg tenkte på er at startvekten din gir deg ekstra belastning på knærne, så vær forsiktig! Er selv 164 cm og hadde 30 kg vektnedgang iløpet av 1,5 år på ca denne måten; 93-80kg - svømming 80-70 kg- sykling 70-65 - klatring 65-63 - jogging og klatring vekselvis. Begynte også med lørdagsgodteri, og middag nesten hver dag! Grunnen til at jeg skrev opp dette er at jeg personlig ikke klarte å jogge i lengre perioder før jeg hadde en lavere vekt. Prøvde fra start, men det ble fysisk vondt i knærne etter noen turer. Så pass på deg selv og unngå belastningsskader! Lykke til igjen.
Blod Skrevet 21. november 2011 #16 Skrevet 21. november 2011 For å holde motivasjonen oppe, kan du henge lapper eller bilder rundt i huset. Lapper der det står oppmuntrende ting, osv. På bakgrunnen på pc-en kan du ha bilder av tynne jenter. Ikke syltynne jenter med flat mage, men jenter som ser bra ut, som i den vekten du skal ned i. Sånt kan ihvertfall motivere meg...
Supraspinatus Skrevet 21. november 2011 #17 Skrevet 21. november 2011 (endret) Om dette er mye trening eller ikke, kommer vel veldig an på hvordan TS legger opp styrkeøktene? Styrke med manualer og egen kroppsvekt kan være alt fra en ganske grei hard styrkeøkt, til å være egentlig bare tull... Jeg synes i alle fall ikke to timer lett jogg + litt styrke er så veldig mye. Støtter forslaget om 1300 kcal pr dag, eventuelt litt mer. Husk at 155 cm er ganske lavt, da trenger man jo en del mindre i utgangspunktet i forhold til om man er feks. 175 cm høy. Jeg har ikke klart å se hvor TS skriver at en økt skal være to timer lett jogg og litt styrke. Ts skriver at hun vil trene 3 ganger jogging på ca 8,4km hver økt. Ca 25km i uken. For en som er såpass tung i forhold til beinbygningen sin kan dette være veldig belastende. I tillegg to styrkeøkter så snakker vi et relativt stort volum trening. For utrente er dette for mye. Man bør begynne med 2, kanskje 3 økter i uken. 2 styrke og 1 kondisjon. Etterhvert bør man øke. I tillegg til treningen må hverdagsmosjonen øke. Rulletrapp og heis er forbudt. Gå dit man kan og ikke sitt inne og glo på en skjerm hele dagen. Renhold teller som hverdagsmosjon og er man flink her kan man gjøre noe hver dag. Alt fra å rydde til å støvsuge eller vaske bad. Ikke bare får man beveget seg, men man får også gjort nyttige ting. Når det gjelder styrkeprogrammet så bør TS sette opp et forslag selv og skrive det her inne. Så kan vi se hvordan hun tenker. Kosten er viktig. Spis sunt og ikke sult deg selv helt ut. Jeg ville gått for ca 1600kcal per døgn i begynnelsen og etterhvert som vekten går ned må du sikkert redusere noe. Ikke vær for fanatisk opptatt av hvor mye energi enkeltprodukter inneholder. Overdreven fokusering på mat og energiinnhold kan føre til mye dårlig samvittighet og rett og slett en tung tid i møte. Skap positive relasjoner til mat, spesielt sunn mat. Det går fint an å ta seg noe godteri i blant så lenge man klarer å gjøre det med måte. Endret 21. november 2011 av Supraspinatus
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå