Gå til innhold

Bo i USA

Lala

Anbefalte innlegg

Har lyst til å flytte til USA for å bo og jobbe/gå på skole der et år for å få litt avveksling. Noen som har noen erfaring? Sambo kan jobbe for noen han kjenner.

Er det vanskelig å få jobb? Jeg har et par års utdannelse innen økonomi og administrasjon, men ingen arbeidserfaring fra det området da jeg fortsatt studerer. Hadde vært greit å jobbe med noe som var relatert til studiene, men jeg er ikke kresen.

Hva koster det å bo der? Lurer spesielt på området rundt Miami. Herlig med litt varmt vær..

Og ellers, hva må jeg vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere må ha arbeidstillatelse da. Hvis samboeren din har en kontakt for jobb, kan han få dem til å være sponsor for arbeidstillatelsen. Dvs. de må signere på at han har jobbtilbud hos dem. Da vil arbeidstillatelsen ikke være gyldig hvis han får sparken. Men arb.till gjelder ikke for ektefelle nødvendigvis. Da må du finne noen som vil være sponsor for deg, skaffe deg jobb og så søke. Man kan også få et dokument fra et dept som erklærer at det er underskudd på arbeidskraft i din bransje, og dermed få arbeidstillatelse. Det tror jeg ikke er særlig relevant for halvstudert øk/ad. Så da bør vel han jobbe mens du studerer, da får du studentvisum. Tror Uni Miami er forhåndsgodkjent av lånekassen.

Fint i Miami, ivertfall Miami Beach. Jeg vet ikke noe om prisnivået for leilighet osv. men ting som mat, strøm, bensin og slikt er jo mye billigere enn her. Florida har jo stort sett beach langs hele kysten, så man må ikke nødvendigvis til Miami for det. Hvor dere bor blir vel avhengig av jobb og skole? Skaff husvære MED airconditioning. Miami er veldig varmt om sommeren. Pass dere for haiene.. kan svare på mer konkrete ting hvis du lurer på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på at USA har gått ned i popularitet som utvekslingsland for studenter, pga søkeprosessen har blitt mye mer omfattende etter 9/11. Så du bør begynne i god tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok! Takk for svar.

Grunnen til at jeg nevnte Miami, var at det er der han kan få jobb. Vi har ikke tenkt så mye på dette ennå for vi har så mange andre planer også. Vi vil kjøpe hus og få barn osv. Tenkte kanskje å utsette disse planene litt for å få en "once in a lifetime" opplevelse, mens vi ennå er unge og frie for forpliktelser for å si det sånn. Det spørs om vi er litt for realistiske til å gjøre noe så drastisk, men det hadde jo vært utrolig moro. Har du noen forslag til nettsteder hvor jeg kan finne litt relevant info?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...