Lala Skrevet 12. desember 2003 #1 Skrevet 12. desember 2003 Lurer bare på hva slags syn andre har på dette tema. Deler dere husarbeidet 50/50, tar frueneller mannen i huset alt eller har dere hushjelp? Jeg hater husarbeid. Det er greit når jeg har tid til det, men nå som jeg studerer heltid og jobber deltid så blir det dårlig med tid. Sambo jobber lange dager han og er lite hjemme så han får heller ikke gjort noe. Det ender opp med at jeg tar alt innimellom lesing og jobb. Hadde vært deilig med vaskehjelp. Mange her som har noen erfaring med det? Og hva koster det??
Gjest Poirot Skrevet 12. desember 2003 #2 Skrevet 12. desember 2003 Vi deler sånn circa på alt, men jeg gjør nok litt mer. er jeg lei lar jeg bare være å gjøre rent, så ser han det til slutt.
Marble Skrevet 12. desember 2003 #3 Skrevet 12. desember 2003 Vi deler paa alt. Hvis jeg/han foeler den andre ikke har gjort noe paa en stund har det aldri vaert noe problem aa si ifra og 'kommandere' den andre rundt litt
Gjest Fuglehue Skrevet 12. desember 2003 #4 Skrevet 12. desember 2003 min er en slask. Han sier jeg er husalven hans :-? :-? og de er kjent for å hjelpe til huset... øøøøøøøøøøøøøøøh
Arwen Skrevet 12. desember 2003 #5 Skrevet 12. desember 2003 Vi deler på alle gjøremål samlet. Til sammen gjør nok jeg litt mer enn han. Det kan komme av at for meg tar det to-tre timer og rydde og vaske hele leiligheten + vaske alle klærne. Han ville brukt en helg Er en utålmodig sjel som ikke klarer å se på pusleryddinga hans.
Barbie Skrevet 12. desember 2003 #6 Skrevet 12. desember 2003 Jeg er hjemme hele dagen, og derfor tar jeg meg av alt husarbeid. Jeg hverken kan eller vil forlange noe av gubben, siden han jobber så mye. -Men hvis han har noen fridager, slipper han ikke unna! Dersom vi begge hadde vært i fast jobb, hadde det vært en selvfølge og delt 50/50 på husarbeid.
Gjest Zalomine Skrevet 12. desember 2003 #7 Skrevet 12. desember 2003 Jeg gjør nok mer enn han. Jeg jobber fulltid, men han jobber nok mer (svært uregulert arbeidsituasjon for tida, og jobber en del når han er hjemme også) Han deltar. Oppvasken er f.eks totalt hans ansvar (vel, jeg vasker av og til opp, og setter i/tømmer oppvaskmaskina, men det er hans ansvar) og klesvasken er min. Rydding tar vi oss av litt begge to, men jeg gjør nok mest, fordi jeg har mer fritid. Jeg er stort sett alene hjemme fra etter arbeidstid og til sånn i snitt klokka 9 på kvelden, så jeg tusler nå rundt og rydder litt. Men i helga jobber vi sammen, og da får vi gjort langt mer, for jeg er ikke så effektiv når ingen passer på meg (det er jo rydde jeg skal gjøre nå...)
Helena Skrevet 12. desember 2003 #8 Skrevet 12. desember 2003 Vi deler 50/50 på alt Han jobber fulltid, og jeg studerer.
huzky Skrevet 12. desember 2003 #9 Skrevet 12. desember 2003 Vi deler sånn circa på alt' date=' men jeg gjør nok litt mer. er jeg lei lar jeg bare være å gjøre rent, så ser han det til slutt.[/quote'] Samme her...
Ch@rmille Skrevet 12. desember 2003 #10 Skrevet 12. desember 2003 Her i huset har begge full jobb, i tillegg har jeg deltidsutdanning, han pendler og vi har tre barn. Han gjør definitivt mest... Og jeg takker Gud for han minst tre dager i uken
Gjest Sukkerert Skrevet 12. desember 2003 #11 Skrevet 12. desember 2003 Vi deler på husarbeidet. Synes det burde være en selvfølge i 2003 at begge gjør like mye! Blir provosert når folk spørr om det er jeg som lager maten og gjør husarbeidet. Tror ikke jeg kunne levd sammen med en som overlot alt husarbeidet til meg fordi jeg er kvinne, med mindre jeg var hjemme og han jobbet, han jobbet mye mer enn meg osv.
Gjest Zalomine Skrevet 12. desember 2003 #12 Skrevet 12. desember 2003 Det er bare jeg som synes det blir for dumt med "vi deler selvsagt alt 50/50"? Det ser for meg nemlig da ut som om man liksom er nøye på at begge alltid gjør like mye. For oss er det rett og slett naturlig at vi begge bidrar, en mer nå, en annen mer da. Kunne ikke falt meg inn å KREVE at han skulle gjøre EKSAKT like mye som meg, like lite som han krever noe av meg. Vi bidrar bare naturlig nok begge til at det skal se levelig ut her... Men antakelig er det ikke sånn "han MÅ gjøre like mye som meg" de mener, alle de som skriver det sånn, det bare ser slik ut.... I mitt lille hode altså...
la Flaca Skrevet 13. desember 2003 #13 Skrevet 13. desember 2003 Han sier jeg er husalven hans :-? :-? og de er kjent for å hjelpe til huset... øøøøøøøøøøøøøøøh :D -Det var jo litt søtt da...!? Høres ut som en liten luring han kjæresten din OgaBoga!
Gjest Fuglehue Skrevet 13. desember 2003 #14 Skrevet 13. desember 2003 :D -Det var jo litt søtt da...!? Høres ut som en liten luring han kjæresten din OgaBoga! Ja det er derfor jeg ikke krangler siden det høres så søtt ut hehe Men det er da fint å gjøre noe istedenfor å sitte inne på det samme rommet foran tv dag ut og dag inn :o
Lala Skrevet 13. desember 2003 Forfatter #15 Skrevet 13. desember 2003 Det er ikke alle menn som tar i et tak hvis man lar være å gjøre husarbeid på trass. Tror faktisk at det er mange menn som klarer å leve i rot. Jeg klarer ikke å se at det blir rot og derfor tar jeg meg av det. Hadde vært greit med litt råd, men det holder ikke med å si at jeg bare bør la det stå til han tar det! Jeg har prøvd å snakke med han om det og det hjelper i sånn ca en halv dag.
Gjest Anonymous Skrevet 13. desember 2003 #16 Skrevet 13. desember 2003 Hjemmet og familien er vårt felles prosjekt, der deltar vi selsagt like aktivt (men SELVFØLGELIG ikke med stoppeklokke eller avkryssingsskjema, fredagsbarn... :-? ) Vi har litt forskjellige vinklinger på husarbeide da, feks. vasker han alt tøy og har ansvaret for klær og å holde dem i orden, mens jeg pleier å lage mat (kommet narutlig fordi det er det vi har interesse for/er flinke til). Mens andre ting igjen, som henting i barnehage og denslags oppfølging (har tre barn), det blir delt likt (av praktiske grunner). Støvsuging og sånt tar den som har tid når det trengs, eller vi tar en sjau alle fem (det er ganske koselig, prøver å gjøre det ofte). Oppvask - den som er i nærheten når det trengs. Matpakker - den som står opp først etc. En forskjell: Når barna sover har jeg fri. Han pleier å ta igjen ting han ikke fikk gjort før de la seg, jeg venter til dagen etter (vi begge mener barn har GODT av å se arbeidende voksne). Når ungene er i seng gjør jeg nesten ingenting fornuftig (toppen julekortskriving og sånt). Jeg går faktisk ikke rundt og er HAPPY for at han gjør husarbeid. hallo, hvorfor skulle han ikke det liksom? Han og jeg har nøyaktig like mye "utenom" hjemmet å gjøre, og de tre ungene tar endel krefter og oppmerksomhet... Eneste er at det blir kanskje litt VEL mye huslighet på ham fordi han er hjemmehjelp og gjør husarbeide og sånt for gamle damer hele dagen Vi har pleid å være hjemme med det minste barnet, det er vi også nå (hun er litt over ett). Vi er hjemme litt hver (begge redusert stilling). Det har aldri vært noen selvfølge her at den som er hjemme med barn skal gjøre mest husarbeide, er man hjemme med barn er DET arbeidet (i stedenfor å gå på jobb liksom), og så kommer husarbeid innimellom.
Orthia Skrevet 13. desember 2003 #17 Skrevet 13. desember 2003 Vi deler hjemme hos oss, men slett ingen 50-50-deling. Han har sine ting (som bilgreier, innkjøp, matlaging), jeg har mine (klesvask, regjøring, mye med barnet osv). Hvor mye tid vi bruker, avhenger av hvordan tidsbruk på jobb/studier fordeler seg i ulike perioder. Sitter likevel med en bestemt følelse av at noen sliter sofaen mer enn andre...
Gjest Madam Felle Skrevet 13. desember 2003 #18 Skrevet 13. desember 2003 Jeg lager mat, og han tar seg av klærne, resten deler vi likt på.
Gjest Zalomine Skrevet 13. desember 2003 #19 Skrevet 13. desember 2003 Hjemmet og familien er vårt felles prosjekt' date=' der deltar vi selsagt like aktivt (men SELVFØLGELIG ikke med stoppeklokke eller avkryssingsskjema, fredagsbarn... :-? )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå