Gå til innhold

Kan norske statsborgere bli uteliggere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det mulig for en norsk statsborger å bli uteligger? I mange land bor det mennesker på gaten fordi de ikke har et hjem og ikke penger til å klare seg selv, men kan det skje i Norge? Og da mener jeg med statsborgere, ikke ulovlige innvandrere. Jeg antar at hvis man er ulovlig innvandrer, vil man ikke be om hjelp... eller?

Er få land det er lettere en i Norge da vi har noe som heter allemannsretten. Ingen kan tvinge deg å bo i fast bolig om du ikke vil. Norske uteliggere har det alltid vert og kommer alltid til å være.

Skrevet

Litt OT, men jeg hadde en i familien som var uteligger. Han hadde klart seg på avrusning, men det eneste tilbudet han fikk i etterkant var hospits. Han visste at om han dro dit, så var det rett tilbake til det gamle miljøet. Så han valgte faktisk gata en stund fordi alternativet var enda verre.

Her mener jeg O=ON og ikke OFF! Så bør du bytte ut "Litt" med "Veldig" :opplyser:

Skrevet

Prøv å bli syk med en "lavstatussykdom" så skal du se at veien til å måtte sove i en T-baneundergang ikke behøver å være spesielt lang.

Hva er en lavstatussykdom?

Gjest ms_kwang
Skrevet

Hva er en lavstatussykdom?

En sykdom hvor f.eks nav ikke betaler sykepenger på eller at du ikke kan få uføretrygd.

Det kan for.x være kronisk tannpine?

Ei venninne meg fikk betennelse der hvor legen hadde trekt visdomstanna, hvor hun så og si gråt hver dag fordi hun hadde så vondt, klarte ikke å spise eller gjøre noe, legen gav henne smertestillende, og sykemelding men nav fortalte at de ikke kunne betale noe som helst fordi det ikke var en "sykdom" og hun godt kunne jobbe... *juhei nav i nordnorge altså!*

Skrevet

Man trenger ikke være rusmisbruker eller ha alvorlige sykdommer for å bli uteliggere i Norge. Jeg er på randen nå. Har høy gjeld, mistet jobben og hadde problemer med å skaffe ny jobb. Fikk omsider 50% stilling, men da hadde gjelden øket mye, og mye var inkasso. I den kommunen jeg bor finnes det ingen ledige kommunalboliger (er over 50 i køen før meg for å få de få som er), så alternativet mitt er faktisk gaten, siden jeg ikke har venner eller familie å bo hos. Jeg har ikke tjent nok til å få dagpenger, og har heller ikke krav på sosialstønad. Så det er fullt mulig å "falle mellom to stoler" i Norge. Trist men sant... har ikke jeg vunnet i lotto innen utgangen av året, går huset :( (synd jeg ikke har råd å spille lotto da..) :gjeiper:

Gjest Blondie65
Skrevet

Litt OT, men jeg hadde en i familien som var uteligger. Han hadde klart seg på avrusning, men det eneste tilbudet han fikk i etterkant var hospits. Han visste at om han dro dit, så var det rett tilbake til det gamle miljøet. Så han valgte faktisk gata en stund fordi alternativet var enda verre.

Dette er langt mer vanlig enn vi er klar over tror jeg. Husker de to narkomane som NRK laget program om som prøvde å bli rusfrie og som ønsket å bo i en campingvogn mens de gikk på subutex eller metadon. Det kunne de selvsagt ikke for da var de utenfor Oslo kommune og det kunne de ikke når de var på subutex/metadon for da måtte de søke på nytt der de da ble boende.

Det er på høg tid at en ser på om tilbudet kan følge brukeren og en bruker som ikke vil bo på hospits av fare for tilbakefall bør en i alle fall ta godt hensyn til.

Gjest ms_kwang
Skrevet

Man trenger ikke være rusmisbruker eller ha alvorlige sykdommer for å bli uteliggere i Norge. Jeg er på randen nå. Har høy gjeld, mistet jobben og hadde problemer med å skaffe ny jobb. Fikk omsider 50% stilling, men da hadde gjelden øket mye, og mye var inkasso. I den kommunen jeg bor finnes det ingen ledige kommunalboliger (er over 50 i køen før meg for å få de få som er), så alternativet mitt er faktisk gaten, siden jeg ikke har venner eller familie å bo hos. Jeg har ikke tjent nok til å få dagpenger, og har heller ikke krav på sosialstønad. Så det er fullt mulig å "falle mellom to stoler" i Norge. Trist men sant... har ikke jeg vunnet i lotto innen utgangen av året, går huset :( (synd jeg ikke har råd å spille lotto da..) :gjeiper:

Huffda, hadde jeg enda hatt en egen plass å bo, skulle jeg gjerne gitt deg en sofaplass til du får fikset saker å ting :)

*men det har jeg jo ikke, la oss vinne i lotto!men det var jo pengene å spille for da!-.-*

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Er det mulig for en norsk statsborger å bli uteligger? I mange land bor det mennesker på gaten fordi de ikke har et hjem og ikke penger til å klare seg selv, men kan det skje i Norge? Og da mener jeg med statsborgere, ikke ulovlige innvandrere. Jeg antar at hvis man er ulovlig innvandrer, vil man ikke be om hjelp... eller?

Trodde mange av narkisene var det jeg.

Skrevet

Du må ta kontakt med alle du skylder penger og fortelle hvor lite du har igjen og be om en nedbetalingsavtale, send de en mail der der du viser til hva du har i inntekt og utgifter, hva du har i gjeld og hva du kan betale på de forskjellige. Namsmannen kan ikke trekke deg om du har mindre enn hans satser igjen (som er litt over sosialtjenestens satser).

Og det er dessverre ingen menneskerettighet å eie et hus, men nå vet du hva som kommer til å skje så da er det vel bedre å lete etter et rimlig kollektiv eller noe så du har et sted å bo, har du inntekt under ca 5000+husleie og strøm vil du ha rett på hjelp hos sosialtjenesten. Grunn til at jeg sier ca er fordi det varierer etter kommune til kommune da satsene er satt av kommunestyret, det er kommet en veiledning fra staten som anbefaller at en skal ha 5197kr igjen etter husleie, strøm og innboforsikring om en bor alene, men det er ikke alle kommuner som følger den veiledningen.

Gjest ms_kwang
Skrevet

Det er mange rumenere i norge, tiggere/uteliggere, men er ikke alle av de som er narkomane heller.

Grunn at de kommer til norge er som oftest at de har så høy gjeld i romania, at de heller drar til norge for å prøve å tjene penger her. Er mange av rumenerne som sier at hadde de tjent nok så ville de dratt tilbake.

Var en ung herremann oppe i nord som hadde gitt en Rumensk familie husly 2 måneder Desember/januar, mens han selv dro på ferie.

Rumenerne var takknemlig, det mannen gjorde også var å fylle opp kjøleskap,matskap/fryser slik at de hadde mat den måneden.

Han kom tilbake, huset sto der, ingenting var stjelt eller noe sånt.

Jeg synes at flere bør hjelpe hverandre, ikke se ned på de som er ute på gata.

(eller...jeg går forbi de som kommer rett oppi meg og MASER om penger i koppen!) Men de som sitter der, og ikke engang gir øyekontakt eller noe sånt, har skjedd ett par ganger hvor jeg har gått inn på narvesen eller en annen kiosk, kjøpt en varm kaffe, gått bort, spandert den gitt personen 50kr. Sitte der å småprate litt. Og vet du hva? Det føles helt utrolig deilig å gjøre en god gjerning en gang i blant. Sist gang jeg gjorde det, for noen uker siden, rumeneren veeeeldig dårlig engelsk, enda verre norsk, men hun begynte å gråte og takket meg og flere ganger si "god bless you, god bless you" mens hun nesten halveis ristet handa mi av meg :fnise:

Men det var en god følelse.

Gjest ms_kwang
Skrevet

det er kommet en veiledning fra staten som anbefaller at en skal ha 5197kr igjen etter husleie, strøm og innboforsikring om en bor alene, men det er ikke alle kommuner som følger den veiledningen.

Grr jeg har 1500kr til mat og slike ting ETTER at leie/strøm og sånt er betalt *grr*

Men dekning av noe som helst har jeg ikke fått krav på enda! :(

Enda jeg har vært flere ganger hos nav, å fått nesten døra slengt tilbaket i ansiktet >.<

får ta meg en tur tilbake igjen jeg! >.> må jo ha rett på noe! :)

Skrevet

Du må ta kontakt med alle du skylder penger og fortelle hvor lite du har igjen og be om en nedbetalingsavtale, send de en mail der der du viser til hva du har i inntekt og utgifter, hva du har i gjeld og hva du kan betale på de forskjellige. Namsmannen kan ikke trekke deg om du har mindre enn hans satser igjen (som er litt over sosialtjenestens satser).

Og det er dessverre ingen menneskerettighet å eie et hus, men nå vet du hva som kommer til å skje så da er det vel bedre å lete etter et rimlig kollektiv eller noe så du har et sted å bo, har du inntekt under ca 5000+husleie og strøm vil du ha rett på hjelp hos sosialtjenesten. Grunn til at jeg sier ca er fordi det varierer etter kommune til kommune da satsene er satt av kommunestyret, det er kommet en veiledning fra staten som anbefaller at en skal ha 5197kr igjen etter husleie, strøm og innboforsikring om en bor alene, men det er ikke alle kommuner som følger den veiledningen.

Har såklart fått ordnet best mulig nedbetalingsordning, men er fortsatt ikke god nok, dessverre. Selger jeg huset, går jeg i tap, med tanke på gjelden i tillegg til huslånet.(kan jo legge til at huslånet bare er på 400000, og jeg bor i et ganske crappy hus.) Har snakket med namsmann/politi om gjeldsordning, men er for ung (og har ingen barn - heldigvis?). Har og snakket med alt av banker inkludert kommunen/husbanken om finansiering, men ingen håp der. Her jeg bor er det og et fryktelig trangt leiemarked, med maaange på listen (jeg har ikke råd til depositum engang!) og det fins ingen kollektiv. Har og vært i kontakt med bank2 og bluestep, men belåningsgraden på huset var for stor i forhold til den nye taksten. Så - selvfølgelig har jeg prøvd alt (jeg vet om) for å beholde hjemmet mitt.. :) Hvis noen har noen insider-tips eller altfor mye penger å bli kvitt, kom gjerne med svar :)

Skrevet

De fleste som bor på gata i Norge er alkoholikere eller narkomane.

Det er sånn i Norge at ALLE har krav på et sted og bo og livsopphold, har man ikke mulighet til å skaffe dette selv så MÅ sosialkontoret stille opp å gi penger så man kan leie en leilighet, kjøpe mat og betale strøm.

For å få disse godene blir man stilt krav til. Som f.eks må man være registrert arbeidsøker, man må møte på nav vær dag å søke jobber og skulle sosialkontoret komme med et tiltak om arbeidstrening ol så må man ta imot og kan ikke nekte.

For rusmisbrukerne er dette vannskelig da de ofte får et krav om å være rusfri, dette klarer de ikke og får ofte gjennom sosialkontoret tilbud om kommunal bolig etter endt behandling hvis de reiser på en avrusnings klinikk.

Mange vil ikke avruse seg og siden man ikke kan holde på i Norge å betale folk for å dope seg så er det sånn skjebnen deres blir.

Og da blir ofte det eneste tilbudet som tidligere nevnt hosbits etc.. noe veldig mange ikke vil på.

Men vi "normale" oppegående mennesker kommer aldri til å havne som uteliggere i Norge samme hva som skjer.

De fleste rusmisbrukere trenger ikke oppfylle slike krav som du skisserer over her, da de er uføretrygdet og derfor har fast trygd uten krav tiljobbsøking o.l. Selvsagt bruker de trygda på rus, men sosialkontoret (?) har plikt til å betale for bolig i sånne tilfeller. Men det er som noen over her sier, at noen velger å bo på gata framfor hospits, og noen har så dårlig boevne at de ikke kan bo i en leilighet uten å totalramponere den i løpet av kort tid.

Skrevet

Men til og med når man er i en slik situasjon kan man kanskje få gjeldssanering eller en annen ordning (personlig konkurs?), og så rett til sosialstønad. Det er selvsagt kjempetungt og ikke noe man ønsker seg, og det er ikke sikkert du er nødt til å havne der, men vi hadde en nabo tidligere som jeg vet hadde havnet i den situasjonen - vedkommende hadde likevel mulighet for å bo. Nav kan jo hjelpe til med husleia selv om man ikke leier kommunal bolig, og dersom du ikke er noen "vanskelig" sosialklient kan det godt hende private vil leie ut til deg.

Skrevet

Har såklart fått ordnet best mulig nedbetalingsordning, men er fortsatt ikke god nok, dessverre. Selger jeg huset, går jeg i tap, med tanke på gjelden i tillegg til huslånet.(kan jo legge til at huslånet bare er på 400000, og jeg bor i et ganske crappy hus.) Har snakket med namsmann/politi om gjeldsordning, men er for ung (og har ingen barn - heldigvis?). Har og snakket med alt av banker inkludert kommunen/husbanken om finansiering, men ingen håp der. Her jeg bor er det og et fryktelig trangt leiemarked, med maaange på listen (jeg har ikke råd til depositum engang!) og det fins ingen kollektiv. Har og vært i kontakt med bank2 og bluestep, men belåningsgraden på huset var for stor i forhold til den nye taksten. Så - selvfølgelig har jeg prøvd alt (jeg vet om) for å beholde hjemmet mitt.. :) Hvis noen har noen insider-tips eller altfor mye penger å bli kvitt, kom gjerne med svar :)

Hvis det er så trangt leiemarked kan du kanskje leie ut selv?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...