Vendie Skrevet 19. november 2011 #1 Skrevet 19. november 2011 Katten min kom inn for et par dager siden med helt slapp hale. Vi var hos veterinæren i går, og røntgen viste at det ikke var noe brudd, men en hevelse helt oppe ved halerota. Han fikk en antibiotikasprøyte og skal ha smertestillende en gang daglig, og vi fikk beskjed om at det burde være tegn til bedring innen en uke eller to, hvis ikke må vi tilbake og vurdere amputasjon. Jeg kjenner at dette bekymrer meg sånn! I dag har han bare ligget under vasken på badet, har ikke vist noen tegn til å ville komme ut. Han har heller ikke bæsjet, men har vært og tisset på kassen. Det jeg egentlig lurer på er om noen av dere har erfaringer med det samme? Det er virkelig ingen tegn til liv i halen, men jeg må kanskje gi det noen dager til før jeg blir alt for stressa... Kanskje det er smertene som gjør at han bevisst ikke rører på halen, og at det er derfor han bare ligger stille også? Noen som vil dele erfaringer med meg?
Miki Skrevet 19. november 2011 #2 Skrevet 19. november 2011 Katten min hadde forstuet eller forslått halen en gang. Hun var veldig forsiktig og ville helst være alene (under seng, sofa). Det gikk over etter noen uker. Jeg tror ikke katten din blir ulykkelig om halen må bort. Vi får bare vente å se om det blir bedre, noe det helt sikkert blir
Gjest Lille-pus Skrevet 19. november 2011 #3 Skrevet 19. november 2011 Litt erfaring med noe likende ja. Min aller, aller første hjertenskjær kom hjem en dag med halen hengende rett ned som et lodd. Vondt var det tydeligvis også, og han ville ligge på gjesterommet. Alene. Dette var (selvsagt) en lørdagskveld (som typiske er). Søndag var det absolutt ingen bedring, og matmor begynte å tenke tanker om hale-brudd og påfølgende amputasjon. Men så lenge formen var relativt god så var det ingen grunn til å kalle ut vakthavende vetrinær. Mandag var det derimot rett til vetrinæren, røntgen (noe som var "noe" utfordrende siden han jo hadde vondt i halen, og jeg måtte prøve å holde halen i ro mens vi tok røntgenbildene. Det var ingen brudd, kun ett ledd som mitt årvåkne øye konstaterte var bittelitt ute av stilling, men han hadde fått et skikkelig halebitt (av en annen katt) og ble satt på antibiotika (og fikk en 2 dages smertestillende sprøyte av vetrinæren. Etter rundt en ukes tid, så heiste han på nytt halen til hilsen Halebitt finner sted når vinneren av kampen hugger tak i den tapende, flyktende part, og setter tennene dypt inn taperens halerot.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2011 #4 Skrevet 20. november 2011 Min katt skadet også halen sin en gang og greide ikke å bruke den i det hele tatt. Etter ca en ukes hvile begynte hun så smått å røre på den igjen. Så jeg tror du bare kan slappe av, det går sikkert fint.
Vendie Skrevet 24. november 2011 Forfatter #5 Skrevet 24. november 2011 Nå har det gått en uke, og halen er livløs enda. Han er litt kvikkere og det virker som om smertene begyner å avta, men han vil fremdeles helst være i fred. Ligger under sofaen, og må lokkes frem med noe godt når jeg synes det er på tide at han går på do. Mat og drikke setter jeg foran sofaen så stikker han bare hodet ut og forsyner seg. Regner med at noe av grunnen til at han ikke vil komme ut er at vi har en veldig leken kattunge som han vet kommer til å hoppe på ham hvis han kommer frem. Hvor lang tid skal jeg gi ham, tror dere? Er alt håp ute hvis halen ikke er bedre neste uke? Det virker jo som om veterinæren mente det, men jeg synes hun var litt kjapp med å foreslå amputering. På den annen side kan han jo ikke gå rundt sånn mye lengre, men hvis jeg kanskje venter en ekstra uke, bare...? Hva tror dere?
Gjest Lille-pus Skrevet 24. november 2011 #6 Skrevet 24. november 2011 Jeg synes du skal ta en telefon til vetrinæren jeg. Ta gjerne den telefonen nå. Hør med vetrinæren hva hun mener om saken. Dersom det ikke er liv i halen så vil den faktisk være en fare for pusen din fremover. Dette ettersom en hale uten liv fort blir skadet uten at halens eier merker det, og en skadet hale uten liv er desverre fort utsatt for koldbrann. Dersom halen er helt uten liv, og uten fremtidsutsikter, så er det faktisk best å amputere halen så fort som mulig. Pus uten hale vil da bli en lykkeligere pus enn han er nå (i skjul uten sofaen hele tiden, redd for å bli angrepet av en leken kattunge. Altså; ring vetrinæren og diskuter med henne. Hun vil sikekr ha ham inn en snartur, undersøke halen for mulig liv og gi en ganske klar anbefaling.
ashera Skrevet 24. november 2011 #7 Skrevet 24. november 2011 Dette skjedde med vår katt, halen var lam i en uke, men ble gradvis seg selv i løpet av to uker (ringte veterinær og fikk beskjed om å se det an). I mellomtiden var den tydelig lei seg og ville helst være i fred for både oss og den andre katten.
Gjest PaN Skrevet 2. april 2019 #8 Skrevet 2. april 2019 Gammel tråd men spør likevell, katten min på 3 kom inn 3 dagersiden med hale som pekte rett ned som en L med såvidt bevegelse helt på tuppen av halen, med noe hevelse på toppen av halen ved rumpen, han er dårlig form og har lite energi. Men han leker i 5 min før han blir slapp, han spiser og går i kattedoen jeg satt fram med ny sand. Han vil ikke være alene, når han først går så fotfølger han meg som vanlig og vil være i samme rom som meg, så jeg tenkte kanskje se det an ettersom han viser å kan leke spise gå på do? Han sover for det meste mer en vanlig. Skal jeg ringe i senere i dag eller se an?
Glidelås Skrevet 2. april 2019 #9 Skrevet 2. april 2019 4 minutter siden, Pan skrev: Gammel tråd men spør likevell, katten min på 3 kom inn 3 dagersiden med hale som pekte rett ned som en L med såvidt bevegelse helt på tuppen av halen, med noe hevelse på toppen av halen ved rumpen, han er dårlig form og har lite energi. Men han leker i 5 min før han blir slapp, han spiser og går i kattedoen jeg satt fram med ny sand. Han vil ikke være alene, når han først går så fotfølger han meg som vanlig og vil være i samme rom som meg, så jeg tenkte kanskje se det an ettersom han viser å kan leke spise gå på do? Han sover for det meste mer en vanlig. Skal jeg ringe i senere i dag eller se an? Ring uansett ❤️
Glidelås Skrevet 2. april 2019 #10 Skrevet 2. april 2019 Når det kommer til dyrene våre, som ikke verbalt kan fortelle hvordan de har der, så bør man absolutt ringe en gang for mye, enn en gang for lite. God bedring til pus ❤️
Gjest PaN Skrevet 2. april 2019 #11 Skrevet 2. april 2019 Akkurat nå, Glidelås skrev: Når det kommer til dyrene våre, som ikke verbalt kan fortelle hvordan de har der, så bør man absolutt ringe en gang for mye, enn en gang for lite. God bedring til pus ❤️ Blir nok å ringe, var bare mest for å høre råd men tusen takk. Gir han en klem fra deg ❤️
Glidelås Skrevet 2. april 2019 #12 Skrevet 2. april 2019 Akkurat nå, Pan skrev: Blir nok å ringe, var bare mest for å høre råd men tusen takk. Gir han en klem fra deg ❤️ Ja skjønner deg godt, har vært usikker selv. Men har iallefall aldri angret på en telefon for mye, kan fort se for meg man kan angre på en for lite 💔 Håper halen og pus blir bra igjen 💙 1
Sliten&kjørt52 Skrevet 2. april 2019 #13 Skrevet 2. april 2019 (endret) Når jeg var guttunge kom hele familien kjørende ned til huset, -trodde pus hadde fanget mus. Så en pelsdott han, Christian styra med. Pelsdotten viste seg å være haletippen, som var av. Vet. prøvde å redde resten, men nabobikja hadde gjort en grundig jobb, -så det meste måtte kappes etter noen dager. Gikk helt bra, -levde vel i mange år. Med en stump. Nytt navn, da, -Christian Kvart... Håper seff det går seg til for dere, -men er ikke værdens undergang med amputasjon. a. Endret 2. april 2019 av Sliten&kjørt51
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå