AnonymBruker Skrevet 19. november 2011 #1 Skrevet 19. november 2011 Hei! Jeg har vært kjempestreng med meg selv de siste mnd, spist sunt og minimalt med godteri. Når jeg først har spist snop, har jeg valgt ting med mindre kcal i, f.eks popcorn og saltstenger. Nådde idealvekten for vel en mnds tid siden. Nå i helgen har jeg kjøpt inn favorittsjokoladen og chipsen, henholdsvis storplate og chipspose på 200 gram. Har bare spist litt av det, men merker at jeg er sugen på å spise til jeg blir kvalm, ergo alt! Kan jeg gjøre dette med god samvittighet uten at vekten går opp? Vil jo kunne kose meg, samtidig som jeg vil beholde vekten. Merker at jeg har gjort ting på feil måte, kuttet ut alt jeg liker, tror aldri sjokoladen har smakt så godt som nå :gjeiper: Hva sier dere?
Betty2 Skrevet 19. november 2011 #2 Skrevet 19. november 2011 Mindre kalorier inn enn ut, dvs hvis du trener i morgen, løper/sykler litt lenger, så skal du kunne kose deg med god samvittighet
Athene Skrevet 19. november 2011 #3 Skrevet 19. november 2011 Hvis du har nådd en stabil vekt og så begynner å putte i deg den mengden godteri igjen fyker du rett opp igjen. Det handler om å finne et kosthold og en treningsmengde som du kan leve med på sikt. En dag i uka har nok ikke så mye å si, du kan jo kompansere med trening. Men dette er jo snakk om over 2000 kalorier, omtrent ditt dagsbehov, uten at jeg er helt stø på akkurat dette. Hvilken effekt dette vil ha om du gjør dette hver uke kan ingen svare på, det er jo avhengig av hvordan kalorier inn og kalorier ut ser ut når du ser uka under ett. Spiser selv det jeg vil av sjokolade og god mat, men kompanserer med en god mengde trening. Det er min måte. Men jeg ser også folk her inne som har en spisedag og holder seg i nakken resten av uka, de har sikkert noen tips de også.
AnonymBruker Skrevet 19. november 2011 #4 Skrevet 19. november 2011 Mindre kalorier inn enn ut, dvs hvis du trener i morgen, løper/sykler litt lenger, så skal du kunne kose deg med god samvittighet En chopspose + en stor sjokoladeplate klarer man ikke å trene bort i en økt. Med unntak av om det er en hel dag på ski, topptur eller sykling det er snakk om.
AnonymBruker Skrevet 19. november 2011 #5 Skrevet 19. november 2011 Men man går vel ikke opp i vekt pga én dag? La oss si jeg spiser masse snop en gang i mnd, og ikke hver helg.
Betty2 Skrevet 19. november 2011 #6 Skrevet 19. november 2011 En chopspose + en stor sjokoladeplate klarer man ikke å trene bort i en økt. Med unntak av om det er en hel dag på ski, topptur eller sykling det er snakk om. Det er ikke snakk om å trene vekk alt, men om å trene litt ekstra for å ta litt flere kaorier.... Om du ts koser deg i kveld, så vil nok ikke det gjøre noe, men om du gjør det til et fast rituale f eks 1 gang i mnd, er ikke godt å si, kan være du da legger på deg et kilo eller 2. kommer ann på hvor lett det var for deg å gå ned i vekt.
AnonymBruker Skrevet 19. november 2011 #7 Skrevet 19. november 2011 Vel, jeg gikk ned ved hjelp av lavkalori. Ligger nå på ca 1500 kcal om dagen, også i helgene. Unntaket er i dag da jeg faktisk hadde lyst til å kose meg ekstra med noe godteri, da jeg ikke har gjort det på ihvertfall en mnd. Gikk opp i vekt av dårlig kosthold og snop så og si hver eneste dag. Var dog aldri overvektig, bare litt for mye fett her og der :gjeiper:
Kamikatze Skrevet 19. november 2011 #8 Skrevet 19. november 2011 Et annet aspekt er at forpakninger til digg er mye større nå, enn tidligere. Før i tiden koste folk seg med den minste sjokoladeplata og en bitteliten potetløvpose. I dag gnafser ett menneske i seg ei kingsize familiepakning som svelges ned med halvannen liter cola, og avsluttes med ei kjempediger sjokoladeplate som ville fått hodene til å eksplodere og øynene til å sprette ut av etterkrigsgenerasjonens, seksti- og søttitallets barn. Hold sjokoladeplata innenfor bukselinningen. Så mye omtrent legger du på deg av den. En liten plate tar kortere tid å forbrenne, og er et utmerket kaloritilskudd ved større fysiske utskeielser. Men hvor mange maraton løper vi, egentlig? Du skal selvsagt unne deg litt snadder iblant, men du bør synliggjøre for deg selv hvilket fysisk arbeide det faktisk utgjør å forbrenne denne låvedøren av ei sjokoladeplate.
Ethereal Skrevet 19. november 2011 #9 Skrevet 19. november 2011 Du blir ikke tjukk av å spise godteri EN kveld. 3
AnonymBruker Skrevet 19. november 2011 #10 Skrevet 19. november 2011 Du har lyst å kose deg, og det er det samme som å spise til du blir kvalm? Jeg har selv vært glad i store mengder sjokolade/potetgull for en del år siden. Jeg kunne uten problemer spise en stor pose potetgull og en stor plate sjokolade på en kveld. I dag blir jeg dårlig bare av tanken. Det holder i massevis med kanskje ei skål som rommer 2 dl med potetgull og 2-3 ruter sjokolade, så er jeg kjempemetta på godis. Akkurat nå spiser jeg ikke det engang, men generelt er det nok for meg. For å komme meg fra å innta enorme mengder godteri på en kveld til å ikke makte å spise halvparten så mye om jeg prøvde aldri så hardt, hadde jeg en lengre periode helt uten godteri av noe slag. Kroppen fikk vent seg av med uvanene og når jeg da fikk smake godteri/snacks igjen så klarte jeg rett og slett ikke så mye. Nå koser jeg meg faktisk med godsakene i små mengder istedet for å "tvangsfore" meg selv fordi jeg innbilte meg at det var kos. Det er ikke kos når man er kvalm etterpå eller har et ekkelt belegg på tunga og tennene. La kroppen bestemme hvor mye som er kos istedet for hodet (hodet trenger lengre tid på å venne seg av med dårlige vaner enn kroppen), så blir nok mengdene mer passelige. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 20. november 2011 #11 Skrevet 20. november 2011 Jeg har en teori om at hvis man spiser masse kalorier på en gang, f.eks en lørdagskveld m/pizza, øl, potetgull, godter og/eller is klarer ikke kroppen å ta opp absolutt alle kaloriene. Så hvis man først skal skeie ut kan man like gjerne skeie ut mye på en gang. Hvis du plutselig spiser voldsomt en dag, og kroppen er vant til en liten matmengde, så vil det kunne medføre at ikke alle kaloriene tas opp. Dette føre til at ufullstendig ernæring passerer videre nedover i tarmsystemet og havner i endetarmen. Dette produserer svært mye tarmgass, og du kan begynne å "putre" mye. Tarmgassen er også svært illeluktende. Kroppen får også et slags "sjokk" pga alle kaloriene og vil sette opp forbrenningen for å kunne ta seg av/kvitte seg med alt du spiser. Jeg skeier ut selv en gang i uken, men får ikke disse tarm/gass probleme. Og jeg går overhode ikke opp i vekt, noe jeg gjerne hadde trengt.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2011 #12 Skrevet 20. november 2011 Jeg tror egentlig det er litt oppskrytt. Dersom jeg propper i meg masse drit én dag av og til, tviler jeg sterkt på at jeg går opp 1 kg lissom. Også synes jeg det er litt teit å si at "ta en ekstra hard treningsøkt." Hvorfor det? Man kan vel spise masse drit en dag uten at det har utslag på vekten? Forskjellen er om man gjør det en gang av og til, eller hver dag.
Capricorn Skrevet 20. november 2011 #13 Skrevet 20. november 2011 Jeg tror det er det du spiser til daglig som har noe å si for vekten. Ikke at man skeier ut en lørdag i ny og ne eller i julen. Alt med måte selvfølgelig
Capricorn Skrevet 20. november 2011 #14 Skrevet 20. november 2011 Jeg har en teori om at hvis man spiser masse kalorier på en gang, f.eks en lørdagskveld m/pizza, øl, potetgull, godter og/eller is klarer ikke kroppen å ta opp absolutt alle kaloriene. Så hvis man først skal skeie ut kan man like gjerne skeie ut mye på en gang. Hvis du plutselig spiser voldsomt en dag, og kroppen er vant til en liten matmengde, så vil det kunne medføre at ikke alle kaloriene tas opp. Dette føre til at ufullstendig ernæring passerer videre nedover i tarmsystemet og havner i endetarmen. Dette produserer svært mye tarmgass, og du kan begynne å "putre" mye. Tarmgassen er også svært illeluktende. Kroppen får også et slags "sjokk" pga alle kaloriene og vil sette opp forbrenningen for å kunne ta seg av/kvitte seg med alt du spiser. Jeg skeier ut selv en gang i uken, men får ikke disse tarm/gass probleme. Og jeg går overhode ikke opp i vekt, noe jeg gjerne hadde trengt. Jeg trodde det var da man la på seg? Når kroppen ikke klarer å bruke opp alle kaloriene så finner den bare et fint lagringssted på lår, mage og hofter. Eller har jeg missforstått?
AnonymBruker Skrevet 20. november 2011 #15 Skrevet 20. november 2011 Jeg tror egentlig det er litt oppskrytt. Dersom jeg propper i meg masse drit én dag av og til, tviler jeg sterkt på at jeg går opp 1 kg lissom. Også synes jeg det er litt teit å si at "ta en ekstra hard treningsøkt." Hvorfor det? Man kan vel spise masse drit en dag uten at det har utslag på vekten? Forskjellen er om man gjør det en gang av og til, eller hver dag. Helt enig med deg. Folk i dag overdriver mye når de kommer til mat og trening. Så lenge man spiser sunt gjennom uka og ikke sitter på rompa mesteparten av dagen, så kan man godt ha en dag i uken hvor man skeier ut, det gjør ingenting. Er det noen som har blitt overvektige av å skeie ut en dag i uken? Don't think so.
HopelessFear Skrevet 20. november 2011 #16 Skrevet 20. november 2011 Det er mye overdrivelser som er ute å går. Jeg ville heller fordelt godene utover uka istedet, så kroppen kan bryte det ned på forskjellig tidspunkt. Så det ikke er en dag som er over 2000 kalorier, og resten er på 1500. Da får kroppen kalorisjokk og kan gå i sparemodus.
Gjest made4u Skrevet 20. november 2011 #17 Skrevet 20. november 2011 Hei! Jeg har vært kjempestreng med meg selv de siste mnd, spist sunt og minimalt med godteri. Når jeg først har spist snop, har jeg valgt ting med mindre kcal i, f.eks popcorn og saltstenger. Nådde idealvekten for vel en mnds tid siden. Nå i helgen har jeg kjøpt inn favorittsjokoladen og chipsen, henholdsvis storplate og chipspose på 200 gram. Har bare spist litt av det, men merker at jeg er sugen på å spise til jeg blir kvalm, ergo alt! Kan jeg gjøre dette med god samvittighet uten at vekten går opp? Vil jo kunne kose meg, samtidig som jeg vil beholde vekten. Merker at jeg har gjort ting på feil måte, kuttet ut alt jeg liker, tror aldri sjokoladen har smakt så godt som nå :gjeiper: Hva sier dere? Det første jeg vil si til deg, er at det er litt synd at du har den koblingen som du har i din hjerne, nemlig det at du trenger noe godt for å kose deg. Mange har det slik, og jeg er selv en av dem. Dessverre har jeg lært meg at i mange diverse situasjoner så trenger man noe godt å spise for at man skal kunne kose seg, f.eks. dersom jeg ser en god film eller er på kino (men også i mange andre sammenhenger). Ofte tyr man da til svært usunne alternativer, som f.eks. chips og sjokolade som du sikter til - ofte skylles det hele også ned med brus som ikke er helt heldig det heller. Ting ville blitt lettere om man ikke hadde denne feilkoblingen, altså dersom man ikke hadde lært seg at man trenger snopet for å f.eks. skal kunne kose seg med en film eller en god bok etc. Finnes mange varianter av slik tillært kos, f.eks. tyr mange til snop når de er ute og reiser eller du finner dem som når de handler gjør handleturen koseligere ved å kjøpe med seg en sjokolade dem spiser på hjemveien etc. Hva jeg tror du burde prøve, er å løsrive deg fra den koblingen - eventuelt at du begynner å belønne deg selv med annet enn det aller mest usunne. Selv lagde jeg meg kaffe latte o.l. og koste meg med dette i stedet for snopet når jeg følte behov for å belønne meg selv. Aller heslt skulle jeg hatt det slik, at behovet for å belønne meg selv med noe godt ikke var der i det hele tatt, vi snakker jo om et psykisk behov heller enn ett fysisk behov her. Du forbinder det å spise chips og sjokolade med kos, og det er synd da det jo gir en følelse av at du ikke kan kose deg uten - noe som avgjort ikke stemmer. Jo da, jeg kjenner følelsen av å gå på kino uten noe godt og spise. Jeg hadde blitt helt satt ut og rastløs av det, opplevelsen ville ikke blitt den samme for å si det mildt. Litt synd det, siden det ikke hadde trengt å være slikt og bare fordi det er noe jeg har lært meg og hvordan ting etter hvert er blitt for min del. Ofte misunner jeg dem som kan gå på kino og se en film uten det usunne snackset, og likevel ikke har en følelse av at noe mangler og koser seg like greit uten. Du sier du vil spise alt og bli dårlig... Vell, jeg har gjort akkurat det mang en gang, og blitt innhentet av den ille følelsen i ettertid. Den vil innhente deg også om du gjør det, angeren og ubehaget dersom du spiser så mye at du blir dårlig. Jeg vil spørre, om det egentlig er det du vil, og om det egentlig er koselig og behagelig å spise seg dårlig? Svaret er trolig nei... Likevell vet jeg at det ikke alltid er enkelt å stå imot, nettopp fordi man har den feilkoblingen vi begge har, vi forbinder dessverre det å spise med kos og har følelsen av at vi ikke riktig kan kose oss uten noe godt å spise. Dog er det den linken du bør få brutt...
Gjest made4u Skrevet 20. november 2011 #18 Skrevet 20. november 2011 Et annet aspekt er at forpakninger til digg er mye større nå, enn tidligere. Før i tiden koste folk seg med den minste sjokoladeplata og en bitteliten potetløvpose. I dag gnafser ett menneske i seg ei kingsize familiepakning som svelges ned med halvannen liter cola, og avsluttes med ei kjempediger sjokoladeplate som ville fått hodene til å eksplodere og øynene til å sprette ut av etterkrigsgenerasjonens, seksti- og søttitallets barn. Hold sjokoladeplata innenfor bukselinningen. Så mye omtrent legger du på deg av den. En liten plate tar kortere tid å forbrenne, og er et utmerket kaloritilskudd ved større fysiske utskeielser. Men hvor mange maraton løper vi, egentlig? Du skal selvsagt unne deg litt snadder iblant, men du bør synliggjøre for deg selv hvilket fysisk arbeide det faktisk utgjør å forbrenne denne låvedøren av ei sjokoladeplate. Akkurat dette, at vi lever i et king-size samfunn er det mange som påpeker, og det stemmer veldig bra. Aldri har sjokoladene og snopeposene vært større enn hva dem er i dag, det samme gjelder forøvrig brusflaskene og ikke minst porsjonene hos McDonalds m.m. I mange tilfeller spiser folk seg dårlig nettopp fordi alt er blitt så stort og fordi dem spiser til det er tomt eller dem er dårlig. Det er et problem.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2011 #19 Skrevet 20. november 2011 Kanskje du ikke burde spise opp absolutt alt? Jeg er slik som ikke spiser godteri annet enn på enten fredag eller lørdagskveld. Da er det slik at jeg spiser lunsj og middag på den valgte dagen, for så å begynne å spise godteri/potetgull i 6-7tida. Da blir jeg såpass fort kvalm at jeg ikke har sjangs til å få i meg mer mat resten av kvelden. Altså erstatter jeg 2 måltider med snop, og på den måten får jeg ikke i meg mye mer kalorier enn det jeg gjør på vanlige dager. Synes du skal få kose deg jeg. Og om du ser at du går opp i vekt pga dette, så roer du jo bare ned igjen.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2011 #20 Skrevet 20. november 2011 Spis det du vil, kos deg! Det er helg, man må unne seg litt godt uten å tenke på kalorier, da blir man gal til slutt. Og som mange sier, det er stor forskjell på å spise usunt i helgene kontra å gjøre dette hver dag. Synd at det som smaker så godt, er så usunt :gjeiper:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå