Gå til innhold

Haster! Hvordan få bort stearinlys fra glass bord og gulvmattte?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker Zalo på alt som har med stearin å gjøre. Gulvmatta kan du, om du har plass, legge i fryseren om zalo ikke hjelper :)

Skrevet

Kokende vann - varme smelter stearin. Ta med vannet til flekken, dynk en klut godt (i den ene enden slik at du ikke brenner deg) og gni. Fjern alle rester du klarer å skrape bort først.

Skrevet

Legg mat-/bakepapir på flekken, og stryk forsiktig med strykejern. Varmen smelter stearinet og papiret suger til seg. Flytt på/bytt papiret ofte, det blir fort mettet med stearin.

Obs - forsiktig med teppet... Er ikke sikkert det tåler varme!

• Liker 2
Skrevet

Legg mat-/bakepapir på flekken, og stryk forsiktig med strykejern. Varmen smelter stearinet og papiret suger til seg. Flytt på/bytt papiret ofte, det blir fort mettet med stearin.

Obs - forsiktig med teppet... Er ikke sikkert det tåler varme!

enig

Skrevet

Verken mat- eller bakepapir er absorberende. Tørkerull, derimot, kan brukes.

• Liker 2
Skrevet

Glasset kan du skylle under springen i kokende vann med litt zalo som fjerner fettet i stearinen, bordet kan du enten forsøke å skrape forsiktig av og/eller, som nevnt over her, bruk en varm klut med zalo. Teppet kan du i tillegg til de andre gode forslagene, kanskje snu slik at det stedet som har stearin blir liggende mindre synlig... Lykke til!

Skrevet

Teppet hadde jeg lagt ut nå som det er vinter. Stearinen blir hard så da får du bort en hel del. Etterpå hadde jeg brukt strykejern og absorberende papir som f.eks. et godt tørkepapir.

På glassbordet hadde jeg prøvd ut forskjellige typer såper etter at jeg hadde fjernet det jeg kunne med noe skarpt noe.

Skrevet

Hvis du skal skrape på glassbordet, pass på at det er vått rundt der du skraper, ellers vil du få riper i bordet. Snakker av erfaring.

Skrevet

Mener dere at jeg skal stryke et tørkepapir..? Smelter ikke det fast da? Problemet med matta er at det er sånne firkantige små "riller" og stearinet har selvfølgelig gått inn i mellom de.. Så det spørs om jeg får det bort med å stryke eller å hive ut i kulda.. Store flekker hadde jo forsvunnet men vet ikke me de her..

Finner ikke strykejernet :-(

Bordet fikk en liten ripe men ellers ok!

Skrevet

Strykejernet gjør at stearinen smelter. Tørkepapiret i mellom betyr at det suger til seg den smeltede stearinen.

Skrevet

Jeg bruker Zalo på alt som har med stearin å gjøre. Gulvmatta kan du, om du har plass, legge i fryseren om zalo ikke hjelper :)

Teppet hadde jeg lagt ut nå som det er vinter. Stearinen blir hard så da får du bort en hel del. Etterpå hadde jeg brukt strykejern og absorberende papir som f.eks. et godt tørkepapir.

På glassbordet hadde jeg prøvd ut forskjellige typer såper etter at jeg hadde fjernet det jeg kunne med noe skarpt noe.

KGfolket kjenner tydeligvis ikke til noe man kaller frysespray? Bør vel helst holdes unna glassbordet, for sikkerhets skyld.

Skrevet

Verken mat- eller bakepapir er absorberende. Tørkerull, derimot, kan brukes.

Går fint med bakepapir. Det kjekke er at det ikke kommer stearin gjennom bakepapiret (på strykejernet) og at bakepapir ikke tar fyr sånn helt uten videre. Dessuten ser du hva som skjer gjennom papiret, og siden det er tynt virker varmen fort. Men kanskje ett lag tørkepapir og ett lag bakepapir er en bra kombinasjon også?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...