Potetgull Skrevet 19. november 2011 #1 Skrevet 19. november 2011 For litt over to uker siden hentet jeg en kattunge på ca 12 uker hos en "fostermamma" som tok vare på kattene for en hjelpeorganisasjon som ikke hadde nok plass. Vesle jente-pusen hadde en god og rund mage allerede da jeg hentet henne, og jeg syns det jo bare var veldig søtt. Men nå har hun blitt enda feitere! Hun er allerede tyngre enn den "gamle" katten min, som egentlig er en ganske aktiv og slank katt. Men den nye pusen har en ganske kule-rund mage. Det har bekymret meg litt siden starten, men jeg har ikke hatt annledning til å dra til dyrlegen med henne enda. Hun spiser veldig mye, og maten står alltid fremme om de er sultene, fordi det har aldri vært noe problem med den tidligere pusen. Hun hadde fått ormkur, så det kan vel ikke være mark? Har jeg noen grunn til å være bekymret, eller er dette helt normalt blandt kattunger? Må jo nesten legge til at hun er ikke så ekstremt aktiv, hun løper rundt og herjer med store-pusen, men hun er ikke så leken som en kattunge på hennes alder pleier å være..
Gjest snoopy_93 Skrevet 19. november 2011 #2 Skrevet 19. november 2011 Om pus har mark blir hun TYNNERE ikke feitere. Ta henne med til dyrlegen og hør hva dere kan gjøre. Er mulig hun har en veldig god apetitt. Det har min guttepus som går under navnet bolla.
HopelessFear Skrevet 19. november 2011 #4 Skrevet 19. november 2011 (endret) Kan rett og slett være en lat pus med en god appititt. Vi har nå 4 kattunger i vårt hjem (er fosterhjem.) og alle fire er veldig gode og runde. Kattunger er veldig runde som små, men når de blir bortimot et-to år så pleier de å bli slankere. Endret 19. november 2011 av HopelessFear 4
Puma Skrevet 20. november 2011 #5 Skrevet 20. november 2011 Man slanker ikke kattunger på 14 uker. Ikke alle ormkurene tar egg. Jeg anbefaler en 3 dagers kur med Panacur, den tar alt. Ellers skal kattunger ha en liten kulemage. 7
Gjest ms_kwang Skrevet 20. november 2011 #6 Skrevet 20. november 2011 haha huff da, igjen klarer jeg bare å lese deler av teksten nei klart ikke, kattungen er jo bare en "baby" og alle barn, mennesker og dyr er ofte runde og gode når der er små ^_^ Du får kalle henne Pusuline *Pusur*
HopelessFear Skrevet 20. november 2011 #7 Skrevet 20. november 2011 Man slanker ikke kattunger på 14 uker. Ikke alle ormkurene tar egg. Jeg anbefaler en 3 dagers kur med Panacur, den tar alt. Ellers skal kattunger ha en liten kulemage. De fleste fosterhjemsorganisasjoner setter kattunger på Panacur mens de er i fosterhjemmet. Så det er ikke nødvendig.
Puma Skrevet 20. november 2011 #8 Skrevet 20. november 2011 Her i N-Trøndelag brukes Milbemax mest, og da jeg var fosterhjem i Oppland brukte vi Banminth til så små kattunger. Ingen av disse tar vel egg. Så det er lurt å spørre hva slags ormekur katten har fått.
HopelessFear Skrevet 20. november 2011 #9 Skrevet 20. november 2011 Her i N-Trøndelag brukes Milbemax mest, og da jeg var fosterhjem i Oppland brukte vi Banminth til så små kattunger. Ingen av disse tar vel egg. Så det er lurt å spørre hva slags ormekur katten har fått. I sør-trøndelag bruker en både banminth og panacur. Jeg tviler veldig på at denne katten har orm. Om den hadde hatt det, så hadde den vært tynnere, ikke feitere.
Gjest Lille-pus Skrevet 20. november 2011 #10 Skrevet 20. november 2011 Men... er kattungen fet, eller har den bare stor mage ? Dersom magemet-/tarmsystemet er fullt av parasitter så er det fullt mulig å være en mager kattunge med stor mage. Hvor gammel er hun og hva veier hun ? Om hun er grådig i matfatet så kan det skyldes at det var kamp om maten før hun ble tatt inn og satt i fosterhjem. I slike situasjoner gjelder det å spise som en gal når det er mat tilgjengelig, man vet aldri når det kan bli mat neste gang. Slike reflekser sitter dypt i katter som har opplevd svært begrenset tilgang på mat når de var små. 1
Potetgull Skrevet 20. november 2011 Forfatter #11 Skrevet 20. november 2011 Men... er kattungen fet, eller har den bare stor mage ? Dersom magemet-/tarmsystemet er fullt av parasitter så er det fullt mulig å være en mager kattunge med stor mage. Hvor gammel er hun og hva veier hun ? Om hun er grådig i matfatet så kan det skyldes at det var kamp om maten før hun ble tatt inn og satt i fosterhjem. I slike situasjoner gjelder det å spise som en gal når det er mat tilgjengelig, man vet aldri når det kan bli mat neste gang. Slike reflekser sitter dypt i katter som har opplevd svært begrenset tilgang på mat når de var små. Hun har egentlig bare en stor mage. Hun er vel egentlig ikke feit noen andre steder, men magen er en liten hard kule.. det er derfor jeg var litt bekymret, fordi fettet burde jo fordele seg litt og ikke bare ligge på magen hennes! Hun er vel rundt 14 uker nå, og veier 2095 gram. Hun spiser jevnt utover dagen, men hun spiser også ganske ofte. Så hun overspiser nok ikke heller.. Jeg har fortsatt en "flaske" med sånne dråper man tar i nakken mot orm, etter at den andre pusen fikk en kur for ikke så lenge siden. Men jeg er usikker på om jeg kan gi det til en såpass liten pus.. Men i løpet av neste uke skal jeg jo til dyrlegen med henne for å vaksinere henne, så da kan jeg jo likesågodt vente til da.
Gjest Lille-pus Skrevet 20. november 2011 #12 Skrevet 20. november 2011 I dag er jeg nok flinkest til å spørre om alt mellom himmel og jord... Går hun jevnlig på dokassen og gjør nr. 2 ? Jeg vet at det ikke er spesielt enkelt å skille avføring fra katt nr. 1 og katt nr. 2 Det jeg tenker på er så enkelt som at hun kan ha litt mageproblemer som et resultat av å ha flyttet til sitt permanente hjem. Et hjem med en kompis, overgang til ny (kjempegod) mat kanskje ... ? Utifra vekten ville jeg tordd hun var bittelitt eldre enn 4 mnd. , men siden man nok vet lite om foreldrene så er det ikke godt å vite om det er slik at hun kanskje er litt eldre eller om du ender opp med en stor og kraftig hunkatt Dersom hun også blir kvitt maten hun har spist (har jevnlig avføring med fin konsistens)så ville jeg ventet til dere har time, og tatt det opp med vetrinæren
Potetgull Skrevet 20. november 2011 Forfatter #13 Skrevet 20. november 2011 I dag er jeg nok flinkest til å spørre om alt mellom himmel og jord... Går hun jevnlig på dokassen og gjør nr. 2 ? Jeg vet at det ikke er spesielt enkelt å skille avføring fra katt nr. 1 og katt nr. 2 Det jeg tenker på er så enkelt som at hun kan ha litt mageproblemer som et resultat av å ha flyttet til sitt permanente hjem. Et hjem med en kompis, overgang til ny (kjempegod) mat kanskje ... ? Utifra vekten ville jeg tordd hun var bittelitt eldre enn 4 mnd. , men siden man nok vet lite om foreldrene så er det ikke godt å vite om det er slik at hun kanskje er litt eldre eller om du ender opp med en stor og kraftig hunkatt Dersom hun også blir kvitt maten hun har spist (har jevnlig avføring med fin konsistens)så ville jeg ventet til dere har time, og tatt det opp med vetrinæren Jeg har også mistenkt at hun er litt eldre enn det de fortalte meg, ettersom hun er større enn en 14 uker gammel kattunge. Jeg er ikke sikker på hvor ofte hun gjør nr.2 , men hun er i allefall på do hele tiden, så jeg anntar at det går greit. Har hatt henne på soverommet den første tiden , og der hadde hun en egen do, og det var avføring der hver dag når jeg tømte den, så jeg tror nok ikke at det er noe problem med magen hennes.
Aurora M. Skrevet 20. november 2011 #14 Skrevet 20. november 2011 Hei, og gratulerer med ny pus. Det kan godt være orm selv om hun har fått kur der hun var. Hvis hun hadde flere katter, og tok inn nye etter at denne kom, smitter de raskt hverandre. Jeg pleier derfor å gi de en kur til rett før de flytter. Du behøver heller ikke merke noe på avføringen før de har fått kur og det kommer ut i bøtter og spann.. Når det er sagt, pleier katter med mye orm oftest å bli tynnere ellers i kroppen. Katter som bor i fosterhjem kan ha det med å overspise, fordi de ofte er mange, og de "kjemper" om maten uten egentlig å måtte det. Denne tendensen kan henge i en stund etterpå. Nå er dette en så liten katt, at den nok ikke har fått noen inngrodd vane med å sluke det den får i det fri (hvis den har vært hjemløs utekatt), men som Lille-pus sier, hjemløse katter sluker rått når det først er tilgang på mat, og dette kan være svært vanskelig å plukke av dem! Jeg har selv en her nå, men jeg lar den bare gjøre det (innenfor rimelighetens grenser) fordi det er den korteste veien til å la den skjønne at tiden med matmangel er over. Hvis det går en tid og den fortsetter slik må jeg starte med å porsonere ut, noe jeg håper jeg slipper fordi det kan bli vanskelig i et nytt hjem. Hvis den er på do flere ganger om dagen og avføringen er normal (ikke hard) så vil jeg tro den får riktig for (ellers ville jeg ha anbefalt å forsøke å blande tørrforet med litt våtfor- for tørrfor kan ha en tendens til å bli litt "hardt" for små mager). Jeg ville ha ventet med å foreta meg noe til den har vært hos veterinæren i neste uke, så får du høre hva h*n sier om saken. Lykke til
Mari*Nade Skrevet 19. november 2012 #15 Skrevet 19. november 2012 Hvordan er det med katten nå? Slanket du? Ble den feit? Har et lignende tilfelle på 4mnd som er frisk og rask, men med den kulemagen du beskriver. Dyrlege mener jeg kan vente å se litt, men jeg har hatt feit katt før og ønsker ikke gå igjennom den slakeprosessen igjen når katten er 1år og bælfeit!
Tulling Skrevet 22. november 2012 #17 Skrevet 22. november 2012 Kattunger kan være kålmark, litt tjukk, litt tynn, og så litt tjukk igjen. Skal aldri slanke en katt under ett år med mindre den er så tjukk at det er skadelig for den. Og det bør være etter råd fra vetrinær. Det er ikke vanlig at de små blir direkte feite. 2 kilo på 14 uker er mulig på store katter. Men det er STORT, for alderen. Spesielt på hunkatt.
ninuska_ Skrevet 22. november 2012 #18 Skrevet 22. november 2012 (endret) Min var rundr 2,5kg når han var så liten, så det er fullt mulig at de veier mer enn "normalen". Han er nå et lite beist på 6,5kg. Eneste veterinæren lurte på var om han var en god liten jeger for han hadde fått bittelitt ekstra på magen. Han spiser veldig lite hjemme og er alltid på farten. Men han var sunn og fin - ingen grunn til bekymring. Syns selv nesten 7 kg høres så voldsomt ut. Dyrlegen lærte meg at for å kjenne om katter er normalvekt drar man hendene nedover på ribbeina. Man skal kunne kjenne ribbeina uten å presse inn. Hvis man må "grave fingrene" inn i katten for å kjenne ribbeina er katten for stor Endret 22. november 2012 av ninuska_
AnonymBruker Skrevet 22. november 2012 #19 Skrevet 22. november 2012 Min var rundr 2,5kg når han var så liten, så det er fullt mulig at de veier mer enn "normalen". Han er nå et lite beist på 6,5kg. Eneste veterinæren lurte på var om han var en god liten jeger for han hadde fått bittelitt ekstra på magen. Han spiser veldig lite hjemme og er alltid på farten. Men han var sunn og fin - ingen grunn til bekymring. Syns selv nesten 7 kg høres så voldsomt ut. Dyrlegen lærte meg at for å kjenne om katter er normalvekt drar man hendene nedover på ribbeina. Man skal kunne kjenne ribbeina uten å presse inn. Hvis man må "grave fingrene" inn i katten for å kjenne ribbeina er katten for stor Smart tips! Nå skal ''bolla'' sjekkes Anonym poster: d570e382a7cf91f4662f58bedbf209fa
ninuska_ Skrevet 22. november 2012 #20 Skrevet 22. november 2012 Smart tips! Nå skal ''bolla'' sjekkes Anonym poster: d570e382a7cf91f4662f58bedbf209fa Lykke til. Husk å ta samtidig på begge sider!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå