Gå til innhold

Små bein - for høye hæler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har små bein, str 36 ca.

Men kan man risikere at sko med høyehæler blir for høye da?

At hælen blir så høy at foten rett og slett blir for kort for så høye hæler? Blir nesten som om man må stå på tå?

Prøvde sko med 12 cm hæl en gang, og det ble litt som om foten sto loddrett! (den gjorde jo ikke det, men kjentes nesten sånn ut).

Litt sånn som dette nesten:

http://www.hhplace.org/avatars/chicks66.gif?dateline=1236506035

Hadde foten vært lengre, da ville det vel ikke blitt så bratt? Eller man ville ikke stått så mye frempå tærne?

Eller blir teorien min feil :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Har små bein, str 36 ca.

Men kan man risikere at sko med høyehæler blir for høye da?

At hælen blir så høy at foten rett og slett blir for kort for så høye hæler? Blir nesten som om man må stå på tå?

Prøvde sko med 12 cm hæl en gang, og det ble litt som om foten sto loddrett! (den gjorde jo ikke det, men kjentes nesten sånn ut).

Litt sånn som dette nesten:

http://www.hhplace.org/avatars/chicks66.gif?dateline=1236506035

Hadde foten vært lengre, da ville det vel ikke blitt så bratt? Eller man ville ikke stått så mye frempå tærne?

Eller blir teorien min feil :P

Jeg har også str 36, og føler det også sånn. Vet ikke om det er noe reell foskjell, men føler liksom at høye heler ser mer "ekstremt" ut på små føtter, eller hvordan jeg skal forklare det. Men jeg syns det er sexy da :fnise:

Skrevet

Jeg har også str 36, og føler det også sånn. Vet ikke om det er noe reell foskjell, men føler liksom at høye heler ser mer "ekstremt" ut på små føtter, eller hvordan jeg skal forklare det. Men jeg syns det er sexy da :fnise:

Enig, er sånn det er :)

Skrevet

"Fallhøyden" er like ekstrem på alle størrelsene.

Skrevet

Jeg tror ikke denne teorien stemmer helt. Tror nok høyden/vinkelen er lik uansett størrelse.

Jeg er en str. 36 og går lett på 12 cm.

Skrevet

"Fallhøyden" er like ekstrem på alle størrelsene.

Ja, det er jo enig i. Mente bare at det SER mer ekstremt ut på små føtter :)

Skrevet

Jeg synes små føtter ser bedre ut med høye hæler enn svære føtter og høye hæler. Store føtter blir liksom aldri pent føler jeg.

Selv er jeg en 35-36 og synes ikke 12 cm er vanskelig å gå på :) I alle fall ikke om skoene er av god kvalitet.

Skrevet

Fallvinkelen blir jo ikke lik for alle dersom hælhøyden er den samme. Alle som kan grunnleggende pytagoras skjønner jo det(eller bør skjønne). Man kan gjøre den lik ved å ha ulikt platå framme, men skal både hælhøyde og platå være likt må nødvendigvis vinkelen på fotbladet bli ulik.

• Liker 3
Skrevet

jeg har str 36, og har ingen problemer meg å gå med 12 cm :)

Skrevet

Fallvinkelen blir jo ikke lik for alle dersom hælhøyden er den samme. Alle som kan grunnleggende pytagoras skjønner jo det(eller bør skjønne). Man kan gjøre den lik ved å ha ulikt platå framme, men skal både hælhøyde og platå være likt må nødvendigvis vinkelen på fotbladet bli ulik.

Dette er selvsagt helt korrekt.

Det er vel ikke uten grunn at lave asiatiske kvinner nesten alltid bruker platform...

Skrevet

jeg har str 36, og har ingen problemer meg å gå med 12 cm :)

Gjest Sitronmelisse
Skrevet

Det er høyden på vristen som bestemmer. Høy vrist: ikke noe problem med høye hæler. Lav vrist: vondt som fy.

Jeg har lave vrister og klarer ikke noe over 8 cm..

Skrevet

Fant dette på et engelsk forum:

Armed with a calculator and very rusty trig, I've done some stats on shoe size and heels based on some rather enjoyable measuring!

To maintain the same angle / arch as 4" heels in a size UK 4 1/2 the heel height would need to be:

Size 5 10.2cm

Size 6 10.6cm

Size 7 11.2cm

Size 8 11.6cm

Size 9 12.1cm

Size 10 12.5cm

So for going from size 4 to size 10 you need to add an inch in heel height to have the same proportion, and equally working backwards a 6" on a size 10 shoe would be equivilent to a 5" in size 4 (so I can consider my wife's 5" heels as 6" heels relatively!)

Så hvis man går med hæler som er 12 cm, så vil vinkelen bli forskjellig om man har str 36 eller 40 f.eks. Vil jo bli brattere.

Eller:

Put another way, if the heel stays the same the angle of the shoe changes:

size 4 1/2 45.5 degrees

size 5 44.5

size 6 42.2

size 7 39.4

size 8 37.8

size 9 36.2

Skrevet

Det er høyden på vristen som bestemmer. Høy vrist: ikke noe problem med høye hæler. Lav vrist: vondt som fy.

Jeg har lave vrister og klarer ikke noe over 8 cm..

Hva vil det si at man har lav vrist? Det er litt off topic I know, men jeg ble veldig nysgjerrig på denne tråden :) Jeg syns nemlig selv det er utrolig vanskelig med høye hæler og alt det der så all hjelp og forståelse jeg kan få på emnet er jeg utrolig takknemlig for!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...