humlen3 Skrevet 19. november 2011 #1 Skrevet 19. november 2011 Jeg har lyst til å studere til lektor i realfag på NTNU, men jeg har noen spørsmål jeg hadde håpet å få svar på; - er man med lektorutdannelse i realfag være kvalifisert til andre yrker? - hvilke fagkombinasjoner gir størst jobbmuligheter? (Alternativer: matematikk og biologi, kjemi og biologi, matematikk og fysikk, matematikk og informatikk) Forstår det kan være litt vanskelig å svare.. men hva tror dere?
Gjest Tekola Skrevet 20. november 2011 #2 Skrevet 20. november 2011 Foreslår at du tar en titt på denne. Det ligger mye nyttig informasjon her http://www.ntnu.no/studier/mlreal Velg fagkombinasjoner du synes er spennende, realfag er såpass tungt at du faktisk på like fagene for å komme deg igjennom
AnonymBruker Skrevet 20. november 2011 #3 Skrevet 20. november 2011 Du utdanner deg jo til lærer når du går lektor, så det vil stort sett være lærejobber du får. Men du kan alltids ta videreutdanning etterpå som gjør at du kvalifiseres til andre jobber. Hvis du f.eks ikke vet hva du skal bli, men vil gjerne studerer realfag, så anbefaler jeg deg til å begynne med realfagsstudier; Bachelor i kjemi og biologi, bachelor i matte, eller bachelor i fysikk eller informatikk. Hvis du da har lyst til å bli lærer kan du ta pedagogikk i tillegg. Sivilingeiør er også et valg - NTNU tilbyr masterstudier i teknologi og naturvitenskap. Men hvis du vil bli lærer, så anbefaler jeg deg til begynne på lektorutdanningen.
Gjest Offensive Pie Skrevet 21. november 2011 #4 Skrevet 21. november 2011 Siden lektorutdanningen gir deg en mastergrad, kan du være kvalifisert til en rekke ulike jobber etter endt studium. Pedagogikk-delen kan også bidra til å gjøre deg attraktiv til mellomleder-stillinger, om du ønsker det.
Porcelain Skrevet 21. november 2011 #5 Skrevet 21. november 2011 Jeg har lurt litt på dette. Man får jo ikke en 300sp mastergrad med fag dersom man går lektor, iom at 60 går bort til ped/didatikk. Er masteren noe verdt dersom man ikke blir lærer da?
MannPåBesøk Skrevet 22. november 2011 #6 Skrevet 22. november 2011 Du tar en mastergrad innen realfag (5 år), i tillegg tar du PPU - PraktiskPedagogisk Utdanning. Dermed blir du lektor med tillegg og har da den høyeste utdanning/stilling i norsk skole som lærer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå