Gå til innhold

Kristelig konfirmasjon = mer penger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg skulle konfirmeres så tok 18 av 21 i klassen kristelig konfirmasjon. De skrøt da at da fikk de mer pengeer. Flere av mine venninner sa jeg måtte ta kristelig så fikk jeg også mer penger.

Neste år skal søstra mi konfirmeres og hun hører det samme av sine venner.

Dette skjønner jeg ikke. Penger (eller andre gaver) er jo noe de som blir bedt gir. Man får vel ikke ekstra penger av kirka? Og er det virkelig sånn at de fleste gir mer penger bare fordi konfirmanten tar det i kirka? Selv ateister da? Hva er poenget med det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I mange familier er det gamle bestemødre og grandtanter som gjerne vil at barnet skal konfirmeres i kirken, og "truer" dermed med å ikke gi dem penger dersom de konfirmeres borgerlig. Har hørt om folk som trosset hele familien ved å velge bort kirka, og fikk så å si ingenting.

Skrevet

I noen familier er det mange kristne, som setter pris på at konfirmanten velger kristelig konfirmasjon, og gir den derfor mer penger i gave. Men hvis familien ikke er veldig kristne, gir de nok samme sum uavhengig av måten de konfirmeres på.

Skrevet

Ikke mange i min familie som ennå lever over en alder av 60. At jeg fikk 32.000 velger jeg å tro er rett og slett fordi jeg har en stor slekt, ikke fordi jeg var i kirken (som ytterst få av familien var med på).

• Liker 1
Gjest Cupcakes
Skrevet

i min familie fikk ingen av oss søskna mer penger enn hverandre, selvom vi alle valgte forskjellig.

eldste valgte borgelig, mellomste tok katolsk (siden det er den kirken vi egentlig har tilhørighet til) og jeg som tok i statkirken, grunnen til at jeg valgte statkirken avr for å ikke skile meg ut fra klassekammeratene mine, på den tiden var jeg flau over at jeg tilhørte den katolske kirke :sjenert: og tenkte aldri på at jeg kom til å få mere penger enn mine brødre av den grunn.

men vet at mange av de andre, særlig guttene og de som har familie som har bodd i bygda i alle år, fikk både lov til å drikke alkohol og fikk masse penger til konfirmasjonen sin.

Skrevet

Jeg tok kristelig konfirmasjon, og sa at det var fordi at ellers fikk jeg ikke gaver fra besteforeldrene mine. Sannheten var vel heller at jeg synes bare det var koseligst, og synes konfirmasjoner skal være en tradisjonell greie, på lik linje som dåp og bryllup. Det turte jeg ikke å inrømme i en alder av 14 år. Har snakket med flere senere, og fikk vite at de følte det på samme måte.

Men jeg vet også om tilfeller der besteforeldre har latt vær å gi gave fordi barnebarna ikke konfirmerte seg i den kristne tr.

• Liker 1
Skrevet

Ja man får jo ca 200kr av banken hvis man konfirmerer seg i kirka! Kansje det er dette som er "mer" penger:p

• Liker 1
  • 10 år senere...
Skrevet

Dette er en eldgammel tråd men en sann kristen ville ikke gitt masse penger for konfirmasjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...