Gå til innhold

Inkassokav 14! år etter...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk inkassokrav på 23.000 kr denne uken for en regning på 900 kr fra 1997!! Vet med sikkerhet at denne er gjort opp for 13 år siden. Har iløpet av disse årene ALDRI mottatt noe krav på dette heller, men inkassoselskapet sier at de har sendt krav på krav. Har jo selvsagt ikke kvittering på denne. Så hva gjør jeg nå? Blir rimelig frustrert her.... :kjefte: :kjefte:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom de ikke har sendt noe, har foreldesesfristen utløpt. Hvilken adresse påberoper de seg å ha benyttet? De plikter å sende der det er grunn til å tro at debitor bor. Det er din plikt å registrere riktig adresse i folkegreisteret.

• Liker 1
Skrevet

Det kravet ble foreldet etter 3 år dersom de ikke purret og du ikke sa noe. Finn fram i lovverket og henvis til det når du avviser kravet. Er kun det offentlige som har andre frister.

Skrevet

Be om å få kopi av alle purringene og kravene inkassoselskapet hevder å sendt deg.

• Liker 2
Skrevet

Foreldesesfriten er 3 år. Det vil si at dette er foreldet for 3 år siden. Dersom de skulle ha holdt dette kravet "ved like" alle disse årene, hadde de måttet ta ut stevning mot deg. Dersom du ikke hadde betalt dette, hadde det vel gått til statens innkrevingssentral?! Og dersom du ikke har levt de siste 10 årene i skjul, har de nok ikke noe gyldig krav.

Åssen har de klart å få summen til å gå fra 900,- til 23.000,-? Høres ut som om de prøver å lure deg ja!

Skrevet

Kan du legge ut navn på firmaet som står for kravet? Dette høres ut som potensiellt svindelforsøk som kan meldes til politiet.

Gjest navnelapp
Skrevet

Foreldesesfriten er 3 år. Det vil si at dette er foreldet for 3 år siden. Dersom de skulle ha holdt dette kravet "ved like" alle disse årene, hadde de måttet ta ut stevning mot deg. Dersom du ikke hadde betalt dette, hadde det vel gått til statens innkrevingssentral?! Og dersom du ikke har levt de siste 10 årene i skjul, har de nok ikke noe gyldig krav.

Åssen har de klart å få summen til å gå fra 900,- til 23.000,-? Høres ut som om de prøver å lure deg ja!

Her var det mykje tøv. Foreldelsesfristen er tre år, altså vart kravet forelda tre år etter siste krav. Det er ikkje tre år sidan, slik eg forstår ts. Statens innkrevingssentral er nettopp det, innkrevingssentralen for statlege krav. Eg har ikkje forstått det slik at dette er eit statleg krav.

• Liker 1
Skrevet

Her var det mykje tøv. Foreldelsesfristen er tre år, altså vart kravet forelda tre år etter siste krav. Det er ikkje tre år sidan, slik eg forstår ts. Statens innkrevingssentral er nettopp det, innkrevingssentralen for statlege krav. Eg har ikkje forstått det slik at dette er eit statleg krav.

SI krever inn for kredittkortselskaper også.

Skrevet

SI krever også for ikke-statlige krav der det er krav etter dom som ikke overholdes.

Alt godt: Når det er 14 år siden kravet forfalt, så er det vesentlig mer enn 3 år.

• Liker 1
Gjest navnelapp
Skrevet

Hva gjør SI ?

SI sørger for innkreving, tvangsinnkreving og regnskapsføring i saker fra politiet. Det gjelder

bøter

erstatninger

inndragninger

saksomkostninger

vegtrafikkgebyr

I tillegg krever SI inn penger på vegne av en rekke andre statlige oppdragsgivere. Eksempel på dette er misligholdt veiavgift, misligholdt NRK-lisens, misligholdt studielån og nordiske straffekrav (eks.bøter). Informasjon om oppdragsgiverne til SI finner du i menyen til høyre.

Henta frå SI sine nettsider

Mitt poeng er ganske enkelt at det er mottak av siste krav som påbyrjar foreldelsen. Eit framkome krav til skyldnaren startar ny foreldelse. Viss det har gått meir enn tre år frå ein har motteke eit krav, og adressa er meldt til folkeregisteret, er kravet forelda. Det kan i teorien ha skjedd for elleve år sidan.

• Liker 1
Skrevet

Mitt poeng er ganske enkelt at det er mottak av siste krav som påbyrjar foreldelsen. Eit framkome krav til skyldnaren startar ny foreldelse. Viss det har gått meir enn tre år frå ein har motteke eit krav, og adressa er meldt til folkeregisteret, er kravet forelda. Det kan i teorien ha skjedd for elleve år sidan.

Det er feil. Påkrav avbryter ikke foreldelse.

Gjest navnelapp
Skrevet

Det er feil. Påkrav avbryter ikke foreldelse.

Du har rett. Det er ei lang rekke rettslege inngrep som kan medføre at foreldelsen vert avbroten. Men vi veit ingenting om når foreldelsesfristen byrja å løpe i denne saka.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...