Gjest Jamila Skrevet 12. desember 2003 #1 Del Skrevet 12. desember 2003 Har sett tragant som en ingrediens i forskjellig konfekt: marsipan, mintkuler osv. Kan noen fortelle meg hva tragant er? Jeg vet den kan kjøpes på apoteket, men skulle gjerne visst litt mer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 12. desember 2003 #2 Del Skrevet 12. desember 2003 Klippet fra cappelens nettleksikon tragant el. dragant, en slags gummi som flyter ut gjennom sprekker og sår hos busker av slekten Astragalus, erteblomstfamilien, som hovedsakelig vokser i Iran og Lilleasia. Ble tidl. brukt som fortykningsmiddel bl.a. i farger og bakverk. Tragant har E nr 413 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 12. desember 2003 #3 Del Skrevet 12. desember 2003 Tragant er den hemmelige ingrediensen i hjemmelaget marsipan. Like deler malte mandler og melis, tilsett eggehvite til du har en fin konsistens. + en dæsj tragant, må spørre mamma om hvor mye.. Hjemmelaget marsipan smaker MYYE bedre fordi den har mer mandler og mindre sukker. Tragant gjør marsipanen seig og fin, så den blandt annet kan kjevles ut til en leiv og kan has på kake som lokk. Bare mandler, melis og eggehvite kan neppe kjevles til leiv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jamila Skrevet 12. desember 2003 #4 Del Skrevet 12. desember 2003 Takk! Kjempenyttig info - og jeg er imponert over hva dere kan Da skjønner jeg plutselig hvorfor mintkuler bør ha tragant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 12. desember 2003 #5 Del Skrevet 12. desember 2003 Det er ganske morsomt å bruke også! Har lag mintkuler med tragant i før Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå