Gjest BettyBoop28 Skrevet 20. november 2011 #21 Del Skrevet 20. november 2011 Jeg skjønner ikke hvorfor folk velger å konfirmere barna sine i kirken hvis de ikke er kristen i det hele tatt. Hvorfor må denne konfirmasjon koste så utrolig mye penger mens det egentlig ikke har noe verdi i det hele tatt. Barnet velger jo ikke å konfirmere seg fordi h*n vil lære mer om gud? H*n vil jo bare ha penger og en bunad! Føler at hele konfirmasjonen handler mer om hvor mye penger man får enn hele tanken bak. Syns virkelig det er latterlig at barn skal få så mye gaver og mye penger. De har jo ikke oppnåd noenting?? Hvorfor ikke gi dette når de er ferdig på videregående eller etter studiene? Da har de faktisk oppnåd noe. Mener jeg i hvert fall, er jeg den eneste?? Også lurer jeg på hvorfor så mange foreldre velger å døpe barna sine og sier ja på spørsmålet om de skal fortelle barna sine om gud etc. men de gjør jo ikke det? Tror mestparten av de som blir døpt ikke setter en fot i kirken utenom når noen gifter seg, dør eller døpes (og kanskje jul). Hvorfor velger så mange foreldre å døpe barna sine da? Hva er meningen med dette? Forstår ikke meningen jeg heller. Om jeg får barn skal jeg ikke døpe de. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BettyBoop28 Skrevet 20. november 2011 #22 Del Skrevet 20. november 2011 Et overgangsrituale når barnet blir voksent er vanlig i mange kulturer, og har nok mer med det menneskelige behovet om å markere overganger i livet enn en spesifikk religion. I Norge var det også et liknende rituale før kristendommen. Du skriver at du ikke skjønner hva barnet har oppnådd i en alder av 14/15, men jeg tror det handler mer om å feire at barnet er på vei gjennom tenåra, og la familien ta del i feiringen. Jeg tror ikke det spiller noen rolle om barnet er femten eller 20 når det mottar pengene, da det neppe kan være vanlig at barnet får disponere dem fritt? Mine konfirmasjonspenger står fortsatt på konto, sammen med det jeg selv sparer til den dagen jeg etablerer meg. Selv er jeg konfirmert borgelig, fordi det kistne tilbudet der jeg bodde virket uinteressant, og jeg lærte masse om relilgion, tro, livssyn, verdier ect. I tillegg var det utrolig koselig å samle hele familien på ett sted. men poenget med konf er jo opprinnelig at barrna går inn i de voksnes rekker. Voksen som 14-15? Are you kidding me? Da burde man jo heller hatt det når man ble 18 og voksen på papiret. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sebastianen Skrevet 21. november 2011 #23 Del Skrevet 21. november 2011 Jeg er så lei av det spørsmålet der i sammenhenger som dette... Altså: den opprinnelige jula (eller jol, som det het i norrøn tid) her på berget har lite med Jesusbarnet å gjøre. Man begynte faktisk å feire jul ca 500 år f.Kr. Det er 2500 år siden, det. Den kristne julefeiringa har ikke på langt nær så gamle tradisjoner. Kristen jul har blitt feiret i ca 1000 år. Dagens jul er en eneste stor sammensmelting av alskens tradisjoner fra forskjellige tidsepoker. Mer å lese om det her Når det gjelder tradisjoner og seremonier: Mannen min og jeg er ateister, derfor har vi selvsagt heller ikke giftet oss i kirken. Fordi det ville vært blank løgn å love en kristen oppdragelse av barna våre er de heller ikke døpt. Den eldste er ikke konfirmert, men den yngste skal konfirmeres borgerlig. Fordi hun vil ha bunad og penger. Jeg synes vel ikke det er noe verre å konfirmere seg i kirken for bunad og penger - det får hver enkelt finne ut av. Vi er ærlige mot oss selv og har det fint med det, så jeg gidder ikke bry meg så mye om hva andre velger å gjøre. Ja, jol er det jeg feirer, og ingen barn her i huset er underlagt noen religion. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wolfmoon Skrevet 23. november 2011 #24 Del Skrevet 23. november 2011 Jeg er både døpt og konfirmert selv, og jeg tenkte tro det eller ei ikke spesielt mye på penger, i min familie er det nemlig ikke vanlig å få flere titalls tusen når man blir konfirmert. Litt ble det selvfølgelig, og en brukt bunad fikk jeg til 3000 om jeg ikke husker feil. Og sølvet fikk jeg i konfirmasjonsgaver Jeg var nok ikke kristen, og det fant jeg ut underveis i konfirmasjonstiden. Allikevel fikk jeg definitivt en dypere forståelse av kristendommen under undervisningen som kommer godt med i dag da jeg har iallefall noe forståelse av hvordan samfunnet har blitt som det ble, og ikke minst fikk jeg allmennkunnskap som er godt å ha med seg i dag når jeg jobber som tolk og har en tendens til å havne i kirken med jevne mellomrom Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vulpes Skrevet 23. november 2011 #25 Del Skrevet 23. november 2011 Jeg skjønner heller ikke hvorfor noen velger å døpe barn, konfirmere seg kristlig eller gifte seg i kirken om man ikke er kristen selv. Jeg er ateist og ville aldri i mine villeste drømmer funnet på å konfirmere seg kristlig eller giftet meg i kirken!! Og ingen av mine eventuelle barn skal noen gang bli døpt heller. Jeg valgte derimot å konfirmere meg borgerlig. Det var ikke kun for å få gaver, her i familien gir vi ikke hinsides store konfirmasjonsgaver uansett. Det var derimot fordi jeg synes hele opplegget hørtes fint ut. Det er veldig koselig å en såpass stor dag hvor man blir feiret, med personlige sanger og taler som jeg kommer til å spare på resten av livet. Dessuten lærte jeg mye på konfirmasjonskursene. Mye om etikk og moral blant annet 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ladamafia Skrevet 24. november 2011 #26 Del Skrevet 24. november 2011 jeg er ikke religiøs eller troende. dagens konfirmasjon ser jeg for det meste på, som en happening der 14-15 åringer kan få masse gaver, uten noe særlig større mening enn det. dåpen er jeg mer skeptisk til. særlig når jeg hører sånt som at man gjør det fordi tradisjonen tilsier det, og ikke det at man hovedsaklig gjør det på grunn av sin egen tro. i mine øyne burde dåpen kommet senere i livet, på et tidspunkt der hver enkelt er i stand til å velge selv, om man vil eller ikke. jeg har ikke barn enda, og jeg ønsker ikke å døpe ungen om jeg skulle bli far. grunnen min til det er at jeg har respekt for kirken, og jeg ønsker ikke å stå der og juge, da jeg vet at et barn som er avkom av meg aldri vil komme til å bli oppdratt etter den kristne tro(eller hva det nå heter). jeg ønsker heller ikke å påtvinge andre en religion, det er noe man bør få ta valget om selv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå