Gå til innhold

hvorfor konfimere og døpe hvis man ikke er kristen?

marielle171

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner ikke hvorfor folk velger å konfirmere barna sine i kirken hvis de ikke er kristen i det hele tatt. Hvorfor må denne konfirmasjon koste så utrolig mye penger mens det egentlig ikke har noe verdi i det hele tatt. Barnet velger jo ikke å konfirmere seg fordi h*n vil lære mer om gud? H*n vil jo bare ha penger og en bunad! Føler at hele konfirmasjonen handler mer om hvor mye penger man får enn hele tanken bak.

Syns virkelig det er latterlig at barn skal få så mye gaver og mye penger. De har jo ikke oppnåd noenting?? Hvorfor ikke gi dette når de er ferdig på videregående eller etter studiene? Da har de faktisk oppnåd noe. Mener jeg i hvert fall, er jeg den eneste??

Også lurer jeg på hvorfor så mange foreldre velger å døpe barna sine og sier ja på spørsmålet om de skal fortelle barna sine om gud etc. men de gjør jo ikke det? Tror mestparten av de som blir døpt ikke setter en fot i kirken utenom når noen gifter seg, dør eller døpes (og kanskje jul). Hvorfor velger så mange foreldre å døpe barna sine da? Hva er meningen med dette?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis barnet er døpt i kirken/borgelig, så har det jo 3 valg senere..

Konfirmasjon i kirken

Borgelig konfirmasjon

Ikke konfirmeres

Ved dåpen så får jo barnet faddere, som også sier ja til å "hjelpe" til med å "forme" troen..

(Jeg er ikke døpt, konfirmert borgelig, gift hos sorenskriver

(senere skilt) og regner med at jeg skal døpe barn jeg får i kirken siden min samboer er kristen...

Neste gang jeg skal gifte meg, blir det kirkebryllup;)

(dog ikke helhvit kjole;)

)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg feirer jul men siden jeg er fra nederland feirer vi det på en annen måte enn dere. I nederland tror vi ikke på julenissen og får ikke vi gaver. I jula går vi i kirken og spiser vi sammen med familien:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg feirer jul men siden jeg er fra nederland feirer vi det på en annen måte enn dere. I nederland tror vi ikke på julenissen og får ikke vi gaver. I jula går vi i kirken og spiser vi sammen med familien:)

Eller feirer Sinterklaas :P

Fysj, Nederlandsk jul er kjedelig i forhold til Norsk. Synes jeg ihvertfall.

Uansett.. Jeg har ikke konfirmert meg. Men jeg ble døpt, ikke det at det var under min kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til ts, feirer du jul?

Man kan feire jul av hekt andre grunner enn kristendommen. Jeg synes ikke det er sammenlignbart med det å bruke kirken til å døpe sine barn!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et overgangsrituale når barnet blir voksent er vanlig i mange kulturer, og har nok mer med det menneskelige behovet om å markere overganger i livet enn en spesifikk religion. I Norge var det også et liknende rituale før kristendommen.

Du skriver at du ikke skjønner hva barnet har oppnådd i en alder av 14/15, men jeg tror det handler mer om å feire at barnet er på vei gjennom tenåra, og la familien ta del i feiringen. Jeg tror ikke det spiller noen rolle om barnet er femten eller 20 når det mottar pengene, da det neppe kan være vanlig at barnet får disponere dem fritt? Mine konfirmasjonspenger står fortsatt på konto, sammen med det jeg selv sparer til den dagen jeg etablerer meg.

Selv er jeg konfirmert borgelig, fordi det kistne tilbudet der jeg bodde virket uinteressant, og jeg lærte masse om relilgion, tro, livssyn, verdier ect. I tillegg var det utrolig koselig å samle hele familien på ett sted. :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.. jepp, vi feirer sinterklaas:P får litt gaver alikevel da, 5. desember:P

Takk Viljaa:) det var en bra og tydelig forklaring for hvorfor nordmenn har konfirmasjon:)

Alikevel synes jeg det koster alt for mye penger. Og tror jeg fortsatt at det handler mest om hvor mye penger man klarer å få. Syns det er fin tanke å feire med familien at barnet er på vei gjennom tenåra. Men skjønner ikke hvorfor det skal koste så mye penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et overgangsrituale når barnet blir voksent er vanlig i mange kulturer, og har nok mer med det menneskelige behovet om å markere overganger i livet enn en spesifikk religion. I Norge var det også et liknende rituale før kristendommen.

Du skriver at du ikke skjønner hva barnet har oppnådd i en alder av 14/15, men jeg tror det handler mer om å feire at barnet er på vei gjennom tenåra, og la familien ta del i feiringen. Jeg tror ikke det spiller noen rolle om barnet er femten eller 20 når det mottar pengene, da det neppe kan være vanlig at barnet får disponere dem fritt? Mine konfirmasjonspenger står fortsatt på konto, sammen med det jeg selv sparer til den dagen jeg etablerer meg.

Selv er jeg konfirmert borgelig, fordi det kistne tilbudet der jeg bodde virket uinteressant, og jeg lærte masse om relilgion, tro, livssyn, verdier ect. I tillegg var det utrolig koselig å samle hele familien på ett sted. :)

Jeg tror det er ganske vanlig at de får disponere dem fritt, jo... Dessuten har de lovfestet rett til å disponere fritt penger de har tjent eller fått i gave etter fylte 15 (med noen begrensninger, de kan ikke bruke pengene på noen måte som skader dem selv, men ellers står de ganske fritt). Og mange er 15 når de konfirmerer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

Jeg valgte å døpe barna mine i kirken for å gi dem et reelt valg da de ble voksne. Om de ble kristne, slapp de da å døpe seg som ungdommer før de konfirmerte seg. Ble de ikke kristne, kunne de selv melde seg ut når de ble voksne nok til det. Sånn tenkte hvert fall jeg.

Min eldste sønn konfirmerte seg i kirka, men meldte seg ut da han fylte 18 år. Tror han gjorde det mest for å ikke skille seg ut, og for gavene :gjeiper:

Min yngste har ikke konfirmert seg i det hele tatt og er utmeldt av statskirken på eget initiativ. Jeg har ikke lagt meg opp i valgene deres, men snakket med dem om valgene de tok.

Da jeg skulle konfirmeres, nektet jeg. Mine foreldre presset meg med at jeg måtte gjøre det for besteforeldrene mine sin skyld. De hadde tatt sin død av at jeg ikke gjorde det, ble det påstått. Det ville jeg jo ikke ha på samvittigheten :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor folk velger å konfirmere barna sine i kirken hvis de ikke er kristen i det hele tatt. Hvorfor må denne konfirmasjon koste så utrolig mye penger mens det egentlig ikke har noe verdi i det hele tatt. Barnet velger jo ikke å konfirmere seg fordi h*n vil lære mer om gud? H*n vil jo bare ha penger og en bunad! Føler at hele konfirmasjonen handler mer om hvor mye penger man får enn hele tanken bak.

For det første er det ikke foreldrene som velger å konfirmere barna sine, det er barna som velger dette. Noen fritt, andre under press. Og jo, noen gjør det fordi de tror på Gud eller vil lære mer. Mens andre gjør det for gavene og pengene. Andre igjen for tradisjonens skyld. Men du fremstiller det som om ingen unge tror på Gud, og som om foreldrene velger hvem som skal konfirmeres.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vel, jeg tror og er ganske sikker på at det er slik det er, at mestparten av 15 åringene ikke har tenkt så utrolig mye på gud og at de konfirmerer seg pga pengene/tradisjon.. ikke fordi mestparten vil lære mere om gud..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som jeg forresten skjønner godt, jeg hadde mest sannsynlig ogsy valgt å konfirmere meg hvis jeg hadde fått en bunad og mye penger:):)

Men jeg liker tanken at man feirer barnets sin vei gjennom tenårene som du feirer med familien. koselig tradisjon:) men om det er nødvendig med så mye gaver og penger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er vel egentlig sagt her, men penger og tradisjon ja. Jeg har ikke døpt min datter, og hvis hun ønsker å konfirmere seg så skal det være av de rette grunnene, og hvis det er det vil det ikke være noe problem å la seg døpe på forhånd. Jeg vil ikke sy puter under armene på henne, og lære henne opp til at en må unngå å skille seg ut og ta egne valg.

Når tiden kommer til konfirmasjon skal jeg vurdere å gi henne en god slant penger selv om hun evt. velger å ikke konfirmere seg. Det er jo uansett penger jeg sparer på bunad og festen. Eventuelt bli enige om at hun får de når hun blir myndig. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til ts, feirer du jul?

Jeg er så lei av det spørsmålet der i sammenhenger som dette...

Altså: den opprinnelige jula (eller jol, som det het i norrøn tid) her på berget har lite med Jesusbarnet å gjøre. Man begynte faktisk å feire jul ca 500 år f.Kr. Det er 2500 år siden, det. Den kristne julefeiringa har ikke på langt nær så gamle tradisjoner. Kristen jul har blitt feiret i ca 1000 år.

Dagens jul er en eneste stor sammensmelting av alskens tradisjoner fra forskjellige tidsepoker. Mer å lese om det her

Når det gjelder tradisjoner og seremonier: Mannen min og jeg er ateister, derfor har vi selvsagt heller ikke giftet oss i kirken. Fordi det ville vært blank løgn å love en kristen oppdragelse av barna våre er de heller ikke døpt. Den eldste er ikke konfirmert, men den yngste skal konfirmeres borgerlig. Fordi hun vil ha bunad og penger. Jeg synes vel ikke det er noe verre å konfirmere seg i kirken for bunad og penger - det får hver enkelt finne ut av. Vi er ærlige mot oss selv og har det fint med det, så jeg gidder ikke bry meg så mye om hva andre velger å gjøre.

Endret av Bodillen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble tvunget til å konfirmeres, selv om jeg ikke er kristen. Så for min del er det tvang, selv om jeg helst skulle sluppet det.

Til dere som sier at Jul er en kristen tradisjon; Feil. Jul ble feiret før kristendommen kom.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis barnet er døpt i kirken/borgelig, så har det jo 3 valg senere..

Konfirmasjon i kirken

Borgelig konfirmasjon

Ikke konfirmeres

Ved dåpen så får jo barnet faddere, som også sier ja til å "hjelpe" til med å "forme" troen..

(Jeg er ikke døpt, konfirmert borgelig, gift hos sorenskriver

(senere skilt) og regner med at jeg skal døpe barn jeg får i kirken siden min samboer er kristen...

Neste gang jeg skal gifte meg, blir det kirkebryllup;)

(dog ikke helhvit kjole;)

)

Man kan døpes hele livet, tåpelig grunn

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte å døpe barna mine i kirken for å gi dem et reelt valg da de ble voksne. Om de ble kristne, slapp de da å døpe seg som ungdommer før de konfirmerte seg. Ble de ikke kristne, kunne de selv melde seg ut når de ble voksne nok til det. Sånn tenkte hvert fall jeg.

Min eldste sønn konfirmerte seg i kirka, men meldte seg ut da han fylte 18 år. Tror han gjorde det mest for å ikke skille seg ut, og for gavene :gjeiper:

Min yngste har ikke konfirmert seg i det hele tatt og er utmeldt av statskirken på eget initiativ. Jeg har ikke lagt meg opp i valgene deres, men snakket med dem om valgene de tok.

Da jeg skulle konfirmeres, nektet jeg. Mine foreldre presset meg med at jeg måtte gjøre det for besteforeldrene mine sin skyld. De hadde tatt sin død av at jeg ikke gjorde det, ble det påstått. Det ville jeg jo ikke ha på samvittigheten :gjeiper:

Det var vel nettopp et reelt valg de ikke fikk, for er du døpt så krever det mer å "bryte ut" og ta egne valg mtp religiøst ståsted enn om ungen ikke var døpt og faktisk junne tatt et aktivt, selvstendig valg ang. religion. Du valgte for barna. Det er ikke et reelt valg

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...