AnonymBruker Skrevet 19. november 2011 #1 Skrevet 19. november 2011 Æ lurte på om hva som er best av å ha styrketrenig på hele kroppen eller dele opp og da en del hver dag? Æ e så dårlig på å forklare så har laget to alternativer. ALT. 1: mandag, styrke armer og rygg og 20 min mølle tirsdag, styrke mage, rumpe lår og 20 min elipce onsdag, fri (evt 20 min på sykkel eller gåtur) torsdag, styrke armer og rygg og 20 min mølle fredag, styrke mage, rumpe, lår og 20 min elipce lørdag, fri søndag, fri ALT. 2: mandag, styrketrening på hele kroppen, avsluttes med 20 min mølle tirsdag, 20 min mølle, 20 min elipce, 20 min på sykkel onsdag, fri torsdag, styrketrening på hele kroppen, avsluttes med 20 min mølle fredag, 20 min mølle, 20 min elipce, 20 min på sykkel lørdag, fri søndag,styrketrening på hele kroppen, avsluttes med 20 min mølle Q: Hvilke av disse alternativene vil gi meg best resultat?
Gjest Daenerys Skrevet 19. november 2011 #2 Skrevet 19. november 2011 Hva er målet med treningen din?
AnonymBruker Skrevet 19. november 2011 #3 Skrevet 19. november 2011 Hva er målet med treningen din? I det lange løp skal jeg ned 15 kg (men det er ikke hovedfokuset) Jeg ønsker først og fremst en sunnere kropp, stramme opp og se generelt bedre og sunnere ut.
Gjest Rastl0s Skrevet 19. november 2011 #4 Skrevet 19. november 2011 Skal du brenne mye, så ville jeg heller anbefalt hard styrke (fullkroppsprogram) mandag onsdag fredag, og geriljakardio f.eks. i mellomtiden. Kardio og styrke på samme dag ødelegger litt av effekten til den andre, og du skal helst ikke holde på i over 45 min. av gangen siden kroppen produserer kortisol. Kjør på med SL 5x5, Ryp eller 5/3/1. Eller du kan søke deg fram til et high intensity program. Men viktigst er baseøvelsene for god styrke og bruk av energi. Du blir liksom ikke så sliten av å løfte 2 kg før du har løfta 200 ganger kanskje, så da er det bedre å legge på litt vekter og løfte f.eks. 5 ganger.
AnonymBruker Skrevet 19. november 2011 #5 Skrevet 19. november 2011 Skal du brenne mye, så ville jeg heller anbefalt hard styrke (fullkroppsprogram) mandag onsdag fredag, og geriljakardio f.eks. i mellomtiden. Kardio og styrke på samme dag ødelegger litt av effekten til den andre, og du skal helst ikke holde på i over 45 min. av gangen siden kroppen produserer kortisol. Kjør på med SL 5x5, Ryp eller 5/3/1. Eller du kan søke deg fram til et high intensity program. Men viktigst er baseøvelsene for god styrke og bruk av energi. Du blir liksom ikke så sliten av å løfte 2 kg før du har løfta 200 ganger kanskje, så da er det bedre å legge på litt vekter og løfte f.eks. 5 ganger. Oj, her var det en del jeg ikke forsto. Og nå kommer det frem hvor blank jeg er når det gjelder trening... Hva er geriljakardio? Hva er SL 5x5? Hva menes med Ryp eller 5/3/1? Når jeg trener styrke pleier jeg å løste 3 sett med 12 reps. Er det for mange reps? Har på høvelige tunge vekter slik at de 10 siste svir og de 2 siste nesten ikke går. Kanskje jeg skal gå ned på reps og opp i kg?
Gjest Rastl0s Skrevet 19. november 2011 #6 Skrevet 19. november 2011 Geriljakardio er muligens det beste kardioprogrammet som er der ute uten at folk vet om det. (http://www.iform.no/pub/art.php?id=23) SL 5x5 er et fullkroppsprogram med fokus på baseøvelser (http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/) 5/3/1 er et enda bedre styrkeprogram, men det er litt mer for vidrekomnte. JEg elsker programmet... (http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance/how_to_build_pure_strength) Ryp (https://www.tn.no/ryp/kalkulatorer) Ja du bør gå ned i reps Du bør ikke kjøre samme belastning hele tiden. Varier! f.eks. 2-3-4 uker med 3-4x12, så bytter du kanskje til 3-4x8, så kanskje 6x4. Hvis du kjører få reps bygger du mer styrke, mens om du kjører 6 og oppover vil du bygge mer volum (altså bli større, og bare litt sterkere). Hvis du ser på toppidrettsutøvere så er ikke de nødvendigvis SVÆRE, men de trener for å bli sterke for å holde på med grenen sin.
AnonymBruker Skrevet 19. november 2011 #7 Skrevet 19. november 2011 Geriljakardio er muligens det beste kardioprogrammet som er der ute uten at folk vet om det. (http://www.iform.no/pub/art.php?id=23) SL 5x5 er et fullkroppsprogram med fokus på baseøvelser (http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/) 5/3/1 er et enda bedre styrkeprogram, men det er litt mer for vidrekomnte. JEg elsker programmet... (http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance/how_to_build_pure_strength) Ryp (https://www.tn.no/ryp/kalkulatorer) Ja du bør gå ned i reps Du bør ikke kjøre samme belastning hele tiden. Varier! f.eks. 2-3-4 uker med 3-4x12, så bytter du kanskje til 3-4x8, så kanskje 6x4. Hvis du kjører få reps bygger du mer styrke, mens om du kjører 6 og oppover vil du bygge mer volum (altså bli større, og bare litt sterkere). Hvis du ser på toppidrettsutøvere så er ikke de nødvendigvis SVÆRE, men de trener for å bli sterke for å holde på med grenen sin. Tusen tusen takk for svar Da er det bare å sette i gang med nytt treningsprogram O'lykke :D
Gjest Rastl0s Skrevet 19. november 2011 #8 Skrevet 19. november 2011 Ja det er det Men husk at kostholdet er viktigere enn treningen... Skal du stramme opp og litt ned i vekt bør du stramme inn på karbo og få i deg mer proteiner for å kunne bygge opp musklene du bryter ned. 1.5-2 gram pr. kg kroppsvekt
AnonymBruker Skrevet 19. november 2011 #9 Skrevet 19. november 2011 Ja det er det Men husk at kostholdet er viktigere enn treningen... Skal du stramme opp og litt ned i vekt bør du stramme inn på karbo og få i deg mer proteiner for å kunne bygge opp musklene du bryter ned. 1.5-2 gram pr. kg kroppsvekt Akkurat nå er fokuset veldig på å få i meg nok proteiner. Kosten er på tur å omstilles (er litt vanskelig i helga ) Idag går det i cottage chees med eple og kanel. Var det jeg hadde lyst tydeligvis (skal selvfølgelig ikke bare spise det da )
Gjest Rastl0s Skrevet 19. november 2011 #10 Skrevet 19. november 2011 Er vanskelig å holde styr ja! Men du kan ikke bare spise cottage og eple.. Få i deg noe kjøtt gjerne! kjøtt/fisk. 5-6 måltider daglig og ikke la det gå mer enn 3 timer mellom hvert. Skal si deg jeg merker forskjell på resultater nå og da jeg nesten ikke spiste proteiner! Er som himmel og dag. Men kanel er bra! Gjerne sterk mat også for å få opp metabolismen.
AnonymBruker Skrevet 19. november 2011 #11 Skrevet 19. november 2011 Er vanskelig å holde styr ja! Men du kan ikke bare spise cottage og eple.. Få i deg noe kjøtt gjerne! kjøtt/fisk. 5-6 måltider daglig og ikke la det gå mer enn 3 timer mellom hvert. Skal si deg jeg merker forskjell på resultater nå og da jeg nesten ikke spiste proteiner! Er som himmel og dag. Men kanel er bra! Gjerne sterk mat også for å få opp metabolismen. Nei cottage chees var da bare frokosten, og så måtte jeg ha litt til lunsj også Og en skyr. Har ikke så mye å velge mellom siden jeg er på jobb. Men til middag idag blir det enten omelett eller kyllingsalat. ikke helt bestemt meg enda
Spøkelse Skrevet 19. november 2011 #13 Skrevet 19. november 2011 (endret) Fullkroppsprogram som nybegynner, uten tvil! Du vil ha god progresjon, og det er ingenting i veien for å trene hele kroppen tre ganger i uka på den måten du har nevnt. Fordelen er også at om du mister en treningsøkt så får du trent gjennom hele kroppen neste gang. Mange føler også at om de trener etter en splitt (dvs. deler kroppsdelene utover forskjellige dager i uka) så er kanskje den ene dagen mye kjedeligere enn den andre, og dermed lettere å skulke. Du kommer langt med god treningsdisiplin og sunn fornuft når det kommer til maten. Ikke brenn deg ut i starten, klarer du å opprettholde 3 ganger i uka er det kjempebra! Ikke føl at det er dårlig eller for lite om du ikke får til 4 Edit: Sørg for at du trener de samme øvelsene en stund, og ikke forskjellige øvelser hver eneste økt. Plukk f. eks to store øvelser for hver kroppsdel, eller velg et program som RYP eller 5x5 om du vil ha noe som er ferdig satt opp. Endret 19. november 2011 av Spøkelse
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå