Gå til innhold

Treningsprogram mot mini-triatlon i juni

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann. Jeg begynte å trene aktivt forrige vår, og har nå fått trening som en kjær rutine i hverdagen. Trener minst tre dager i uken, nå for tiden blir det to timer styrketrening (sirkeltrening, ti poster, høy intensitet - "rød time") og en til to joggeturer på rundt fem km. For å få et mål å trene mot har jeg meldt meg på mini-triatlon i juni. Det består av 2 mil sykling, 5 km løping og 500 meter svømming. Hvordan ville dere lagt opp treningen frem mot dette for å være mest mulig forberedt? Jeg vil at det skal være en positiv opplevelse, ergo må ha litt å gå på form-messig :) Takk for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Styrketrening er bra for din allmenne helse, men det er ikke så veldig nyttig i forhold til triathlon, med et delvis unntak for svømmedelen. Svømmere på høyt nivå er ikke pingler, men de er ikke veldig store heller.

Svømming er den delen som skiller mest på de med god og de med mindre god teknikk, teknikken har ikke så mye å si i sykling og løping. Hvis det arrangeres noen svømmeteknikkurs der du bor så bør du absolutt melde deg på, hvis du kan bedre teknikken din en del så kan det gi betydelige utslag over 500 meter.

Ellers så er nå og noen måneder framover tiden for lange rolige turer, ikke noe intervalltrening. I slutten av april kan du begynne med intervaller i tillegg til lange turer for å spisse formen.

Jeg vet ikke hvor mye du vet om trening, men for syklingen betyr det at treningsturene bør bli minst 60-70 km, gjerne opp i 100 km etterhvert. Du skal bare sykle 20 km i konkurransen, men for å bygge opp kapilærene i muskulaturen og dermed bedre oksygentransporten må du ha lange og rolige turer. Bare se på Olaf Tufte (2x olympisk mester i roing): Konkurransene i roing er 1000 meter og tar drøyt seks minutter, allikevel er det få idrettsutøvere som trener lengre økter enn roerne.

Jeg vil også anbefale å lese "I form på sykkel" av Johan Kaggestad. Metodene for å komme i form på sykkel gjelder for jogging også, bare at øktene nødvendigvis må være kortere i tid og distanse.

Til sist: Du må trene alle tre disipliner jevnlig. Du mister fort løpeformen hvis du bare sykler over en lengre periode.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...