marielle171 Skrevet 18. november 2011 #1 Skrevet 18. november 2011 Hei, jeg lurte på en ting. Jeg er fra Nederland, og har bodd i Norge i 2 år og 5 måneder. Jeg begynte å studere nå i august og søkte stipend og lån fra lånekassen. Dessverre har jeg ikke rett på det (de forklarte ikke hvorfor) I Nederland har jeg ikke rett på stipend heller. Jeg går sykepleie og har mye praksis så jeg har ikke så veldig stor mulighet å jobbe mye. Jeg jobber hver fri dag jeg har i ukedagene i barnehagen ( ca 1 gang i uka) og hver tredje helg (fredag, lørdag, søndag) jobber jeg på et omsorgssenter. Mere kan ikke jeg jobbe for jeg må ha nok tid til lesing også. Jeg bor sammen med kjæresten min og før jeg flytta sammen med henne avtalte vi at jeg skulle betale 3000 kroner i måneden. Vi hadde regnet med at jeg skulle få stipend. Men jeg får ingenting, og kan ikke betale henne noenting. i begynnelsen av året måtte jeg kjøpe skolebøker til 5500 kroner, og i januar blir det 5000 kroner igjen. Jeg trenger nye sko, for jeg har gått med samme vintersko 2 år og det har kommet mange hull inni, jeg har kun penger til mat men jeg trenger jo andre ting også som litt ekstra klær og sko og må jo betale litt strøm og husleie og. Kjæresten min kjøper utrolig mye til meg. Har kjøpt klær og mat til meg fordi jeg ikke har noe penger. Jeg liker ikke at hun kjøper så mye til meg men kan ikke si nei heller for jeg må jo ha mat etc. Så det jeg lurte på, har jeg rett på støtte fra NAV? Jeg vet om mange som bare ikke gidder å jobbe som får masse penger, så lurer på om jeg har rett på støtte jeg og. Jeg jobber så mye jeg kan, og studerer i tillegg. Kan dere hjelpe meg?
AnonymBruker Skrevet 18. november 2011 #2 Skrevet 18. november 2011 Man har vel ikke rett på penger fra nav når man er student. Det eneste er vel i nødstilfeller så kan man få noen kroner om det virkelig er krise. Tviler dog på at du vil få det i dette tilfellet. Du vet du kan klage om du ikke får studelån? Ring å hør om begrunnelse. Er det ikke noen studielånsordning fra Nederland? Forøvrig så er jeg student, og kjenner flere som har studert både det samme som deg og andre tyngre studier, og vi alle har jobbet over 50% hele veien. 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2011 #3 Skrevet 19. november 2011 Så det jeg lurte på, har jeg rett på støtte fra NAV? Jeg vet om mange som bare ikke gidder å jobbe som får masse penger, så lurer på om jeg har rett på støtte jeg og. Jeg jobber så mye jeg kan, og studerer i tillegg. Kan dere hjelpe meg? Slike holdninger er det som gjør at vi som har rett på, trenger det, og mottar støtte i en eller annen form fra nav føler at vi ikke kan fortelle det til noen. Hvis du faktisk vet om noen slike som du skriver, bør du rapportere det til nav, for det er trygdefusk, og dermed ulovlig. Og nei, når du studerer og jobber ved siden av så har du ikke krav på penger fra nav. Hvilken ordning skulle det i så fall være? De fleste studenter i Norge har dårlig råd, så om det finnes en slik ordning ville de nok brukt den alle sammen. Når det kommer til lånekassen, har du lest hva som står inne på denne nettsiden: http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Krav/Statsborgerskap/ ? Hvis du oppfyller et av disse vilkårene, ring lånekassen og si du skal klage på avslaget, ettersom du oppfyller vilkårene. 4
AnonymBruker Skrevet 19. november 2011 #4 Skrevet 19. november 2011 Nei du har ikke krav på penger fra NAV så lenge du er student. Du får ta kontakt med lånekassen igjen og høre hvorfor du har fått avslag, evt. klage. 4
AnonymBruker Skrevet 19. november 2011 #5 Skrevet 19. november 2011 Jeg vet ikke annen råd enn at du får gifte deg med kjæresten din. Det er jo lov med homofile ekteskap nå.
AnonymBruker Skrevet 19. november 2011 #6 Skrevet 19. november 2011 Kort sagt så kan man si at studenter som får støtte fra NAV får det fordi de er syke eller har en tilstand, evt. at de har krav på overgangsstønad etc. Vanlige studenter får ikke støtte fra NAV. http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=540093
Snop Skrevet 19. november 2011 #7 Skrevet 19. november 2011 Det med at man ikke får støtte når man er student er vel fordi man har krav på støtte fra lånekassen? Men når det er sagt, er det vel mange av de samme vilkårene for NAV/Lånekassen når man opprinnelig er fra utlandet.... Tipper jeg.
Rosalie Skrevet 19. november 2011 #8 Skrevet 19. november 2011 Du har nok ikkje krav på noko frå NAV, men du har krav på grunngeving på avslaget frå Lånekassa.
marielle171 Skrevet 19. november 2011 Forfatter #9 Skrevet 19. november 2011 Okei, takk for svar:) Og jeg skjønner at norske studenter ikke har krav på støtte fra nav for de får jo lån og stipend. Så det er logisk. men jeg får ingen støtte fra noen steder. Og det går virkelig ikke an å studere og tjene nok til husleie, strøm, mat og øvrige ting som tannlege og lege. Jeg kan ikke heller dra til tannlege nå for jeg har ikke nok penger til det. Og jeg prioriterer ikke feil heller. De siste månedene har jeg kun kjøpt mat og en flybillett til nederland for bestefar døde. Vanlige norske studenter får jo 6000 kroner i lån og stipend, og du sier selv at mange studenter har dårlig råd. Kan du tenke deg hvor dårlig råd jeg har, med 6000 kroner i måneden mindre enn andre studenter:( og til personen som skrev: Forøvrig så er jeg student, og kjenner flere som har studert både det samme som deg og andre tyngre studier, og vi alle har jobbet over 50% hele veien. Jeg lurer på om det virkelig er så mange som har jobbet 50%?? Da blir jo stipendet omsatt til lån i tillegg. Og jeg hadde ikke klart å jobbe 50%. Jeg har 11 uker praksis første året. Det er jo fulltidsjobb det. Og i tillegg til det har jeg mange oppgaver jeg måtte skrive samtidig. Så nei, det hadde ikke jeg klart:) Men jeg skal ringe til lånekassen jeg:) håper de kan hjelpe meg litt mer.
Rosalie Skrevet 19. november 2011 #10 Skrevet 19. november 2011 Start med å få grunngjeving på avslaget hos Lånekassa. Og om du ikkje får stønad frå der, må du anten jobbe ved sia av studiet eller slutte på studiet og jobbe fulltid, bruke minst mogleg pengar og leggje deg opp pengar til studieåra. Slik óg vi som er fødde i Noreg må. 2
Snop Skrevet 19. november 2011 #11 Skrevet 19. november 2011 Start med å få grunngjeving på avslaget hos Lånekassa. Og om du ikkje får stønad frå der, må du anten jobbe ved sia av studiet eller slutte på studiet og jobbe fulltid, bruke minst mogleg pengar og leggje deg opp pengar til studieåra. Slik óg vi som er fødde i Noreg må. Må vi det? Vi som er født i Norge får jo 6700 i måneden, så vi trenger ikke å spare til livsopphold i 3 år. 3
marielle171 Skrevet 19. november 2011 Forfatter #12 Skrevet 19. november 2011 for så vidt jeg vet får alle nordmenn 6700 i måneden. Alle i klassen min for i hvert fall det. Ingen som trengte å jobbe noen år for å spare til studiene.
AnonymBruker Skrevet 19. november 2011 #13 Skrevet 19. november 2011 for så vidt jeg vet får alle nordmenn 6700 i måneden. Alle i klassen min for i hvert fall det. Ingen som trengte å jobbe noen år for å spare til studiene. Men du er rett og slett ikke norsk. Jeg studerer i England og betaler mye mer i skolepenger enn engelskmenn, fordi jeg ikke er engelsk. Mitt valg, selv om det svir på lommeboken. Jeg får heller ikke tilgang til andre stipender. 2
Rosalie Skrevet 19. november 2011 #14 Skrevet 19. november 2011 (endret) Må vi det? Vi som er født i Norge får jo 6700 i måneden, så vi trenger ikke å spare til livsopphold i 3 år. Lånekassa gir stønad til utenlandske statsborgarar, så lenge ein til dømes har bustadsrett og arbeidstillatelse, samt jobba og betalt skatt dei siste 24 månadene. Så avslaget hadde trådstartar antagelig fått uansett. Og jo, det er slett ikkje alle som er født i Noreg som får studielån til studiet dei ønsker å gå, og då vil dei måtte spare til livsopphald. http://www.lanekassen.no/Toppmeny/Forskrifter/2008-2009/Forste-del--Hovedregler-for-tildeling-av-utdanningsstotte/Statsborgerskap-og-tilknytning-til-Norge/Utenlandsk-statsborger/ Endret 19. november 2011 av Rosalie 1
marielle171 Skrevet 19. november 2011 Forfatter #15 Skrevet 19. november 2011 Det har ingenting å gjøre med om jeg er norsk eller ikke. Jeg har flere utlendinger i klassen som får stipend og lån. Og jeg har jo betalt skatt til norge i 2 år da jeg jobbet nesten fulltid. Har jo gitt min del til norge og jobber fortsatt. Så jeg tror ikke det har noe med det å gjøre. Skal ringe lånekassen for å sjekke.
Rosalie Skrevet 19. november 2011 #16 Skrevet 19. november 2011 Det har ingenting å gjøre med om jeg er norsk eller ikke. Jeg har flere utlendinger i klassen som får stipend og lån. Og jeg har jo betalt skatt til norge i 2 år da jeg jobbet nesten fulltid. Har jo gitt min del til norge og jobber fortsatt. Så jeg tror ikke det har noe med det å gjøre. Skal ringe lånekassen for å sjekke. Du må ha hatt fulltidsarbeid i 24 månader, så det er nok grunna deltidsarbeidet du har fått avslag.
marielle171 Skrevet 19. november 2011 Forfatter #17 Skrevet 19. november 2011 ja det tror jeg. Litt dumt da, for det står at man må ha jobbet sammenhengende i 24 måneder.. visste ikke om denne regelen. Jeg har jobbet fulltid det siste året, men hvis jeg avbryter studiet nå teller sikkert ikke den perioden mer og kan jeg begynne på nytt igjen med de 24 månedene.. vel, ringer til lånekassen på mandag jeg.. takk for svar;)
AnonymBruker Skrevet 19. november 2011 #18 Skrevet 19. november 2011 Det har ingenting å gjøre med om jeg er norsk eller ikke. Jeg har flere utlendinger i klassen som får stipend og lån. Og jeg har jo betalt skatt til norge i 2 år da jeg jobbet nesten fulltid. Har jo gitt min del til norge og jobber fortsatt. Så jeg tror ikke det har noe med det å gjøre. Skal ringe lånekassen for å sjekke. Men da har de antakeligvis en annen bakgrunn enn deg, så jeg tror nok det har noe med det å gjøre, jo. Det er ikke du som bestemmer hva som er 'din del' å gi til Norge, det er regler for slikt. Nå synes jeg jo personlig at norsktalende ikke-kriminelle europeiske arbeidende innvandrere absolutt skulle få støtte til et yrke som vi trenger flere av her i landet, men det er dessverre ikke jeg som bestemmer. 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2011 #19 Skrevet 19. november 2011 Du kan søke om sosialstønad, som kan være med å dekke litt av husleien din, strømmen, mat ol. Du og samboeren din må legge ved hva dere betaler i husleie og strøm, samt inntekten til dere begge. Samboere har ikke økonomisk ansvar ovenfor hverandre, men begge skal dele på utgiftene. Det er ingen som kan leve på 0 kr i månedene. Men det er godt mulig du ikke får så mye, siden du jobber endel utenom også. Den inntekten din vil også bli lagt til grunn.
AnonymBruker Skrevet 19. november 2011 #20 Skrevet 19. november 2011 Du kan søke om sosialstønad, som kan være med å dekke litt av husleien din, strømmen, mat ol. Du og samboeren din må legge ved hva dere betaler i husleie og strøm, samt inntekten til dere begge. Samboere har ikke økonomisk ansvar ovenfor hverandre, men begge skal dele på utgiftene. Det er ingen som kan leve på 0 kr i månedene. Men det er godt mulig du ikke får så mye, siden du jobber endel utenom også. Den inntekten din vil også bli lagt til grunn. Hun vil ikke få sosialstønad så lenge hun er student. Så da må hun slutte på studiene først. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå