Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Fikk mensen på mandag denne uken etter at den har vært borte siden september! Har ikke hatt blødninger eller antydning til mens før mandag.

Men jeg blør så vidt noe! Blør litt på morgenen, litt på kvelden, og på dagen er det mer som rosa utflod.

Noen som har anelse om dette er blødning eller mens? Sluttet på hormonprevensjon i februar 2011. Har vært gravid i tenårene, men tok abort.. Nå som jeg prøver å bli gravid, er det tydeligvis ikke så lett lengre! :tristbla:

Svært takknemlig for et (beroligende) svar.

Pia :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge det er friskt blod kan man snakke om mens. Det har egentlig heller ikke noe å si hva du kaller det. Men om blødningen kommer som følge av at du hadde eggløsning for ca 14 dager siden er mer tvilsomt pga lengde på syklus og mengden blod.

Skrevet

Jeg hadde en SA 7. November, og svangerskapet ble regnet fra 28. August. Blødningen ved min SA var klumpete (såklart) og MYE blod. Har du tatt test?

Skrevet

Det er lite blod. Tok en test forrige uke, den var negativ. Så tror ikke det er spontanabort..

Atheene eller andre: har dere en anelse om hvorfor jeg blør nå da, om det ikke er pga. eggløsning? Prøvd å søke på google, men finner ingenting..

Takk for svar! :)

Skrevet

Det er lite blod. Tok en test forrige uke, den var negativ. Så tror ikke det er spontanabort..

Atheene eller andre: har dere en anelse om hvorfor jeg blør nå da, om det ikke er pga. eggløsning? Prøvd å søke på google, men finner ingenting..

Takk for svar! :)

Kroppen får ofte en blødning innimellom, uansett om den har eggløsning eller ikke. Dersom du hadde eggløsning før blødningen er umulig å si i etterkant. Det er ikke farlig i det hele tatt, og heller ikke unaturlig.

Det du kan gjøre videre dersom du har opplevd tulle-sykluser en stund er å bestille time hos fastlegen og be om henvisning til gynekolog for ultralyd og blodprøver, der vil du få all den hjelpe du behøver videre med prøvingen. Men det er mulig du ikke får denne henvisningen før du har vært aktiv prøver et år, det er hovedreglen.

Skrevet

Kroppen får ofte en blødning innimellom, uansett om den har eggløsning eller ikke. Dersom du hadde eggløsning før blødningen er umulig å si i etterkant. Det er ikke farlig i det hele tatt, og heller ikke unaturlig.

Det du kan gjøre videre dersom du har opplevd tulle-sykluser en stund er å bestille time hos fastlegen og be om henvisning til gynekolog for ultralyd og blodprøver, der vil du få all den hjelpe du behøver videre med prøvingen. Men det er mulig du ikke får denne henvisningen før du har vært aktiv prøver et år, det er hovedreglen.

TS her.

Var hos legen med egentlig noe annet for en mnd siden. Men jeg sa da at mensen hadde vært borte i ca to måneder da, og at det var mye tull før det. Hun sa at jeg måtte være tålmodig, men om jeg ikke var gravid innen 1 år skulle jeg komme tilbake. For sender hun henvisning før dette, fikk hun dem kun i retur. Dvs at om jeg ikke er blitt gravid om 8 måneder, er det gått et og et halv år siden jeg sluttet på prevensjon.

Pia

Skrevet

TS her.

Var hos legen med egentlig noe annet for en mnd siden. Men jeg sa da at mensen hadde vært borte i ca to måneder da, og at det var mye tull før det. Hun sa at jeg måtte være tålmodig, men om jeg ikke var gravid innen 1 år skulle jeg komme tilbake. For sender hun henvisning før dette, fikk hun dem kun i retur. Dvs at om jeg ikke er blitt gravid om 8 måneder, er det gått et og et halv år siden jeg sluttet på prevensjon.

Pia

Grunnen til dette er at utredning er omfattende, slitsom og unødvendig dersom det viser seg at man kan bli gravid på egenhand. Dersom du fortsatt har veldig uregelmessige sykluser et år etter pilleslutt, kan det være grunn til å få hjelp før. Jeg fikk selv hjelp før jeg i det hele tatt var prøver, vår første prøveperiode var på Pergotime, dette fordi jeg hadde fått henvisning til gynekolog ett års tid tidligere som følgende av uteblitt menstruasjon. Har man ikke menstruasjon, har man ikke eggløsning, og da kan man ikke bli gravid, altså ingen grunn til å prøve ett år først.

Det er vanskelig å gi konkrete råd, utover at du får se det ann noen måneder til. Kanskje det stabiliserer seg helt av seg selv, det kan jo være du er blant de uheldige som bruker lang tid på å komme tilbake til normalen etter pilleslutt. Undersøk gjerne om du har eggløsning, for eksempel gjennom temping. Er ting fortsatt ikke på plass i februar-mars hadde jeg kontaktet legen på nytt. Det at hun får henvisningen i retur er bare tull, når legen har sendt en henvisning plikter gynekologen til å sette opp en time. Hvorvidt han er villig til å sette i gang med medisinering før du har vært prøver ett år er en annen sak.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...