AnonymBruker Skrevet 18. november 2011 #1 Skrevet 18. november 2011 Jadda, har vel hatt uregelmessige sykluser før jeg gikk på pillen, men da brydde jeg meg ikke noe serlig om det gikk en to måneder mellom hver gang tanta kom på besøk, var ikke helt slik at jeg talte dager da (starta på pillen da jeg fikk meg type) Nå har vi altså blitt prøvere, eller har vært det i snart et halvt år. Hadde siste mens 26. august og syklusen før der var rundt 40 dager. Så jeg håpte at syklusen skulle legge seg på noe slikt. Venter jo hver dag på at i dag kan tanta komme, og har den ikke kommet er det test i helgene. Har billigtester som jeg tester med hver uke/14 dag. Har tenkt på eggløsningstester, men vet jo ikke når jeg evt skulle testet på de heller, føler jeg ikke kan teste 2 måneder i strekk... Så da blir det graviditetstesting en gang innimellom.. Nå har jeg startet å tempe (nesten en måned), denne uken har tempen steget og holdt seg stabil på en temperatur (tre dager med akkurat samme temp, måtte teste etter jeg stod opp for å se at termometeret viste noe annet - med to desimaler syns jeg det er litt rart at den stopper på akkurat den samme temperaturen) så nå håper jeg at noe er på gang, enten at eggløsning har vært eller at det er noe annet Ønsker meg stabil syklus, slik som de som kan si når IKM er, for da har de jo et "mål" om når de kan teste, selv føler jeg meg som tesoman.. Må jo vite om det har skjedd noe den siste uken/14 dagene.. Vet ikke helt hvor jeg vil med dette, men måtte bare få det ut..
Mally Skrevet 18. november 2011 #2 Skrevet 18. november 2011 Jeg har også uregelmessig menstrusjon.. det ER frustrerende!
Athene Skrevet 18. november 2011 #3 Skrevet 18. november 2011 Du er på riktig vei med temping. Da vil du etter å ha tempet en stund se om du har EL eller ikke. Sannsynligvis vil syklusen stabilisere seg etterhvert, selv om uregelmessige sykluser tidligere kan tyde på at du ikke får det. Før du har sett det ann en stund er det lite å gjøre. Uregelmessige sykluser tyder ofte på manglende eggløsning. positive eggløsningstester og temphopp kan forekomme selv om ikke EL har skjedd, da kroppen får en LH stigning og forsøker å slippe ett egg, uten å klare det. Da vil temperaturen din synke igjen noen dager. Noen får da mensen likevel, andre ikke. Men et sikkert tegn på at eggløsning har vært er at temperaturen holder seg stabilt høy frem til blødning kommer. Bruk for eksempel fertilityfriend.com for å tolke data.
AnonymBruker Skrevet 18. november 2011 #4 Skrevet 18. november 2011 Det kan også være et symptom på PCO(S), og da er det like greit å få det bekreftet slik at du kan få starte på Pergotime tidlig for å forsøke å fremprovosere en eggløsning.
Athene Skrevet 19. november 2011 #5 Skrevet 19. november 2011 Det kan også være et symptom på PCO(S), og da er det like greit å få det bekreftet slik at du kan få starte på Pergotime tidlig for å forsøke å fremprovosere en eggløsning. Man har like ofte syklusforstyrrelser med som uten PCOS. Og behandlingen av de med syklusforstyrrelser er helt lik som for de med PCOS. PCOS blir slengt ut alt for fort så snart det er snakk om uregelmessig syklus, men det har forsåvidt ingenting å si. Behandlingen er ofte helt lik, først utelukker man at det finnes hormonelle eller fysiske årsaker til forstyrrelsene, som kan korrigeres, deretter prøver man med ulike medisiner som kan fremprovosere en eggløsning. Men utover det er jeg helt enig - har man ikke eggløsning kan man ikke bli gravid, og da er det bare å kontakte legen selv om man ikke har prøvd et år. Men hun bør først finne ut av om hun har eggløsning eller ikke til tross for lange sykluser, deretter se det ann litt til - det kan være hormonkluss etter pilleslutt som er årsaken. Man ønsker ikke å begynne med utredning og hormonell behandling før det er nødvendig, så det haster ikke å komme til legen så fort som mulig ennå.
Soon Skrevet 19. november 2011 #6 Skrevet 19. november 2011 Bare av ren uvitenhet - kan man plutselig få/utvikle PCOS? Eller er det medfødt?? Jeg kan, som man sikkert ser, veldig lite om dette.... Har en sønn fra før, på litt over 2 år - spiren satt på 2pp, etter 12 år med p-piller. Brukt piller igjen nå i ca 1 og 1/2år, og sluttet for 4mnd siden. Har hatt varierende sykluser, fra 29 til 23 dager, og syns det er vanskelig å vite når/om jeg har EL. Har ofte menssmerter omkring da jeg tror jeg har EL, vil det si at jeg har EL, eller bare lurer kroppen meg?? Har som dere skjønner ikke blitt gravid på 3pp, er nå i den 4pp.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2011 #7 Skrevet 20. november 2011 Jeg har vært gravid før med 28 eller 29 dager syklus, men nå prøver vi for barn og da ble syklusene kjempe lange 33-44 dager! Jeg får positive eggløsningstester i dag 27-28 (og så kom mensen 14 dager senere) og vet ikke hva som skjer.
LindaM Skrevet 21. november 2011 #8 Skrevet 21. november 2011 En liten trøst er at man ikke nødvendigvis må ha regelmessige sykluser for å bli gravid. Man må bare finne eggløsning (så sant man har det). Jeg hadde bare 2-3 regelmessige sykluser på ett helt år, men er nå gravid i snart 17. uke Jeg fant el på dag 22 i syklusen når det klaffet, så ganske mye senere enn hos mange. Vanskelig å vite når i syklusen man skal skal teste når alt er så uregelmessig, men har du noen andre tegn på el da? Slim f.eks? Jeg hadde dette, og da ble det mye lettere å sette igang med testingen. bestill masse billigtester, så blir det ikke så dyrt heller
AnonymBruker Skrevet 21. november 2011 #9 Skrevet 21. november 2011 Bare av ren uvitenhet - kan man plutselig få/utvikle PCOS? Eller er det medfødt?? Jeg kan, som man sikkert ser, veldig lite om dette.... Har en sønn fra før, på litt over 2 år - spiren satt på 2pp, etter 12 år med p-piller. Brukt piller igjen nå i ca 1 og 1/2år, og sluttet for 4mnd siden. Har hatt varierende sykluser, fra 29 til 23 dager, og syns det er vanskelig å vite når/om jeg har EL. Har ofte menssmerter omkring da jeg tror jeg har EL, vil det si at jeg har EL, eller bare lurer kroppen meg?? Har som dere skjønner ikke blitt gravid på 3pp, er nå i den 4pp. Man kan få PCOS når som helst. Det starter med uregelmessige sykluser som regel. 23-29 dager regnes ikke som uregelmessige som i PCOS "verden". Det kan også bare være at kroppen din prøver å regulere seg selv etter p-pillebruken. Menssmerter pleier normalt ikke å være i forbindelse med EL. EL smerter er som oftest mer stikkende smerter. Og 4 pp er jo ingenting.
Soon Skrevet 21. november 2011 #10 Skrevet 21. november 2011 (endret) Takk for info ang PCOS Har ikke sagt at 4pp er noe, men forrige graviditet satt spiren etter bare 2pp. Og da hadde jeg brukt piller i 12 år, nå i bare 1 1/2 år (etter graviditet og fødsel). Hvorfor har jeg alltid hatt mensliknende smerter rundt 14 dager før mens/blødning, selv på p-piller da?? Endret 21. november 2011 av Soon
AnonymBruker Skrevet 21. november 2011 #11 Skrevet 21. november 2011 Går man privat kan man slippe å vente ett år på å finne ut om det er noe galt som PCOS, og for noen er dette en viktig faktor, da de har liten tid igjen på å bli gravide. Men i det offentlige må en vente, og det er greit det. Så har man veldig uregelmessige sykluser (og manglende eggløsning), er det en mulighet å betale selv for å finne ut av ting litt fortere.
Athene Skrevet 21. november 2011 #12 Skrevet 21. november 2011 (endret) Hvorfor har jeg alltid hatt mensliknende smerter rundt 14 dager før mens/blødning, selv på p-piller da?? På p-piller har det garantert vært innbilling. P-pillens oppgave er å forhindre eggløsning, og flate ut hormonene helt. Man vil derfor ikke kjenne noe til de vanlige hormonsvingningene gjennom syklusen som ellers gir ubehag rundt eggløsning. Hadde ikke dette virket hos deg hadde du blitt gravid på pillen. Endret 21. november 2011 av Atheene
Gjest alille Skrevet 22. november 2011 #13 Skrevet 22. november 2011 Har man samme "rettigheter" hvis man går til privat gynekolog? Dvs at de kan henvise videre på lik linje med offentlig gynekolog hvis det skulle bli nødvendig? Pga stor aldersforskjell vil det haste litt når jeg og kjæresten endelig skal begynne prøvinga (blir om noen år da vi dessverre bor på hver vår kant inntil videre), og da har jeg ikke lyst å vente i 1 år bare på å ta noen prøver hos gynekolog... Har allerede fått utelukket PCOS og fått beskjed fra gynekolog om at jeg mest sannsynlig vil trenge hjelp for å bli gravid pga en umulig syklus, men når jeg en gang vil bli gravid må jeg jo vente i den samme offentlige køen som alle andre... Og jeg merker at dette bekymrer meg, da jeg ser for meg at drømmen om et barn faktisk ikke er så realistisk som først trodd.
Athene Skrevet 22. november 2011 #14 Skrevet 22. november 2011 Har man samme "rettigheter" hvis man går til privat gynekolog? Dvs at de kan henvise videre på lik linje med offentlig gynekolog hvis det skulle bli nødvendig? Pga stor aldersforskjell vil det haste litt når jeg og kjæresten endelig skal begynne prøvinga (blir om noen år da vi dessverre bor på hver vår kant inntil videre), og da har jeg ikke lyst å vente i 1 år bare på å ta noen prøver hos gynekolog... Har allerede fått utelukket PCOS og fått beskjed fra gynekolog om at jeg mest sannsynlig vil trenge hjelp for å bli gravid pga en umulig syklus, men når jeg en gang vil bli gravid må jeg jo vente i den samme offentlige køen som alle andre... Og jeg merker at dette bekymrer meg, da jeg ser for meg at drømmen om et barn faktisk ikke er så realistisk som først trodd. Ja, gynekolog kan henvise, uansett om du har fått timen gjennom henvisning fra fastlege eller ikke. Fra gynekolog sender henvisning tar det likevel ofte omtrent et år før man er i gang med prøverør. Og før en gynekolog sender en henvisning, uansett hvordan du har fått timen, går det som regel med en del tid til utredning, prøving og feiling. Har du en umulig syklus og er litt oppe i årene vil nok fastlegen skrive henvisning for deg direkte, uten at du behøver å prøve et år først. Jeg var bare 28 da jeg ble prøver, og fikk henvisning direkte da jeg ikke hadde eggløsning av meg selv, ingen vits å prøve ett år da. Da forsøkes behandling som pergotime og sterkere skyts for å få eggløsning av deg selv, før henvisning til prøverør sendes. Prøverør er en siste utvei, så du må regne med at det tar litt tid før henvisning videre sendes selv om du får hjelp med en gang. Er det faktorer som viser at dere ikke vil klare dette på egenhånd, som veldig redusert sædkvalitet vil du kunne få henvisning videre med en gang. Den offentlige køen du er redd for vil i ditt tilfelle nok bli ventetiden på prøverør, og ikke vente på å starte med utredning. Du kan velge å ta prøverør privat for å komme til raskere, da får du time omtrent på dagen.
Gjest alille Skrevet 23. november 2011 #15 Skrevet 23. november 2011 Ja, gynekolog kan henvise, uansett om du har fått timen gjennom henvisning fra fastlege eller ikke. Fra gynekolog sender henvisning tar det likevel ofte omtrent et år før man er i gang med prøverør. Og før en gynekolog sender en henvisning, uansett hvordan du har fått timen, går det som regel med en del tid til utredning, prøving og feiling. Har du en umulig syklus og er litt oppe i årene vil nok fastlegen skrive henvisning for deg direkte, uten at du behøver å prøve et år først. Jeg var bare 28 da jeg ble prøver, og fikk henvisning direkte da jeg ikke hadde eggløsning av meg selv, ingen vits å prøve ett år da. Da forsøkes behandling som pergotime og sterkere skyts for å få eggløsning av deg selv, før henvisning til prøverør sendes. Prøverør er en siste utvei, så du må regne med at det tar litt tid før henvisning videre sendes selv om du får hjelp med en gang. Er det faktorer som viser at dere ikke vil klare dette på egenhånd, som veldig redusert sædkvalitet vil du kunne få henvisning videre med en gang. Den offentlige køen du er redd for vil i ditt tilfelle nok bli ventetiden på prøverør, og ikke vente på å starte med utredning. Du kan velge å ta prøverør privat for å komme til raskere, da får du time omtrent på dagen. Takk for svar, det hjelper å vite hvordan prosessen er i grove trekk, så jeg vet hva jeg har å forholde meg til i fremtiden. Det er "dessverre" ikke jeg som er oppe i årene, men det er han som begynner å "dra på årene," så sett fra legers synspunkt er det ingen grunn til at det skal haste for oss (det er vel kvinnens alder som er avgjørende). Det er likevel ikke aktuelt for oss å få et barn når han begynner å bli for gammel (og hvor vi setter grensa får vel tiden vise...). Men så lenge jeg vet at jeg slipper å vente et år på selve utredningen og evt. pergotime blir jeg litt lettere til sinns. Gynekologen sa noe av det samme, men da oppfattet jeg det som at jeg måtte gå via det offentlige, og det tar jo evigheter.
Soon Skrevet 23. november 2011 #16 Skrevet 23. november 2011 På p-piller har det garantert vært innbilling. P-pillens oppgave er å forhindre eggløsning, og flate ut hormonene helt. Man vil derfor ikke kjenne noe til de vanlige hormonsvingningene gjennom syklusen som ellers gir ubehag rundt eggløsning. Hadde ikke dette virket hos deg hadde du blitt gravid på pillen. Innbillning?? Så hver måned i 12 år (samt hver måned i 1 1/2 år etter fødselen igjen) har jeg innbilt meg at jeg har "menssmerter" 14 dager før mensen? Nope, det har jeg ikke. Men hva grunnen er til at det har vært smerter der, det vet jeg jo ikke.
Athene Skrevet 23. november 2011 #17 Skrevet 23. november 2011 Innbillning?? Så hver måned i 12 år (samt hver måned i 1 1/2 år etter fødselen igjen) har jeg innbilt meg at jeg har "menssmerter" 14 dager før mensen? Nope, det har jeg ikke. Men hva grunnen er til at det har vært smerter der, det vet jeg jo ikke. Enig i at det høres rart ut, og kjenner du smerter så gjør du sikkert det. Men eggløsning er ikke årsaken. Som jeg skriver, hele hensikten med p-pillen er jo at kroppen ikke har eggløsning. Hadde smertene dine skyldes eggløsning hadde du blitt gravid for lenge siden, for da hadde ikke pillen virket for deg. 1
Soon Skrevet 24. november 2011 #18 Skrevet 24. november 2011 Enig i at det høres rart ut, og kjenner du smerter så gjør du sikkert det. Men eggløsning er ikke årsaken. Som jeg skriver, hele hensikten med p-pillen er jo at kroppen ikke har eggløsning. Hadde smertene dine skyldes eggløsning hadde du blitt gravid for lenge siden, for da hadde ikke pillen virket for deg. Joda, jeg vet dette, og skjønte at det var det du mente altså. Bare veldig rart at kroppen gir de samme smertene på den tiden, selv om det er helt umulig at kroppen skal ha EL på p-piller...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå