Gå til innhold

Acer Aspire One - verdt det å oppdatere fra xp til w7?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

har en Acer Aspire one ZA3 med XP som egentlig synger litt på siste verset. Den funker fint, problemet er at den er så UTROLIG treig, det tar ca 5 min å starte, et par min å åpne kontrollpanel osv osv...

IT-avdelinga på skolen kan skaffe meg windows 7 for 200 kr. Noen som har en anelse om hvor mye det kan forbedre pc-en og hvor fort den jobber? Prosessoren er jo dårlig selvfølgelig, men jeg har den erfaringa at stort sett alle xp-pcer er treige. Vil det være verdt det å oppdatere til w7? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det er absolutt verdt det. Jeg hadde en Asus EEE pc 1000h, altså omtrent samme maskinvare som er i din, og den ble mye bedre med windows 7. Bare husk å partisjonere disken slik at du har en partisjon til systemet (kanskje 40gb) og resten til alt annet. Når maskina er ferdig oppdatert og sånt, så defragmenterer du systempartisjonen.

Anbefaler forøvrig antivirusprogrammet til microsoft (security essentials tror jeg det heter) da det er lettkjørt :)

En annen ting du kan gjøre for å få litt mer fart i maskina er å oppgradere til 2gb ram, om du ikke har gjort det enda.

Skrevet

Ja det er absolutt verdt det. Jeg hadde en Asus EEE pc 1000h, altså omtrent samme maskinvare som er i din, og den ble mye bedre med windows 7. Bare husk å partisjonere disken slik at du har en partisjon til systemet (kanskje 40gb) og resten til alt annet. Når maskina er ferdig oppdatert og sånt, så defragmenterer du systempartisjonen.

Anbefaler forøvrig antivirusprogrammet til microsoft (security essentials tror jeg det heter) da det er lettkjørt :)

En annen ting du kan gjøre for å få litt mer fart i maskina er å oppgradere til 2gb ram, om du ikke har gjort det enda.

Tusen takk for svar! :) Høres bra ut. Jeg er litt teknisk av meg, men ikke teknisk, så hva er partisjonering? Er det å dele opp harddisken? Defragmenterer pc'n fra tid til annen, er det noen spesiell grunn til at jeg bør gjøre det etter installasjon av w7?

Takk for tipset om security essentials, ITavd her anbefaler det også, men har ikke skjønt det før nå. Hvordan oppgraderer man til 2gb ram da? :)

Mange spørsmål her, men jeg setter stor pris på svar!! ;)

Skrevet

TS her igjen. Nå har jeg vært hos ITavd, og de mente at det ikke ville gjøre saken bedre å installere w7. Fant ut at Acer'n bare har 1 GB ram, så de rådet meg heller til å kjøpe en ny ram-brikke på 2GB.

Brikken og windows 7 koster det samme, så sånn sett spiller det ingen rolle. Vet du, xmir, hva som kan funke best? Eller vet noen andre det? Vil ikke prøve begge deler hvis jeg kan unngå det, har ikke spesielt god råd :gjeiper:

Skrevet

TS her igjen. Nå har jeg vært hos ITavd, og de mente at det ikke ville gjøre saken bedre å installere w7. Fant ut at Acer'n bare har 1 GB ram, så de rådet meg heller til å kjøpe en ny ram-brikke på 2GB.

Brikken og windows 7 koster det samme, så sånn sett spiller det ingen rolle. Vet du, xmir, hva som kan funke best? Eller vet noen andre det? Vil ikke prøve begge deler hvis jeg kan unngå det, har ikke spesielt god råd :gjeiper:

Nå er ikke jeg xmir, men jeg synes rådet om å oppgradere fra xp til Win7 er ufattelig lite gjennomtenkt (maskinvarekravene til Vista/Win 7 er mange ganger høyere enn for XP). Hør heller på IT avdelingen din, ja. Oppgrader rammen, og ta gjerne en reinnstallasjon av xp, så synger'n som ei lerke. :)

Skrevet

Nå er ikke jeg xmir, men jeg synes rådet om å oppgradere fra xp til Win7 er ufattelig lite gjennomtenkt (maskinvarekravene til Vista/Win 7 er mange ganger høyere enn for XP). Hør heller på IT avdelingen din, ja. Oppgrader rammen, og ta gjerne en reinnstallasjon av xp, så synger'n som ei lerke. :)

Takk for svar og tips! ;)

ITavd har reinstallert XP nå, satser på at det gjør den en del raskere, så kan jeg evt oppgradere RAM hvis den fortsatt er treig.

Sidenote: det var ikke xmir, men jeg, som tenkte at det kanskje ville funke å oppgradere til win7. Sier vel kanskje litt om hvor teknisk informert jeg er, haha :gjeiper:

Skrevet

Takk for svar og tips! ;)

ITavd har reinstallert XP nå, satser på at det gjør den en del raskere, så kan jeg evt oppgradere RAM hvis den fortsatt er treig.

XP klarer seg fint med 1GB, men det er alltid greit med mer RAM. Hvis du bare passer på å holde maskina noenlunde "ren", dvs ikke legge inn hundretalls nye programmer, bør den være rimelig rask lenge.

Sidenote: det var ikke xmir, men jeg, som tenkte at det kanskje ville funke å oppgradere til win7. Sier vel kanskje litt om hvor teknisk informert jeg er, haha :gjeiper:

Enkel huskeregel: Nyere programvare er vanligvis tungere å kjøre enn gammel, dette gjelder også "hovedprogrammet" som operativsystemet er. Dog, det varierer litt, Windows 7 er litt mildere mot hardwaren, enn Vista var. Men dette er definitivt ett unntak.

Forøvrig henger jeg meg på xmirs anbefaling av microsofts security essentials. Det er ett helt greit antivirusprogram som passer seg selv, uten mas. Dessuten er det fullstendig gratis! :)

Skrevet

Takk for mer info - har fått ITavd til å installere microsoft security essentials nå :) Får tilbae pc-en imorgen etter reinstallasjon av XP, så får jeg oppgradere RAM om den fortsatt er ganske treig. Blir spennende å se om den har blitt noe raskere.

Jepp, skal passe på å bare legge inn de mest nødvendige programmene på pc-en nå, og i.o.m. de har installert XP på nytt er alt mulig småfjas som ble puttet på den når den var på reparasjon også fjernet. Håper bare at det er nok til å gjøre den brukbar! :)

Skrevet (endret)

Jeg synes at alt gikk hakket glattere i windows 7. 200kr for en lisens synes jeg er helt kurrant pris. Å installere en minnebrikke på 2gb er enkel jobb. På baksiden av maskinen din så er det flere lokk, og under det ene så ligger minnebrikken. Ta den gamle ut og sett en ny inn. Forøvrig er linux også en verdig konkurrent.

Om du ikke har gjort det enda, så anbefaler jeg også å bruke chrome som nettleser.

Ang partisjonering så er det da snakk om oppdeling av harddisken i stasjoner (tenk c, d, e etc). Dersom du har systemet ditt på en partisjon og dokumenter, filmer etc på en annen så kan du feks formatere maskinen uten å måtte fjerne alle filene dine, eller evt backe de opp. Men akkurat dette er noe som bør overlates til kyndige.

Endret av Xmir
Skrevet

Takk for info om RAM brikke-skifting, xmir :) Både RAM og reinstallasjon av XP (da også partisjonering) er det ITavd som tar seg av, de har nok delt opp harddisken. Skal overføre filene mine til den senere, får be om å ha dem på den ene disken sånn at ting kanskje går kjappere ;)

Bruker forresten google chrome fra før av, og elsker den :jepp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...