Gjest finurlig Skrevet 18. november 2011 #1 Skrevet 18. november 2011 Hvordan er prosedyrene hvis jeg velger å kjøpe hund i Russland? Jeg skal bo der neste år, og rasen jeg har lyst på, er adskillig billigere der borte i forhold til ellers i Norden. Vet man må ha vetrinærattester og slikt, men er det likegyldig hvilken veterinær i Russland som gir attest? Og hvor lenge må hunden stå i karantene?
Evitas Skrevet 18. november 2011 #3 Skrevet 18. november 2011 www.mattilsynet.no Det er veldig få russiske vetrinærer som er godkjent av norske myndigheter grunnet mye falske papirer på billige hunder. Jeg hadde aldri kjøpt en hund i Russland hvor papirer kjøpes for penger. Du har ingen anelse om hva du får!!! Karantene koster over kr 10 000,- i uken. 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2011 #4 Skrevet 18. november 2011 Det er vel først og fremst faren for rabies som gjør det strengt, i tillegg til det Evitas skriver over. Og godt er det! 1
Gjest finurlig Skrevet 18. november 2011 #5 Skrevet 18. november 2011 Hvorfor koster det så mye å ha hunden i karantene?? Og jeg vet risikoen, men den gjelder jo uansett hvor man kjøper hund. Jeg skal ikke ha noen kamphundrase uansett, men ser poengene deres.
Gjest uAnonymBruker Skrevet 18. november 2011 #6 Skrevet 18. november 2011 (endret) Hvis du skal kjøpe hund i russland ville jeg gått for rasehund, da kan du høre rundt med seriøse oppdrettere i norge som har importer fra russland, hvilke oppdrettere de importene kommer fra og be om referanser. De fleste henter importene sine selv og har sett hvordan ståa er hos oppdretteren og tatt seg til til å undersøke linjene. Det er ikke karantenetid på hunder fra russland etter 2011 om de har gyldige veterinærkort med nødvendige undersøkelser, vaksiner osv, chip og er rabiesvaksinert og mattilsynet må sjekke hunden og papirene på grensen så du må si ifra i god tid før du skal hjem. Endret 18. november 2011 av uAnonymBruker 1
Gjest finurlig Skrevet 18. november 2011 #7 Skrevet 18. november 2011 Ok det visste jeg ikke, takk, uAnonymBruker (: Da er jeg et steg nærmere drømmehunden. Og jeg vet at Russland har inntrykk av å være et "shady" land, men har sjekket ut en del av oppdrettene, og de er ofte mer seriøse enn norske oppdrettere.
Gjest uAnonymBruker Skrevet 18. november 2011 #8 Skrevet 18. november 2011 Ok det visste jeg ikke, takk, uAnonymBruker (: Da er jeg et steg nærmere drømmehunden. Og jeg vet at Russland har inntrykk av å være et "shady" land, men har sjekket ut en del av oppdrettene, og de er ofte mer seriøse enn norske oppdrettere. Jeg mener all info du trenger står på sidene til mattilsynet, ellers sender du dem bare en mail. Det er en milelang liste over ting hunden må sjekkes for, vaksineres for, undersøkes for og ting du må gjøre for at den ikke skal bli tatt fra deg på grensen til norge med blandt annet eugodkjent kjæledyrspass, offentlig godkjent veterinær og signaturer i hytt og pine. Så pengene du sparer på å kjøpe hunden i russland kan fort overstige prisen på valpen kjøpt i norge hvis du tar alle utgiftene i betraktning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå